Hlavní obsah
Cestování

Tivat: Monako Balkánu. Tady se odehrála Bondovka. Tady jsem si připadala jak v kravíně

Foto: Ženská za kniplem

Porto Montenegro.

Když přiletíte do černohorského Tivatu, dřív nebo později si vzpomenete na legendární Bondovku s názvem Casino Royale. Ačkoliv se tu netočila snad ani jedna scéna, děj se ve skutečnosti odehrává právě tady…

Článek

Tivat je prý nejslunnější město Boky Kotorské, UNESCO chráněné zátoky na černohorském pobřeží Jaderského moře. Mimořádnou atmosféru místu dodávají vrcholy Dinárských Alp, které vyrůstají nad celou zátokou prakticky z moře a mnozí ji tak mylně považují za nejjižnější evropský fjord.

Ať je to jak chce, vždy se jednalo o námořní strategické místo, kterým procházela historie. V minulosti jej okupovali Řekové i Římané, patřilo k Byzantské říši a později i Benátčanům. A nakonec spadlo do klína rakousko-uherské monarchii, tedy s krátkou přestávkou během Napoleonských válek, kdy jej na chvíli ovládali Francouzi.

Boka Kotorská je nám známá kvůli velkému námořnímu povstání proti monarchii v roce 1918, po kterém byli popraveni i dva Češi. Za první republiky pak byla přístavem i pro československé lodě a působili tu i českoslovenští piloti s hydroplány firmy Aero. Naše armáda zde totiž měla zřízenu střelnici pro ostré střelby protiletadlových dělostřeleckých jednotek. Více o tom najdete tady.

Mezinárodní letiště bylo v Tivatu postaveno v roce 1971 a od té doby se tam více rozvíjel turistický ruch. Válka v Jugoslávii jej pochopitelně zastavila, po roce 2000 byl ale opět obnoven. A Tivat se začal proměňoval v Monako Balkánu. Město přilákalo bohaté ruské a arabské oligarchy a ruku v ruce s nimi hazard a mafii. A vojenské lodě ve zdejším přístavu vystřídala přehlídka těch nejluxusnějších jachet s kavárnami, luxusními apartmány, hotely, soukromými plážemi a značkovými butiky, do kterých jezdí utrácet zejména ruští zbohatlíci. Prý je tady levněji než v Turecku.

Foto: Ženská za kniplem

Porto Montenegro v Tivatu.

Foto: Ženská za kniplem

Porto Montenegro - na své si přijdou i milovníci námořní historie.

Porto Montenegro je nicméně jedno z nejkrásnějších míst na celém pobřeží a bezesporu má své kouzlo. Na své si tady přijdou i milovníci námořní historie díky námořnímu muzeu, ale také piloti. Letadla startující z nedaleké ranveje totiž stoupají nad hlavami zdejších hostů a sladké „zevlování“ má hned jiný rozměr. A tak není divu, že jsem si pro lenošení vybrala právě jednu z přístavních pláží. Mělo to ale ještě jiný důvod. Po celodenním nicnedělání jsem se chtěla jít na letiště přesvědčit, že je naše letadlo v pořádku a já před odletem následující den nebudu muset řešit víc, než je nezbytně nutné.

Tivatské mezinárodní letiště je jedno z nejnebezpečnějších, pokud jde o přiblížení. Právě kvůli vysokým horám, které ho obklopují, zatímco přistávací dráha leží prakticky na pobřeží. Na poměrně krátké vzdálenosti tak musíte klesat z 9000 stop, což odpovídá zhruba 3 kilometrům nad mořem, a přístrojové přiblížení vedoucí mezi dvěma vrcholy je o 20 stupňů vychýleno od osy ranveje. To je dost nestandardní. Proto je letiště otevřeno pouze za denního světla. Navzdory tomu tady ale ročně odbaví přes 600 tisíc cestujících. Denně sem v sezóně přiletí či odsud odletí na sedm desítek velkých dopravních letadel.

Foto: Ženská za kniplem

Přiblížení na tivatské mezinárodní letiště je nestandardní.

Oba terminály jsou tak v provozní době permanentně plné cestujících. Zatímco ale na jiných podobných letištích má General Aviation, tedy soukromé lety, svůj vlastní vstup, tady něco podobného nenajdete. A tak jsem se motala mezi cestujícími a chodila od čerta k ďáblu asi půl hodiny, než personál letiště pochopil, že ačkoliv v šatičkách a žabkách, přesto jsem kapitán letadla a mám oprávnění si ho jít zkontrolovat. No a když už si mě napotřetí vyzvedla ta správná osoba, kontroloři u rentgenů zjistili, že nemám vhodnou obuv. Zkrátka, že v žabkách mě na letištní plochu k letadlu nepustí.

Odchovanci postsocialistických zemí mají ale jednu vlastnost, kterou u lidí ze západních zemí hledáte těžko. A tou je kreativita. Madam u přepážky pohotově vytáhla gumáky a s vítězoslavným úsměvem mi je podala. Dveře na letiště se mi tak otevřely. Pravda, pohled na mě nebyl úplně obvyklý, připadala jsem si jako kdybych právě vylezla z kravína, teplota ve stínu byla zrovna 33 stupňů, ale co už - účel světí prostředky.

Foto: Ženská za kniplem

Na letišti v gumákách.

Letištní předpisy byly dodrženy a já dosáhla svého. Na druhý den jsem tak přijížděla na letiště v klidu a s vědomím, že letadlo je v pořádku a že mě snad nic mimořádného nepřekvapí. Nepřekvapilo. Naopak, potěšilo mě milé setkání s další pilotní dámou Barborou z Německa a vstřícný přístup personálu, který už o nás dopředu věděl. Dokonce i řídící na věži nám ochotně zkoordinoval posun letového plánu na dřívější čas, jelikož jsme byli připraveni k odletu rychleji, než jsme původně plánovali.

Foto: Ženská za kniplem

S pilotkou Barborou z Německa v handlingovém voze na letišti v Tivatu.

Takže letiště Tivat nakonec mohu všem jen doporučit. Jen až zase budu chtít na letištní plochu k letadlu, vezmu si raději pevnou obuv. A vy, pokud se budete chtít vydat do Černé Hory malým letadlem, nezapomeňte, že země není součástí Evropské Unie. Tudíž musíte před odletem a po příletu projít pasovou a celní kontrolou na k tomu určených letištích.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz