Hlavní obsah

Proč si autoři reklam myslí, že jsme všichni primitivové a dělají z nás hlupáky a notoriky?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jay Bergesen Wikimedia Commons CC0

Tato zdařilá reklama bohužel pochází z Japonska

Umění reklamy a dobrého sloganu patří k těm nejoceňovanějším a některé slavné reklamní kampaně se staly legendárními. U nás ale často aspirují spíše na titul těch nejtrapnějších a nejškodlivějších

Článek

Namísto kdysi krásných, na emoce lidí působících reklamních upoutávek nebo těch vtipných, co se staly kultovními, na nás dnes v médiích útočí pravý opak. Často pod vlivem současného trendu, co nejvíce šokovat, i za cenu negativních emocí a neblahých následků.

Vždy se mi udělá špatně, když vidím v současnosti tolik populárního komika a bezesporu talentovaného herce a zpěváka, kterého jsem měla dřív dost ráda, co se kvůli reklamní kampani neustále převtěluje v dementního hňupa. Jednou provždy se tak u mě odepsal. Už si nedokážu poslechnout jeho krásné písničky, aniž bych si vybavila, jak se kvůli kšeftům odporně pitvoří. A fakt mě potěšilo, že nejsem sama a že to nemálo lidí ho vnímá stejně a onoho herce překřtilo na „kozublba“. Ostatně, řada jeho kolegů na účinkování v reklamě tvrdě doplatila.

Výsměch světským

A mnohé to vypovídá také o firmě, co tuto reklamu zadává a především autorech. Sází totiž evidentně na ty zákazníky, jimž ubohý „humor“ nevadí a kvůli němu si možná ten či onen produkt koupí. Nemluvě o tom, že se tato vrcholně nevkusná, cynická reklama, vysmívá kategorii „světských“ občanů. A jako by to nestačilo, nejnovější verze této kampaně zase prezentuje Čechy v cizině coby hlupáky a primitivy. Je přitom hodně zarážející, že v tomto případě všechny organizace, co se prezentují jako bojovníci proti všemu nekorektnímu, mlčí a neozvou se.

Trapnost nade vše

Bohužel není tato reklama u nás nijak výjimečná. Stejně tak je tristní ta, v níž další duo známých herců při těle, tvářících se jako šílenci, lítá s košíkem po obchodním řetězci nebo druhá, neméně nechutná dvojice, „cvičí s cenami“ v jiném. A to nemluvím o trapných reklamních kampaních, řešící různé delikátní problémy, které jejich tvůrci neváhají doplnit ani různými zvuky, vycházejícími z těla nebo jejich aktéry ukazují na toaletách.

Ze svého okolí vím, že zdaleka nejsem sama, koho takové „upoutávky“ z těchto obchodů vyhání, podobně jako nesnesitelně otravná zelená figurka a jejich nabídky ignorují

Alkohol má zelenou

Nejvíce jsem nicméně zděšená z toho, jak obrovský prostor má v naší zemi reklama na alkohol. Před pěti lety byla média plná nadějných zpráv na téma, že se jí ministerstvo zdravotnictví bude snažit výrazně omezit tak, aby konečně došlo k poklesu jeho spotřeby, v níž léta patříme mezi absolutní světovou špičku.

Jako vždy ale nejspíše sehrál svoji roli lobbing, a tak zůstalo jen u bohulibého záměru. Nyní se ukazuje, jak fatální to je problém, protože kvůli otravě alkoholem končí v nemocnici a na záchytkách ročně mnohem více dětí než třeba kvůli ostře sledovaným cukrovinkám s HHC. A přesto má reklama na alkohol u nás stále zelenou. O jejím neblahém vlivu na děti a mládež přitom nelze vůbec pochybovat.

Zuzi Bémová

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz