Hlavní obsah
Cestování

Můj tradiční odpočinek v termálech v Maďarsku aneb jak před zimou dobít baterky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Zuzana Růžičková

Už mnoho let jezdím na podzim dobít baterky do Maďarska. Naložená v horké termální vodě pod stromy s barevnými podzimními listy chytám poslední záchvěvy léta, a to pravidelně koncem října. Většinou tu bývá slunečno a velmi příjemně.

Článek

Když jsem před pár dny ležela v teplé termální vodě, říkala jsem si, proč se nepodělit se svými letitými zkušenostmi se svými čtenáři na blogu. Mnoho z nás přece potřebuje před zimou nabrat sílu a zrelaxovat. Nebo ne? Tak tady to je…

Nejraději mám termální lázně v Bükfürdo, což je městečko asi 2 hodiny autem od Bratislavy nebo od Vídně (záleží kudy jedete) a pak ráda navštěvuji i další centrum s termální vodou, které se jmenuje Sárvar. Maďarsko je ráj termálů, ale tyto dvě městečka jsou našincům asi nejblíž a mně nejvíc přirostla za ta léta k srdci. Navštívila jsem i další termální lázně, jako Pápa, Celldömölk či Hévíz, ale Bük mohu pro sebe označit jako nejlepší.

Foto: Zuzana Růžičková

Venkovní termální bazén

Foto: Zuzana Růžičková

Vnitřní termální bazény

Foto: Zuzana Růžičková

Lehátka

Protože do těchto míst už léta jezdí mnoho Čechů, je na nás personál lázní, ale i místních restaurací, zvyklý. Mají tu už i některé nápisy v češtině, jídelní lístky v naší mateřské řeči, většina personálu už umí česká slova jako ,,točené pivo“ nebo ,,langoš s česnekem a sýrem“ a našinec se tu cítí opravdu dobře.

Foto: Zuzana Růžičková

Ceny

Foto: Zuzana Růžičková

Snaha o nápisy v češtině

V mém nejoblíbenějším Büku lázně v posledních letech stále vylepšují. Zvětšili oblast pro odpočinek s mnoha lehátky a křesly, stolečky pro konzumaci vlastní svačiny i posezení. Najdeme tu jak bazény se sirnou žlutou vodou (ta je dobrá na kůži a mám s ní osobní zkušenost s příbuzným, kterému se zde vždy zlepšil atopický ekzém), tak také s mineralizovanou vodou s hořčíkem či vápníkem.

Obsah minerálních látek je tu opravdu velmi vysoký a v některých léčivých bazénech toto působení minerálů vyloženě cítíte v podobě jakéhosi lehkého mravenčení na kůži. Na stránkách lázní, které jsem vám připojila v podobě odkazů na konci článku, si můžete v případě zájmu pročíst, které všechny problémy a nemoci zdejší voda léčí. Pro mě je prostě top prohřívání těla v krásně teplých bazénech, a to venkovních i vnitřních, které mají teplotu vody mezi 30 a 38 st. Celsia. Nazvány jsou jako léčivé, ale i když nemáte zdravotní problém vůbec žádný, minimálně vám tato voda nastartuje dobrou náladu a zrelaxujete v ní.

Foto: Zuzana Růžičková

Venkovní zážitkové bazény s perličkami

Nejvíc se mi líbí ležení pod širým nebem (bazény jsou vnitřní i venkovní), kdy se tělo nahřívá v 35 stupňové vodě, nad vámi jsou barevné stromy a do toho všeho svítí podzimní sluníčko. Myslím, že už jen kvůli tomuto skvělému zážitku, mi stojí za to do maďarských lázní každý rok dorazit a vám to doporučuji také.

V druhé části článku vám připojím sadu praktických rad. Pokud byste se rozhodli, že Maďarsko v těchto podzimních dnech navštívíte a také si před zimou trochu dobijete baterky, abyste tušili, co vás čeká a na co se připravit.

1. Ubytování lze sehnat na různých ubytovacích portálech a nevychází nijak přemrštěně draho. Ceny očekávejte zhruba jako u nás. Platba je možná předem nebo na místě v eurech nebo v maďarských forintech. V Bükfürdo je i kemp, kde se lze ubytovat v přívěsu, jsou zde hotely a velké množství privátů.

2. V lázních se za občerstvení platí hotově ve forintech nebo kartou. Nabídka je od piva (docela dobrý je třeba Soproni), přes kávu, sladkosti, v jídelně mají běžná nám známá jídla až po typický langoš.

3. Oblečení lze dát do skříňky nebo do šatny. U vchodu u pokladny dostanete při placení čip, který má podobu hodinek na ruku a s ním lze zamknout vaši konkrétní očíslovanou skříňku.

4. Převlékárny s šatnou, i když jsou často společné, mají uzamykatelné kabinky, kde se převléknete do plavek a županu a věci si pak dáte do své skříňky.

5. Do lázní si vezměte župan, boty (nejlépe kroksy), ručník a tašku na svačinu a pití a vezměte si třeba i něco na čtení nebo luštění (já si s sebou dovnitř beru i mobil a zatím se mi tady nikdy nic neztratilo).

6. Pokud dorazíte brzy, je možno si obsadit odpočinková křesla, ale podle mne to není vůbec potřeba. Stejně se přesouváte mezi bazény, kde se leží nebo sedí a k odpočívání je to až později odpoledne, kdy už určitě volná lehátka najdete snadno.

7. Pozor, do termálních bazénů nesmí děti do 14 let a opravdu to tam hlídají. Vedle termálních bazénů jsou ale i bazény zážitkové, kde jsou například perličky nebo ,,řeka“, umělé vlny či různé atrakce a tobogán, a tak se zde zabaví i děti. Z mých dvou oblíbených lázní je v tomhle lepší Sárvar.

8. Ceník jsem pro vás vyfotografovala (je aktuální, byla jsem tam před pár dny). Lze platit kartou i hotově. 100 forintů je zhruba 6,4 Kč. Pro představu za rodinné vstupné na celý den pro 2 dospělé a jednoho studenta se mi z karty strhlo necelých tisíc korun.

9. Na večeři si dojděte do místní restaurace, jídla mají většinou moc dobrá, a jak jsem psala, jídelní lístky už tu mají většinou i v češtině. Cena v lepší restauraci je trochu vyšší (počítejte 300 – 400 Kč za jídlo), ale nejdete i menší občerstvení typu bistro s nižšími cenami. O víkendu je dobré si udělat rezervaci, přes týden není potřeba.

(Aktuálně na hranicích probíhají kontroly kvůli migrantům. Já jsem jela ve všední den přes Rakousko a zdržení za Mikulovem činilo asi 10 minut, čili kontrola probíhá docela rychle.)

Pokud se rozhodnete si před zimou prohřát tělo a zrelaxovat, přeji vám pohodu a hezké počasí a snad vám moje informace a rady pomohou.

Stránky lázní, o kterých v blogu píšu:

https://sarvarfurdo.hu/cz/svet-lazni

https://bukfurdo.hu/cz/lazne

Foto: Zuzana Růžičková

Vstup do lázní večer

Foto: Zuzana Růžičková, mapy.cz

Mapa

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz