Článek
Moje dítě, můj hrad. To je název pátého dílu seriálu Ratolesti. Díl se týká problematiky přesunu několika dětí z jedné rodiny do domácího vzdělávání. Důvodem je podle sdělení rodičů výuka sexuální výchovy, která je údajně pro dívky z této rodiny nevhodná.
Starosta města snažící se zabránit odchodu dvou dětí do domácího vzdělávání
Díl se zabývá několika domnělými situacemi, které by podle autorů mohly nastat, pokud by dítě na přání rodičů odcházelo do home-schoolingu. V tomto díle starosta města tlačí na zastupitele (a zároveň ředitele gymnázia a otce hlavního hrdiny), který má na starosti oblast školství (hraje ho S. Majer). A chce po něm, aby zabránil odchodu dětí z věřící rodiny mimo veřejnou školu, jíž je město zřizovatel. Rodině se nezdá především údajná indoktrinace školou, která se má týkat výroků třídní učitelky ohledně svobodné volby genderu. (Ten se řešil u jedné žačky před dvěma díly.) A starostovi se zase nelíbí, že přijde o peníze za tyto dva žáky.
Kromě docházení do škol si lze povinnou školní docházku plnit formou individuálního vzdělávání, což využilo 6 882 dětí
Tato rovina se mi zdá ovšem vymyšlená a tak velká starost zřizovatele o jedno nebo dvě děti vzdělávané doma, přemrštěná. Ve městě, které má gymnázium (čili to nebude žádné malé městečko o 500 obyvatelích), přece nebude starosta řešit každé jednotlivé děcko, které odchází do domácího vzdělání. V takovém vzdělávání je navíc v České republice jen velmi malé množství dětí oproti zemím, které mají (stejně jako Česká republika) domácí vzdělávání povolené. V ČR je to jen 0,69 % z celkového počtu více jak milionu dětí, které jsou na české základní škole.

Domácí vzdělávání je v ČR velmi málo rozšířené.
Ve Velké Británii je mezi domškoláky přitom asi 1,4 % dětí, v sousedním Polsku asi 1,3 % a nejvíce domácích školáků má podle dostupných informací USA, a to přes 5 %. Jinak pokud už je v daném státě Evropy domácí vzdělávání povoleno, tak se týká jen do jednoho procenta všech školáků. Čili jde celkově opravdu o velmi malé množství žáků a rodin, kterých se tato situace v našem kulturním prostoru týká a naše země není vůbec žádnou výjimkou.
Trochu tady ale autory podezírám, že sdělením na konci filmu, že každý rok do soukromých škol nebo do domácího vzdělávání odchází čím dál více dětí, chtějí veřejnosti naznačit, že se tu koná jakási velká migrace směrem od veřejných škol do jiného typu vzdělávání. Jak už jsem ale psala, domškoláků máme jen 0,67 % a v soukromém základním školství je tu jen kolem 2 % dětí, zatímco průměr EU je kolem 17 %. Poslední data Eurostatu k tomuto tématu jsem objevila z roku 2023 a sami se můžete podívat, jak malý podíl dětí se u nás učí v soukromých základních školách. A k tomu ještě přidám svůj názor, že paleta různých typů škol se mi naopak moc líbí, a že bychom jich tu mohli mít ještě daleko více.

Česká republika má v porovnání se zeměmi Evropy poměrně málo dětí v soukromých základních školách.
Ale ještě zpět k domškolákům. U nás je home-schooling povolen na prvním stupni u dětí, které mají rodiče s aspoň středoškolským a u druhého stupně základky rodiče s vysokoškolským vzděláním. Pokud splňují tuto podmínku, pokládám za naprosté sci-fi, aby se zřizovatel takovou rodinou vůbec zabýval. Děti prostě odejdou do domácího vzdělání a s velkou pravděpodobností s tím nikdo vůbec nic nezmůže. Od roku 2016 se přitom počet domškoláků u nás opravdu zvýšil, jak správně tvrdí autoři seriálu, ale je to dáno hlavně tím, že byly zavedeny širší možnosti této individuální výuky. Do té doby české rodiny takové možnosti moc neměly.
Co učitelka dětem v sexuální výchově tak kontroverzního vlastně říká? To se divák nedozví.
A co se týká sexuální výchovy, tak se v díle Moje dítě, můj hrad autoři zaměřili na případ, kdy se věřící rodina nechce smířit s tím, co jejich třídní probírá v sexuální výchově. Úryvek z takové hodiny tu ale chybí, a tak vlastně nevíme, co přesně jim kantorka vlastně vykládá. Jak moc kontroverzní pro seriálové rodiče je údajně to, co říká. Čili si ani neumíme udělat obrázek o tom, co má být tím vlastním centrem sporu. Naznačuje se tu téma změny genderu, který tu byl řešen v jednom z předchozích dílů, ale nic víc.
V současném znění RVP je jinak o samotné sexuální výchově jen velmi malá zmínka, a to ve výchově ke zdraví. Podle očekávaného výstupu se mají děti naučit respektovat význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou, mají se naučit odpovědně sexuálně chovat a co se týká oblasti anatomie pohlavní soustavy, tak je obsažena v přírodopise. Do jaké hloubky se ale učitel pustí společně s dětmi při probírání takového tématu, je opravdu jen a jen na něm anebo případně na domluvě v metodice přírodních věd. A rodiče si mohou většinou probíraná témata (očekávané výstupy) přečíst ve školním vzdělávacím programu dané konkrétní školy.
VZ-9-1-12 respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli; chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování
V tomto díle seriálu ale zmiňuje matka z věřící rodiny (P. Špalková) na setkání rodičů k tomuto tématu jakési externí organizace, které mají ve školách šířit ideologii a mluví o neziskovkách, které ve škole údajně tvrdí, že si děti mohou vybrat pohlaví. Že by ale taková organizace na této škole přímo působila anebo byl zmíněn či ukázán úryvek z takové výuky, toho jsme se také nedočkali. Celé to na mě tedy působí dost zmateně. Škoda, že autoři scénáře jen opět cosi naznačují, ale nejdou dál. Přesně taková (dle matky nevhodná) ukázka výuky by mne jako učitelku přírodopisu a také vyučující sexuální výchovy velmi zajímala. Bohužel, v tomto díle jsme se konkrétností nedočkali a autoři tu u takového pěkného tématu jen chodili kolem horké kaše. Za tento díl jim dávám 4 z 10.
Základní údaje:
Seriál: Ratolesti, 5. díl, 10 dílů
Režie: Michal Blaško
Scénář: Tomáš Feřtek a Matěj Podzimek
Česká televize, vysílání na ČT 1: neděle od 20.10 hodin
(A ještě dovětek ke sledovanosti, která seriálu, bohužel, stále klesá. Minulý díl ve věkovém rozmezí 15 až 54 let, čili mezi dětmi a hlavně rodiči dětí školou povinných, které má seriál nejvíc zasáhnout, nevyhráli ani Ratolesti, ale ani seriálový tahoun večera Případ Roubal. Nejvíc diváků měla reality show Zrádci. Zajímavé zjištění.)
Pokud chcete dostávat přednostně upozornění na moje nové texty, zaklikněte si +sledovat na začátku článku.
Zdroje a odkazy:
https://www.ceskatelevize.cz/porady/15028568419-ratolesti/
https://csu.gov.cz/produkty/pocet-zaku-strednich-skol-se-zvysuje-mladsich-zaku-naopak-ubylo?utm_source=chatgpt.com
https://explore-education-statistics.service.gov.uk/find-statistics/elective-home-education/2024-25-autumn-term
https://www.homeschooling-europe.com/poland?utm_source=chatgpt.com
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Primary_education_statistics
https://www.mediaguru.cz/clanky/2025/10/pripad-roubal-byl-znovu-vecerni-nedelni-jednickou/





