Hlavní obsah
Seberozvoj

Můj život s manipulátorem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: kaboompics/Pixabay

Je až překvapující, jak častým jevem manipulace, nejen ve vztazích, je. Anebo je to spíš logické? Když si uvědomíme, jak často manipulujeme i my sami se sebou, není divu, že nám do života přichází lidé, kteří nám nastavují zrcadlo.

Článek

Trvalo to téměř 3 roky. Ze začátku jsem si to neuvědomovala. Až po nějakém čase se tahle špinavá hra začala jevit mnohem jasněji. Bylo ale těžké si připustit, že bych mohla být něčeho takového součástí.

Začalo to slibně. Doslova. Spousta slibů a krásných řečí. Po nějakém čase to ale přišlo. Vztah typu cukr a bič. Kdo nezažije, nepochopí. Tahle zkušenost je slovy těžko popsatelná. Násilí, které není vidět, protože nezanechává stopy na těle, ale na duši.

  • Manipulátor chce, abyste se chovali tak, jak on potřebuje. O Vaše potřeby tu jde až v poslední řadě. A tak když jsem nedělala to, co partner chtěl, bylo mi řečeno, že jsem sobec a myslím jen sama na sebe.
  • Manipulátor Vám často vysvětluje, že to, k čemu Vás tlačí, je to nejlepší pro Vás a dá Vám k tomu řadu (většinou lživých nebo překroucených) argumentů. Když jsem začala pokládat otázky, zpochybnil mou inteligenci nebo empatii.
  • Manipulátor zvyšuje nátlak, když nenásledujete jeho požadavky. Ten tlak je zprvu nenápadný a časem se stupňuje. Když jsem se začínala ozývat, tlak sílil - vydírání, obviňování a vyvolávání pocitu viny.
  • Manipulátor vytváří zastřené prostředí. Žijete jako v mlze, kdy Vaše vnímání není dostatečně jasné, abyste se na celou situaci objektivně podívali. V tom vztahu mi nebylo dobře, ale protože jsem žila v takové hypnóze, nebyla jsem sama schopná rozeznat, co je ještě v pořádku a co už je za čarou. To, že tenhle vztah nebyl vyrovnaný, mi naznačovali mí nejbližší, ale já to ještě nebyla ochotná vidět.

Co mě ve vztahu udržovalo?

  • SEBE-VĚDOMÍ a SEBE-HODNOTA na bodu mrazu.
  • STRACH z opuštění. Co když nepotkám nikoho lepšího? Co když to bude s někým jiným ještě horší?
  • NADĚJE, že se to určitě zlepší, když já se budu víc snažit a budu dělat to, co partner chce.
  • CUKR aneb Výhody ze vztahu plynoucí - falešný pocit lásky a sounáležitosti, s*x, večeře nebo pobyt v luxusním hotelu. To člověk skoro zapomene, že před tím dostal bičem přes prsty. A taky, že zanedlouho bude následovat další rána. O něco tvrdší než ta předchozí.

Byla jsem ochotná dělat věci, které jsem ve skutečnosti dělat vůbec nechtěla a skákat tak, jak on pískal. Jen abych ho neztratila. A tak jsem si ani nevšimla, že ve skutečnosti ztrácím sebe sama a kvůli pár zdánlivým výhodám zaprodávám svou duši. Vařila jsem se pěkně pomalu, ale jistě. Zaživa a ve vlastní šťávě.

Jak dlouho to trvalo? Dokud jsem neřekla STOP

Bylo nezbytné postavit se do své síly, uvědomit si sebe samu, své potřeby a komu dávám svou energii. Propustit strach, který mě držel jak přikovanou. A rozpoznat, že ten cukr ve skutečnosti nechutná tak sladce, jak se mohlo zdát.

A potom to nejtěžší - bylo nutné připustit si, že jsem sebou nechávala manipulovat. Ten muž si ke mně dovolil přesně to, co jsem já byla ochotná tolerovat.

Byla to tvrdá životní zkouška, kterou jsem si potřebovala projít, abych se naučila výše popsané. Díky této zkušenosti nyní poznám manipulaci na sto honů a vím, že už to znovu nepřipustím. A to v jakékoliv podobě.

Zdá se Vám ten příběh povědomý?

Není divu - jako společnost sebou často necháváme manipulovat a rozhodovat za sebe někoho dalšího. Ostatně, není to tak dlouho, co jsme si to vyzkoušeli, že?

Manipulace však může probíhat pouze v případě, kdy si ji necháme líbit a nejsme si vědomi své vlastní síly. Manipulátorovi to totiž vyhovuje, on nemá potřebu přestat. Pouze využívá naší nejistoty a nevědomí si sebe samých. Má jasný cíl a za tím jde. I přes mrtvoly.

Jak dlouho tohle všechno bude trvat? Dokud to budeme tolerovat. Až v nějaký moment přeteče pohár toho, co jsme ochotni snášet, tak konečně řekneme jasné DOST? Uvědomíme si, že tohle v životě již nepotřebujeme a nechceme žít v roli obětního beránka. Vykročíme na novou životní cestu a s odstupem času budeme děkovat za tuto zkušenost, která nás posílila a vytvořila z nás nového člověka - silnějšího, který si je vědom sebe a své hodnoty.

Tu vnitřní sílu v sobě máme všichni. Stačí ji jen objevit.

S láskou, Zuzana Šimečková | zakladatelka OMProject.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz