Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nastala doba jednoduchých řešení? Aneb jak snadno manipulovat s lidmi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: planetmallika

V dnešní době rychlé a dezinformační se vyvinuly, či zdokonalily mnohé manipulační metody. Dovolte mi dnes představit vám jednu z nich.

Článek

Dnešní doba je v mnohém unikátní. Zatímco v časech dřívějších bylo pro jakoukoliv komunikaci psát dopisy, či telegramy naprosto nezbytné, v současnosti si vystačíte pouze s několika kliky kdekoliv, odkudkoliv, kamkoliv.

Neskutečnou technickou revolucí posledních mála dekád se vše zrychlilo, jedeme na výkon. A jelikož problémů a informací je kolem nás, jako hub po dešti, naučili jsme se přirozeně jednotlivé problematiky zjednodušovat. Aniž bychom si to uvědomovali, jsme tak o mnoho více zranitelní.

Když se podíváte na šedesát let staré reklamy na cigarety ze Spojených států, zjistíte, že jsou plny textu, tak tomu často bývalo i u jiných propagačních materiálů té doby. Dnes již toto neuvidíte. Dnes již neprodávají fakta, nýbrž emoce. Velké koncerny se snaží, abyste se ztotožnili s tou rodinkou sedící u stolu smějící se a popíjející limonádu nejmenované značky. Vědí totiž, že racionální člověk zdaleka nenakoupí tolik, v našem případě neuvěří, čemu chcete.

Mistři jsou v tomto politici, kteří mluví o masivní změně před volbami. Obzvláště se toto ovšem týká opozic v krizových dobách. Že vám toto něco, respektive někoho připomíná? Ano, jistá politická uskupení neustále vykřikují, svá řešení, jenž jsou samospásná. Snaží se vystupovat na sociálních sítích. Jen považte, co jiného je znechucené zveličování výše platu poslance způsobem ,,je to sice hodná holka“, ale kolik bere, než snaha nekonstruktivně útočit na emoce. A takovýchto příkladů lze najít mnoho. Včetně nekonečného omílání finanční situace státu. Kdyby však byla pravda, že například na současnou ekonomickou situaci existuje snadné řešení, proč by nebylo dávno využito? Nepostrkuje tu někdo s námi? Postrkuje. Pravda a situace je totiž daleko složitější a právě v tom to celé vězí.

Když se zaměřím například na potravinářství, nestačím se divit. Pro příklad dietní Cola, respektive umělá sladidla. Pijete rádi sladké? Nechcete přibrat? Pijte nápoj zero a budete zdraví. Přitom toto není ani zdaleka pravda a bavíme se o velmi komplexním tématu, které nejsou plně schopni pojmout ani někteří experti.

Jak to ale vlastně dělají? Tito lidé, mám teď na mysli obchodníci, dezinformátoři, politici, apod., cílí převážně na občany, jež se v dané problematice neorientují, jelikož jen u nich může sémě padnou na úrodnou půdu. Dají vám nějakým způsobem najevo, že se v komplikovaném hypotetickém tématu orientují a mají řešení. Vzbudí důvěru. A voliči běží k urnám. To se to pak nakupuje.

Je to jeden z důvodů, proč na místě premiéra Slovenské republiky seděl mnoho měsíců naprosto nekompetentní člověk, jež na začátku své kampaně masivně oblepil svou zemi plakáty, kde nabízel dramatické změny. Ony přišly, ovšem jiné, než by si lidé představovali. Nikdo patrně netoužil po přeměně vlády na kabaret.

Jak se bránit

V dnešním světě je třeba být velice obezřetný k informacím, jejich zdrojům, jejich interpretacím. Převážně je potřeba nebýt líný, zjistit si potřebná fakta. Chci-li bavit se o problému, rozhodovat o něm, volit, pak bych měl být seznámen s objektivními fakty. Jít k volbám a nevědět, jak základně funguje parlament, inflace, to je přece jako snažit se řídit auto bez znalostí pravidel silničního provozu. Člověk uvědomělý navíc o mnoho pravděpodobněji rozpozná dílo umělé inteligence, což je minimálně v rámci vlastní bezpečnosti velmi důležité.

Snažte se vždy zachovat si chladnou hlavu, uvažovat racionálně. Nevpouštět do hry emoce. To je totiž to, na co obchodník, či podvodník čeká. Na lidi, kteří své myšlenky umí držet na uzdě, informují se a mají kritické myšlení totiž tento způsob funguje pramálo.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz