Článek
Celou noc ujížděli tmou a teď je pronásledovatelé konečně dostihli. Na okamžik jako by se zastavil čas. Před ním několik kilometrů do bezpečí, za ním smrtící konvoj. Ve voze se k sobě tiskly vyděšené děti i jejich vyčerpaní rodiče – mačkali se na kartonových krabicích plných křehkých rukopisů, které se spolu s nimi snažily utéct před zkázou
Co se mu asi honilo hlavou v téhle mrazivé chvíli?
Myslel na to, že všechno bylo marné? Že je čeká peklo? Nebo naopak cítil podivný klid? Pravděpodobně jen tiše přimkl rty k sobě a začal se modlit. „Bože, dej mi deset rukou a deset nohou, abych dokázal zachránit všechny ty lidi i rukopisy,“ pronesl v duchu zoufalou prosbu. Věděl, že udělal vše, co mohl. Dál to nebylo v jeho rukou.
Útěk do neznáma
Ještě před pár hodinami panoval v severoiráckém Karakoši chaos. Byla hluboká noc ze 6. na 7. srpna 2014 a tisíce křesťanských obyvatel tohoto starobylého města prchaly ze svých domovů.
V dálce duněly výstřely, lidé plakali a křičeli. Mnozí neměli auta a utíkali pěšky, jiní se tísnili na korbách náklaďáků. Ještě včera to byl poklidný domov jedné z největších křesťanských komunit v Irák; teď se město měnilo v město duchů.
Fanatičtí bojovníci ISIS – sunnitští extremisté posedlí vizí chalífátu očištěného od „nevěřících“ – byli na dosah. Křesťanům v dobytých oblastech dávali na vybranou: přijmout islám, utéct, nebo zemřít. V Karakoši nikdo nepochyboval, že pokud zůstanou, čeká je smrt. Každý, kdo mohl, sbalil pár nejnutnějších věcí a utíkal.
Otec Najeeb Michaeel, dominikánský kněz a archivář místního kláštera, tušil přicházející katastrofu už několik dní předem. Jakmile se dozvěděl, že postupující jednotky ISIS míří i na Karakoš, bylo jasné, že musí jednat.
Nebylo to poprvé, co prchal před řáděním fanatiků, a zdaleka to nebylo poprvé, co riskoval život pro záchranu vzácných knih. Michaeel – rodák z Mosulu – zasvětil desítky let budování a ochraně jedinečné sbírky křesťanských rukopisů, knih a listin. Jako mladý kněz působil v mosulském dominikánském klášteře Panny Marie, kde vedl archivářské práce. Podařilo se mu tam shromáždit a zachránit na 850 starobylých rukopisů v aramejštině, arabštině a dalších jazycích, množství 300 let starých listů a asi 50 000 knih.
Jenže zemí zmítala násilí už od války v roce 2003. V Mosulu zabili islamisté pět kněží a dokonce i jednoho biskupa. Na jednom ze seznamů smrti, které kolovaly mezi extremisty, objevil Najeeb své vlastní jméno.
Co teď? Zůstat by znamenalo smrt – jeho i jeho milované knihovny. Rozhodl se proto k ráznému kroku: roku 2007 sbalil nejcennější rukopisy a během několika utajených cest je odvezl z Mosulu do nedalekého Karakoše.

98% lidí se hlásilo ke křesťanství
Tehdy to vypadalo, že v křesťanském městě na Ninivské pláni budou v bezpečí. A několik let skutečně byly. Michaeel v Karakoši založil Digitální centrum pro východní rukopisy a společně s pár kolegy pokračoval v mravenčí práci – stránku po stránce staré svazky restaurovat, katalogizovat a převádět do digitální podoby, aby se uchovaly pro budoucnost.
Jenže přišel rok 2014 a s ním další vlna pekla. Když v červnu padl Mosul a tzv. Islámský stát ovládl polovinu Iráku, bylo jen otázkou času, kdy se fronta přiblíží i ke Karakoši. Najeeb si uvědomoval, co by islamisté s poklady křesťanské kultury udělali – džihádisté z ISIS byli nechvalně proslulí bořením kostelů a pálením všeho, co odporovalo jejich fanatickému výkladu víry.
Nešlo „jen“ o náboženství; šlo o vyhlazení paměti celého jednoho národa. Už zhruba deset dní před tím, než ISIS vtrhl do Karakoše, proto otec Najeeb v tichosti naložil první bedny vzácných rukopisů, starých knih a dokonce i cenných obrazů z místních kostelů na nákladní auto a odvezl je do bezpečí kdesi na iráckém Kurdistánu.
Byl to risk – projíždět po silnicích plných chaosu a milic s pokladem ukrytým pod plachtou – ale vyplatil se. Ani to však nestačilo; v klášterním depozitáři stále zbývalo množství svazků, které nestihl odvézt. Michaeel se je rozhodl neopustit až do poslední chvíle, byť tím riskoval vlastní život.
A tak tu noc, 6. srpna 2014, zůstal v téměř prázdném Karakoši do hořkého konce. Venku se zlověstně rozléhala střelba. Poblíž kláštera se shromáždilo několik místních, kteří dosud neutekli – starci, rodiny s dětmi, lidé bez aut. Najeeb a dvojice jeho dominikánských bratrů rychle snesli zbylé bedny s rukopisy do dvou připravených vozů.
Nemohli už zachránit osobní majetek lidí kolem, ale mohli jim zachránit život. „Máme dvě auta. Viděli jsme kolem sebe tolik lidí bez aut – chtěli utéct, ale neměli jak – tak jsme je pozvali k sobě, ať si klidně sednou na to dědictví,“ vzpomíná později otec Najeeb suše s náznakem hořkého úsměvu.
Na sedadla a podlahu dodávky rozložil krabice popsaných pergamenů a papyrů, a na ně usadil co nejvíc uprchlíků. Muži, ženy i děti – ti všichni teď doslova seděli na stoletých knihách, které jeho tým léta oprašoval bílými rukavičkami.
V ten moment ale neexistovalo dilema, zda zachraňovat lidské životy nebo archiv – Najeeb Michaeel vsadil na záchranu obojího zároveň. „Buď přežijeme všichni společně, nebo společně zahyneme,“ prohlásil klidně k natěsnaným pasažérům a pokřižoval se. Pak se rozjel.
Společně přežijeme, nebo zemřeme
Za několik hodin rychlé jízdy tmou už kolonu prchajících dělily od kurdských hranic jen poslední kilometry. V přeplněném autě panovalo tísnivé ticho; děti vyčerpáním usnuly svým matkám na klíně, zatímco otcové neklidně vyhlíželi z oken. Otec Najeeb svíral volant, soustředěně sledoval cestu a v duchu odříkával modlitbu za modlitbou.
Byla ještě tma, když se v pravé postranní zrcátku mihl záblesk světel – a pak další a další. Celá řada světel. Černá auta s černými vlajkami ISIS je dojela.
Jeden z chlapců na zadním sedadle se roztřásl a začal tiše plakat. Michaeel cítil, jak mu buší srdce, ale snažil se zachovat klidnou tvář. „To je konec,“ problesklo mu hlavou.

pro Karakoš typická historická stavba
Ozvaly se první výstřely. Islamisté zahlédli civilní kolonu a zahájili palbu do vzduchu – pokusit se je zastavit a zajmout kořist. Vtom se ale zepředu zablesklo a noční ticho rozčísl ostrý rachot samopalů. To kurdští pešmergové, hlídkující u kontrolního stanoviště před nimi, opětovali palbu.
Jejich dobře mířené dávky zasáhly vedoucí vůz pronásledovatelů; ostatní džíhádisté zmatkovali a zahnuli do polí. Za pár minut bylo po všem. Když Najeeb opatrně zvedl hlavu, zjistil, že projeli improvizovaným checkpointem a po ozbrojencích ISIS není ani stopy.
Zelené údolí iráckého Kurdistánu se otevíralo před nimi – byli zachráněni. V kabině auta se teprve po chvíli někdo odvážil zhluboka vydechnout. Jedna z žen se rozplakala úlevou. Otec Michaeel se otřásl vyčerpáním. Pohladil konejšivě nejbližší dítě po vlasech a zamumlal: „Díky Bohu…“
Strážce ztracené paměti
Karakoš padl do rukou ISIS jen dvě hodiny poté, co Najeeb Michaeel s poslední skupinou uprchlíků odjel. Ty, kdo nestihli utéct, čekal krutý osud. Fanatici znesvětili místní kostely – využívali je jako střelnice, kříže sundavali a rozbíjeli.
Modlitební knihy, bible i starobylé spisy, které padly do jejich rukou, pálili na hranicích přímo v chrámových nádvořích. O několik týdnů později zůstala z kvetoucího města hromada doutnajících trosek. Všude se válely ohořelé stránky kronik a potrhané zpěvníky. Ty nejcennější pergameny však plamenům unikly. Díky jednomu neozbrojenému, zarputilému duchovnímu.
Poté, co se probojovali do exilu v kurdské provincii, se otec Najeeb a jeho druhové usadili v Irbílu. Uprostřed rušného města našli opuštěnou budovu, kde rozbili provizorní tábor.
Právě sem snesli svůj vzácný náklad – bedny s rukopisy, svitky, malby a kroniky – a pečlivě je uložili do zaprášené plechové skříně.
Některé dokumenty zůstaly provizorně uschovány v šedých kartonových krabicích převázaných krémovými stuhami.
Napětí posledních dní pomalu opadlo a mnichy zaplavil tíživý smutek i pokorná vděčnost. Když si uvědomili, kolik z jejich sousedů ztratilo domov i všechno pozemské, připadala jim záchrana „pouhých“ starých knih jako drobná kapka v moři utrpení. Přesto věděli, že právě v těchto zaprášených svazcích dřímá naděje – paměť, kterou žádný z fanatiků už nebude moci vymazat.
Otec Najeeb nezahálel ani ve vyhnanství. Hned během prvních dní v Irbílu opět rozestavil svůj malý digitální ateliér. Na nízký stůl připevnil kameru a spolu s několika studenty začal stránku po stránce fotografovat každý rukopis. Denně strávil dlouhé hodiny v předklonu nad křehkými listy, něžně je obracel a snímal jejich vepsanou krásu do paměti počítače.
Byla to mravenčí práce – pomalá, monotónní, skoro meditativní. V té tiché místnosti, mezi regály provizorní knihovny, jakoby doznívaly hlasy dávných písařů a světců.
Každé cvaknutí spouště fotoaparátu bylo jako modlitba. Každý zdigitalizovaný řádek znamenal, že odkaz předků už nezmizí, i kdyby znovu vypuklo peklo války. Michaeel dobře věděl, proč to dělá: „Naše rukopisy jsou dědictvím celého lidstva – musíme je uchovat, aby se historie mohla stát inspirací pro budoucnost,“ prohlásil rozhodně.

stěna kostela, poničená po řádění ISIS
V následujících letech se mu podařilo převést do digitální formy tisíce stran a zachráněné originály představit světu – některé rukopisy byly vystaveny ve Francii i v Itálii. Mezitím, co v bezpečí katalogizoval svazky, se doma v Mosulu zvedal z popela další příběh. Islamisté byli nakonec poraženi. A muž, který neváhal nasadit život za staré knihy, stanul po válce symbolicky v čele zubožené komunity – v roce 2019 byl Najeeb Michaeel jmenován arcibiskupem Mosulu.
Po pětiletém exilu se vrátil do rozvalin svého rodného města, mezi trosky kostelů a ohněm poznamenané stránky. Při své inauguraci ve vypálené katedrále ho obklopili věřící, kteří se navrátili do Mosulu spolu s ním – hrstka těch, kdo přežili.
Zdroje:
https://voicesforiraq.org/2016/04/iraqi-priest-rescues-ancient-manuscripts-from-is-destruction/
https://theworld.org/stories/2020/09/30/iraqi-archbishop-who-helped-save-ancient-manuscripts-isis-nominated-eu-award-0
https://www.christiantoday.com/news/iraqi-priest-saves-thousands-of-priceless-ancient-manuscripts-from-isis
https://en.wikipedia.org/wiki/Najib_Mikhael_Moussa
https://svet.sme.sk/c/22038177/zachranil-krestanske-dedicstvo-pred-is-teraz-sa-stal-mosulskym-arcibiskupom.html
https://www.unesco.org/en/articles/unesco-opens-conservation-laboratory-digital-centre-eastern-manuscripts-iraq