Hlavní obsah
Bydlení

Jsem místopředsedou výboru SVJ a těším se, až bude konec

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: www.pixabay.com

Není to totiž tak jednoduché, jak se někomu může zdát.

Článek

Členem SVJ (společenství vlastníků bytových jednotek) se stanete automaticky, když si koupíte byt do osobního vlastnictví. Každý dům má svá pravidla, která najdete ve dvou dokumentech. A tím je domovní řád a stanovy společenství vlastníků bytových jednotek. Výbor SVJ nebo předseda SVJ je statutární orgán společenství vlastníků jednotek.

Jsem místopředsedou a příště už bych do toho tedy nešla.

Bydlím v panelovém domě, kde je nás celkem 20 bytových jednotek a 4 garáže. Žádné velké množství bytů, nebo snad spojené vchody, ale věřte mi, že i to bohatě stačí. Před necelými 2 roky jsem se uvolila k tomu, že vstoupím do výboru SVJ, protože tehdejší výbor pokračovat nechtěl, a pokud by tuto funkci nepřevzal nikdo z baráku, tak by našemu domu „šéfoval“ profesionální správce SVJ, což se může jevit jako nejjednodušší varianta. Jenže takový profesionální správce vám ohlídá maximálně tak povinné kontroly, vyhlášky, ale už se nebude angažovat v nějakých rekonstrukcích nebo úpravách.

Vzhledem k tomu, že náš dům už nutně potřeboval rekonstrukci vchodu, zvonků a tak dále, dohodly jsme se se sousedkou a sousedem, že do toho půjdeme a zkusíme s tím něco udělat. Sousedé, kteří byli přítomni na schůzi SVJ nadšeně a se slovy, že to aspoň nemusí dělat oni, souhlasili a bylo to.

Tuna šanonů, hlídání plateb, svolávání schůzí.

Pomalu jsme začali pronikat do tajů výboru a zjišťovali jsme, že to není tak jednoduché, jak si někteří myslí. Rekonstrukce vchodu se odhlasovala a tak byl čas shánět firmy. Aby bylo vše transparentní, tak musíte na schůzi předložit alespoň 3 cenové nabídky, které ale není vůbec jednoduché sehnat. Některé firmy vám neodpoví, jiné napíšou, že nemají časovou kapacitu, a tak už jen sehnat někoho vám zabere opravdu hodně času. Po získání cenových nabídek svoláte schůzi SVJ, která musí být ohlášena ale včas předem, a u toho musíte hlídat, aby cenové nabídky ještě platily a vše se stihlo. Pokud se tedy lidé budou obtěžovat, a na schůzi přijdou, aby bylo shromáždění usnášeníschopné. Pokud ne, tak vaše veškerá práce přijde vniveč.

Za dvě schůze, které jsem jako člen výboru SVJ absolvovala, jsem zjistila, že nejvíce a nejraději nadávají ti, kteří na schůzi nikdy nepřijdou. A když jim odpovíte, že byla schůze, tak vám ještě uraženě řeknou, že co by tam přeci dělali, že na to nemají čas.

„Prosím vás, mně nejde, nefunguje, nezvoní.“

Jakmile vkročíte do spáru členu výboru SVJ, stanete se velmi často hromosvodem pro problémy celého baráku. A to i pro ty problémy, se kterými nemáte často vlastně co do činění. A když se pustíte ve vašem volebním období do větší rekonstrukce, jako my do komplet rekonstrukce vchodu, tak vám to zabere opravdu hodně času a nervů, a stejně se vždycky najde někdo, kdo bude mít s něčím problém.

Naprosto nerozporuji reakční článek, taky vím o lidech, kteří vedení SVJ vzali do rukou ne zrovna správným způsobem, jen chci poukázat na to, že když se do toho někdo pustí s upřímnou snahou něco zlepšit, upravit, že to není jednoduché, jak si hodně lidí myslí.

Vchod je hotový, mě spadl kámen ze srdce a těším se, až bude konec.

Po celou dobu rekonstrukce vchodu, která obnášela výměnu dveří, komplet nové schody, zábradlí, zvonkové tablo, a tak dále, jsem byla neustále na telefonu. Stále jsem něco řešila, kontrolovala, domlouvala, musela jsem být časově flexibilní a trvalo to skoro 4 měsíce. Teď je všechno hotové, já jsem z výsledku nadšena, jako většina sousedů, a ačkoliv jsem ráda, že jsme tuhle rekonstrukci dotáhli zdárně až do konce, a že je to konečně nové a funkční, tak se opravdu těším, až se tohohle nevděčného břemena zbavím a převezme to někdo jiný. Jen mám trochu strach, když si vzpomenu, že nikdo samozřejmě nechtěl, že mi to nedá a kývnu na další období, než nějakého profesionálního správce. Který asi nebude řešit rekonstrukci balkonů, která se pro změnu odsouhlasila na poslední schůzi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz