Článek
Při pohledu na naši Prahu, která se mění rychleji než názory průměrného teenagera, mě občas napadá, že ne všechny změny jsou k lepšímu. Naposledy mi to došlo, když jsem si poprvé všimla nového nebezpečného druhu řidičů na našich silnicích. No nejde o žádné příšery z podzemí, ale o řidiče, kteří vozí zákazníkům objednávky z platforem pro doručování jídla (a jiných drobností), jako jsou Bolt, Wolt a Foodora. Přijde mi, že tihle pánové (a občas i dámy) se snad řídí vlastními (dost nepředvídatelnými) pravidly silničního provozu.
Tři nehody a tři kurýři
I když mám řidičák od osmnácti let, tak moc často neřídím, to přiznám hned na začátek. Minulý týden, když jsem ale vozila dceru na příměstský tábor, jsem měla možnost pozorovat naše rozpálené pražské silnice pár dnů hezky zblízka. A co mě zaujalo (a lehce rozrušilo) během těch pěti dnů a dvaceti ani ne půlhodinových jízd po hlavním městě? Viděla jsem tři dopravní nehody a účastníkem každé z nich bylo vždy jedno auto nějaké z těch kurýrních služeb, které lidem doručují (hlavně) jídlo. Logo na autě ho vždy jasně prozradilo. No popravdě to byla vždy ta stejná společnost, ale raději je všechny házím do jednoho pytle. A nebyly to žádné drobné ťukance, ale spíš nehod, u kterých bylo na první pohled jasné, že někdo udělal fakt velkolepou chybu. No v tom nabouraném autě nekurýra bych nechtěla sedět ani v jednom případě. A už vůbec ne s dětmi.
Ačkoli jsem neviděla, jak přesně se ty tři nehody staly, způsob rozhození aut na silnici vždy celkem dobře naznačoval, co se tu asi stalo. Začala jsem si tak klást otázku, jestli ti řidiči vůbec někdy slyšeli o českých dopravních předpisech, zda vůbec koukají na ty „nedůležité“ dopravní značky jako je dej přednost v jízdě nebo doplňková značka tvar křižovatky, či zda náhodou není jejich jediným průvodcem v životě a autě navigace směřující je k další adrese doručení (nebo vyzvednutí) a honba dalších zakázek v příslušné aplikaci.
Při jedné z těch nehod jsem si vybavila radu od mého učitele z autoškoly, kterou mi při našich jízdách Žižkovem párkrát zopakoval: „Vždy je potřeba podívat se i do ulice, která je jednosměrná a ze které by tak nikdo neměl zprava přijet. To vše jen abychom se ujistili, jestli tam někdo náhodou nejede a nepředpokládá, že má přednost, když jede zprava (i když tam ve skutečnosti nemá co dělat, protože je v protisměru).“ Po skoro dvaceti letech tak jeho rada najednou dostala naprosto nový rozměr a daleko větší smysl..
Nedotknutelní cizinci
Při pohledu na moji osobní statistiku - a tady opravdu nejde o žádnou xenofobii - většina řidičů, kteří nám občas přivezou poke bowl, víno či pizzu až pod nos, se v České republice ocitla až před pár lety či měsíci, když se sem přestěhovali z východu. Samozřejmě to nemusí mít nic společného s jejich schopnostmi za volantem, ale stojí to za zmínku. A ne, fakt nejde jen o Ukrajince, ten oblíbený terč českých nespokojenců.
Snadno bych mohla říci, že za to mohou oni sami, ale co když je problém ve skutečnosti ještě trochu hlubší? Možná, že tlak na rychlost doručení (nebo ohodnocení koncovým zákazníkem) je tak velký, že se bezpečnost stává luxusem, který si tito řidiči nemohou dovolit? Zkrátka a dobře, co všechno dalšího se za těmito problémy skrývá? Je to tlak, nedostatek školení, neochota respektovat pravidla jiné země nebo snad jen narůstající počet aut na našich silnicích, kde každý spěchá a nikdo nemá čas se zastavit a nadýchnout?
No ale tak nějak tuším, že nic z výše uvedeného nebude tím hlavním důvodem. Dle tohoto článku je velký problém v tom, že řidiči z postsovětských zemí, kterých je v Praze hodně, mají poměrně často falšované doklady a ukládání pokut těmto řidičům je naprosto zbytečné. Co si budeme povídat, věřím, že pravidla na silnicích by měla být vymáhána, ať již jde o občana ČR, nebo cizince. A když se to neděje, nemůžeme se divit, že jezdí tak agresivně a mají pravidla silničního provozu tak trochu (nebo spíše hodně?) na háku.
Alibistická blondýna
A teď ještě malá poznámka na závěr - možná to od blondýny za volantem, co potřebuje (nebo chce) řídit jen občas, zní trochu alibisticky. Ale když už si musím své místo na silnici obhajovat proti zkušeným řidičům i proti hordám kurýrů v permanentním závodě s časem, dovolím si tvrdit, že máme novou konkurenci. Ale o dost více nebezpečnou, která se specializuje na vytváření třaskavého chaosu na silnici! A podle mne je výrazně horší takovýto řidič než nějaká blondýna, co se rozjíždí pomaleji, než by se líbilo mladíkovi v autě za ní.
Co si z toho beru já
Ať je to tak nebo tak, jedno je jisté: Až příště uvidím na cestě auto s logem služby doručující jídlo, raději si dám pozor. A bude mi jedno, kdo z nás je na hlavní a kdo je na vedlejší silnici. Co když ten druhý žije v nějakém paralelním vesmíru, kde „dej přednost zprava“ znamená „jeď jako první“. Nebo co když ten řidič jen „nemá čas, důvod a motivaci“ sledovat dopravní značení.
A co vy? Máte také nějaké nedobré zkušenosti s auty (resp. s jejich řidiči) služeb Bolt, Wolt a Foodora?