Článek
Zavedení speciálních pokladen v supermarketech pro seniory nad 75 let je téma, které může na první pohled vyvolat úsměv na rtech, ale zároveň nás přiměje zamyslet se nad otázkami, které se týkají stárnutí populace. Ale i tématu důstojnosti ve stáří či efektivity nákupních procesů.
Pokladna pro babičku
Představte si tu situaci: vejdete do ostravského nebo pražského supermarketu, který je přeplněný jako lidovecký předvolební leták sliby.
Z regálů se na vás hrnou hory zboží a všude kolem spěchající zákazníci s vozíky plnými potravin.
V tom všeobecném shonu je ale jedna pokladna, kde se čas trochu zpomalí. Je to pokladna pro seniory a hlavně seniorky nad 75 let.
Výhody speciálních pokladen
Myšlenka zavedení speciálních pokladen pro seniory přináší řadu pozitiv. Za prvé, senioři často potřebují více času na vyřízení nákupu. Už jen samotný pohyb mezi regály může být fyzicky náročný a orientace v množství produktů matoucí. U pokladny pak potřebují klid na vyložení zboží a zaplacení. Speciální pokladna by jim poskytla prostor a čas, který potřebují, aniž by je někdo perfidně popoháněl.
Dalším důležitým faktorem je sociální aspekt. Pokladní u takové pokladny by mohli být speciálně vyškoleni pro komunikaci se seniory.
Ergo kladívko, to by mohlo přispět k vytvoření přátelštějšího prostředí.
Pro mnohé seniory může být návštěva obchodu jedním z mála okamžiků během dne, kdy se dostanou do kontaktu s jinými lidmi. Příjemná interakce s milým perfektně vyškoleným pokladníkem může zlepšit jejich náladu!
Skeptické pohledy
Každý líc má ovšem i svůj rub.
Na druhé straně je zde validní argument, že takové pokladny by mohly být vnímány jako diskriminační.
Prostě je diskriminační oddělovat seniory od zbytku populace a vytvářet umělou bariéru.
Navíc, jak by se řešila situace, kdy by se tvořily fronty u běžných pokladen, zatímco seniorská pokladna by zela prázdnotou? To by jistě vyvolalo nevoli u ostatních zákazníků.
Také je třeba vzít v úvahu finanční a logistické náklady. Zavedení speciálních pokladen by vyžadovalo investice do vyškolení personálu a případné přestavby prostor.
Možná by se tedy jako vhodné řešení nabízelo kompromisní řešení – zavést například speciální hodiny pro seniory, podobně jako tomu bylo během pandemie. Během těchto hodin by se snížila hustota provozu v obchodech a senioři by mohli nakupovat s větším komfortem. Další možností by mohlo být školení stávajícího personálu k citlivějšímu přístupu k seniorům v jakoukoli denní dobu.
Závěr
Ať už se rozhodneme jakkoliv, zavedení speciálních pokladen pro seniory nás nutí zamyslet se nad tím, jak můžeme jako společnost zlepšit kvalitu života našich starších spoluobčanů.
A pokud nic jiného, už jen samotná diskuse na toto téma může přispět k větší empatii v každodenním životě. Vždyť jednoho dne se u té speciální pokladny můžeme ocitnout i my sami. Nikdo nemládneme!
Panta rhei.