Článek
Moderní doba si žádá moderní pohádky, tak proč pořád neustále někdo šťourá prstem do klasiky a snaží se ji někdy předělat do ,,neškodné podoby".
Přitom často ani nepochopí význam té pohádky či si ani neuvědomí, že se na příběh můžeme dívat z různých úhlů pohledu.
Například na Popelku můžeme nahlížet jako na zneužívanou chudinku, jenž pouze maká a macecha se sestrami se po ní jenom vozí. Ale lze na ní ukázat i silnou osobnost, kdy se rozhodne opustit domov i přes zákaz nevlastní matky.
Ano, šaty v oříšku ji v podstatě spadly do klína, ale mohla je taky spálit v kamnech a udělat, co měla, zůstat doma a nikam nechodit. Tímto činem se vydala vstříc svému štěstí. Takže Popelka není jenom bezmocná dívka čekající na záchranu.
Další krásný příklad je obvinění včelích medvídků z rasismu. Neškodná písnička, kterou si čmeláčci zpívají při natírání pobouřila lid.
Dobře, zas tak horké to nebylo, ale podobný incident se stal i s písničkou Bílé Vánoce, tak holt sníh má bílou barvu, co se dá dělat. V tomto případě bych už snad mluvila o přílišné úzkoprsosti.
Doba se mění a s ní se mění i názory společnosti. Dříve byste v pohádce použily slova jako cikán či indián. Dnes musíte říct Rom nebo původní obyvatel Ameriky.
Ani Disney se nevyhne výtkám jako třeba, že mužské postavy dostávají na obrazovce více času. Navíc ty ženské se často svou vlastní vinou dostanou do problémů např. Šípková Růženka se píchne do prstu kvůli své zvědavosti.
Nyní se filmová studia snaží bořit mýty a předsudky, takže hlavní postavou se může stát namakaná žena, dívka s brýlemi nebo plnoštíhlá balerína, také se více zabývají psychikou.
Chápu, že nic nezůstane stejné, ale chvilkami bych řekla, že už se to přehání. Teď už pouze čekám, kdy Mašince Tomášovi seberou tendr na uhlí, všechna auta pojedou na elektřinu a chudáka Nemá uvidím plout volným stylem v ropné skvrně.