Článek
Původní podoba nadpisu zněla ostřeji - Když rodiče škole dopředu nic neřeknou. Zakrátko jsem se nad ní zamyslel a kriticky usoudil, že by nebyla úplně pravdivá. Rodiče leckdy paní učitelce či panu učiteli leccos sdělí, avšak málokdy se jedná o zcela pravdivé a úplné konstatování. Mají-li hned na počátku zaznít konkrétní příklady, pak by mohlo jít o výroky typu - „náš J. se denně učí nejméně dvě hodiny“, „naše L. nemá elektronické hry povoleny, a proto je nehraje a ani nezná“, „každý den procvičujeme všechny hlavní předměty a K. všechno umí“ atd. Patrně vám budou povědomé, ač nepatříte mezi příslušníky pedagogického sboru.
V čem bychom měli hledat potíže? Zřejmě lehce budeme hledat shodu na tezi, že takřka všichni rodiče vidí své děti lepší, než ve skutečnosti jsou. Podle jejich poznatků, pohledů a pocitů bývají šikovnější, silnější, pohotovější, rychlejší, zdatnější, zručnější, vyznačují se vyšší inteligencí atd. Jinak by se dalo napsat, že si matky a otcové nasazují brýle několika růžových odstínů. Kdyby však vyučující odložili shovívavost, mírnost a nasadili kurz, který panoval ve školách asi tak před třiceti a více roky, výsledky by rozhodně nešlo hodnotit jako příznivé. Ano, děti mají mnoho poznatků a zájmů, leč jen malá část jich souvisí s programem výuky, tj. s obsahem RVP a ŠVP. Skutečná úroveň je o dost horší, než si rodiče připouštějí.
Dospělí ve školním prostředí se potýkají ještě s dalším velkým problémem, který s předchozím odstavcem úzce souvisí. Navazuje na úplný dnešní začátek. A nejde o slovíčkaření, jak by se mohlo zdát. Podstatou je, že děti nastupují do školy již na počátku jako v podstatě hotové osobnosti, zejména po stránce charakteru, tj. základního souhrnu osobních vlastností, které vyjadřují jejich vztah k zásadním i vedlejším osobám, věcem, jevům a procesům v jejich okolí. Jinak se dá napsat, že se konkrétním způsobem chovají a především vypovídají o dění v rodině.
Jako velký problém vystupuje fakt, že rodiče dopředu neřeknou, jaké jejich dítě opravdu je. Spíše se jedná o fráze, prezentování zájmu, možná padne pár lichotek směrem ke škole a k paní učitelce. A pak se čeká, co ona odhalí, jak bude reagovat a co zmůže. Zdá se vám uvedený poněkud matoucí postup v pořádku? Jako analogie mě napadá, jako kdybych chtěl vtlačovat do dvoulitrové sklenice tři litry vody, na šroub dával matičku jiného rozměru a poté se divil, že „ten krám nefunguje“. Podobně lze uvažovat o velikosti obuvi a oblečení. Jistě si povšimneme, jak někdo vypadá jako hastroš a nepůsobí nejen reprezentativně, ale ani příjemně a slušně. Přesto se děje. Nebo byste schválně zakrývali vady na vozidle při přejímce v servisu?
Kdybych se měl vrátit k rodičům a dětem, pak by mělo zaznít, že učitelé nedostávají v odůvodněných případech předběžné upozornění. Či chcete-li vyrozumění. V hlavě se mi rodí obrázek, jak nefunguje signalizace na železničním přejezdu a my jako řidiči budeme tápat, dívat se vlevo, vpravo a pak zase znovu. Situace bude ztížena zatáčkou, lesem, křovinami, břehy a též druhem a frekvencí tratě. Jak má paní učitelka vystupovat správně, když je bez podstatných informací? A nezřídka také bez nástrojů. Jak jsem již několikrát slyšel - nelze se řádně připravit, i kdyby člověk chtěl. Zkuste jít s jistotou v tmavých hradních chodbách, které jste doposud nenavštívili! Leccos si dopředu pečlivě promyslí, ale již první ranní pohled na tvář žáka dává poměrně jasnou zprávu - dnes nepůjde o lehký den! A co se včera pracně připravilo, tak velkou část je nutno odložit. Útěchou je, že příprava nemusí být úplně ztracena. Leccos bude k využití v jiném čase. Snad brzo přijde.
Dnes popsané prvky a děje volně navazují na dřívější zamyšlení:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-od-zari-bude-hure-77571
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-splnit-detsky-sen-86540
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prvnaci-na-nestejne-startovni-care-82677
O dalších prvcích, algoritmech, zkušenostech a dopadech padne pár slov a vět příště.