Článek
Nedávno jsme se dozvěděli, jak jedna matka poměrně důrazně vyhlásila svůj požadavek - Můj syn nebude sedět s Ukrajincem! O některých souvislostech a okolnostech jsem se již zmínil / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-muj-syn-nebude-sedet-s-ukrajincem-147397 /. Co vše se děje?
Dnes se podíváme opět do školního prostředí. Výchozím bodem se nám stane poznání, že se ve škole objevuje stále více dětí nepřipravených a především nevychovaných, zákonitě roste počet jedinců, s nimiž jsou rozličné potíže, hlavně výukové a výchovné. Mají slabé povědomí hranic a pravidel, zásady slušného chování takřka neznají. Obecná inteligence jim dovolí plnit nároky výuky, ale její sociální a emocionální složka je velmi slabá, mdlá, skoro nikdo o ni doposud nepečoval, a tak hyne na úbytě. Analogie se zanedbanou rostlinkou je zcela na místě.
Kdo by toužil sedět s agresorem, narušitelem a všelijak obtěžujícím a provokujícím jedincem. Chceme dítě přesadit! Na řadě míst se začíná ukazovat jako dost složité rodičům daného typu vyhovět. Jako v jiných situacích vyjdeme z konkrétního příkladu. Budeme uvažovat, že ve třídě se sejde pět či šest nebo až sedm dětí, které nelze považovat za dobře vychované. Kdyby se měl uplatnit kritičtější pohled, tak z dvaceti pěti by mohla být utvořena skupina asi pěti solidně vychovaných jedinců. K nim přibude nejpočetnější část dětí, které nejsou vyloženě „hrozné“, ale mají s poslušností a s kázní větší či menší potíže. Jejich významnou slabinou je, že v dost vysokém počtu chvil se nechávají strhnout ostatními, myslí se zlobivými, „rychlými“, provokujícími, otravujícími a ostatní obtěžujícími. Obvykle jsou pro ně žel vzorem, někým komu by se chtěli vyrovnat, případně se aspoň přiblížit. Ve svém věku si jasně neuvědomují, že bojují o místo ve skupině, pod sluncem, o uznání, prestiž atd. Přesto jsou puzeni udělat skoro cokoli.
Kdo by si nevzpomněl na velmi známou scénu z kultovní série filmů Básníci, jak mladí učenci zdokonalují rozmístění předmětů na stole a hovoří o sektorech. V porovnání s nimi má paní učitelka o dost těžší pozici. Navíc se neocitá v čiré teorii. Pořádek ve třídě je na nízké úrovni a dále se rozpadá. Jako drolící se stará hráz vodní přehrady. Co doposud rodiče vykonali?
Uvažujme o uspořádání, kdy se na ni obrátí několik rodičů, kteří mají tzv. osobní a teritoriální požadavky. Kupříkladu, aby jejich dítě nesedělo s - a následuje několik jmen. Dále ho nechtějí mít blízko u dveří. Děti jsou divoké a někdo ven či dovnitř spěchající by ho mohl porazit a zranit. Nebo by nemělo být blízko u okna, tam by na něj mohlo táhnout a… Postupně se vynořují další podklady. Třeba se rodiče dozvědí, jak J. moc zlobí a že jejich dítě sedí v lavici za ním. Špatně na něj působí, jak se žák před ním vrtí, otáčí, ptá se ho, posmívá se mu, vykřikuje, občas mu něco shodí… Žádají, aby někdo z nich byl přesazen. Nejlépe narušitel.
Ale pozor - paní učitelka může a nemusí vyhovět. Slova rodičů bere jako podnět, žádost či doporučení. Snaží se postupovat spravedlivě. Vyslechne si lecjaká hodnocení a komentáře. Část matek a otců si myslí, že jí mohou nařizovat, jak a co ne/bude dělat. Leckteří by si tady měli položit vážnou otázku - radíme také zubnímu lékaři, jak přesně si má počínat, když se jim či jejich dítěti chystá ošetřit zuby? Obvykle jsme potichu a máme obavy z bolesti, která přijde. A posléze z platby, která nás nemine, že? Proč by zrovna příslušníci pedagogického sboru měli doplácet na uvolnění poměrů? Proč si lidé a hlavně rodiče své potíže a napětí vylévají na ně? Proč se nám vyučující jeví jako příhodný terč? Patří mezi viníky politici? Nebo za problémy českého školství mohou rodiče, když vyžadují tak velkou a rozsáhlou kontrolu a ochranu?
Co již od autora na dané téma vyšlo:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-nakroceno-k-velkym-zmenam-ve-skolstvi-116389
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-situace-ve-skolach-je-velmi-dobra-114591
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-dopadne-ucitel-a-herec-115023
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-z-pani-ucitelky-stane-krava-116097
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-a-s-cim-by-rodice-meli-vstupovat-do-skoly-86408
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pochybne-postupy-rodicu-87639
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelka-nazyva-ucitelkou-94101
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-bude-ucitelka-ucitelkou-94357
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-by-moc-rada-byla-ucitelkou-95601
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ze-slozite-situace-ve-skole-ven-96041
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-jako-terc-pro-rodice-96343