Hlavní obsah
Rodina a děti

Moje dítě nebude sedět s Ukrajincem a ještě s H. a s J. a také s T.

Foto: Patocka Otakar

Kdo by si nevzpomněl na známou scénu z kultovní série filmů Básníci, jak mladí učenci zdokonalují rozmístění předmětů na stole a hovoří o sektorech. Podobně na snímku zobrazená alba. V porovnání s nimi má paní učitelka o dost těžší pozici.

Chceme dítě přesadit! Na řadě míst se začíná ukazovat jako dost složité rodičům daného typu vyhovět. Ve třídě se obvykle sejde pět či šest nebo až sedm dětí, které nelze považovat za dobře vychované.

Článek

Nedávno jsme se dozvěděli, jak jedna matka poměrně důrazně vyhlásila svůj požadavek - Můj syn nebude sedět s Ukrajincem! O některých souvislostech a okolnostech jsem se již zmínil / viz Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-muj-syn-nebude-sedet-s-ukrajincem-147397 /. Co vše se děje?

Dnes se podíváme opět do školního prostředí. Výchozím bodem se nám stane poznání, že se ve škole objevuje stále více dětí nepřipravených a především nevychovaných, zákonitě roste počet jedinců, s nimiž jsou rozličné potíže, hlavně výukové a výchovné. Mají slabé povědomí hranic a pravidel, zásady slušného chování takřka neznají. Obecná inteligence jim dovolí plnit nároky výuky, ale její sociální a emocionální složka je velmi slabá, mdlá, skoro nikdo o ni doposud nepečoval, a tak hyne na úbytě. Analogie se zanedbanou rostlinkou je zcela na místě.

Kdo by toužil sedět s agresorem, narušitelem a všelijak obtěžujícím a provokujícím jedincem. Chceme dítě přesadit! Na řadě míst se začíná ukazovat jako dost složité rodičům daného typu vyhovět. Jako v jiných situacích vyjdeme z konkrétního příkladu. Budeme uvažovat, že ve třídě se sejde pět či šest nebo až sedm dětí, které nelze považovat za dobře vychované. Kdyby se měl uplatnit kritičtější pohled, tak z dvaceti pěti by mohla být utvořena skupina asi pěti solidně vychovaných jedinců. K nim přibude nejpočetnější část dětí, které nejsou vyloženě „hrozné“, ale mají s poslušností a s kázní větší či menší potíže. Jejich významnou slabinou je, že v dost vysokém počtu chvil se nechávají strhnout ostatními, myslí se zlobivými, „rychlými“, provokujícími, otravujícími a ostatní obtěžujícími. Obvykle jsou pro ně žel vzorem, někým komu by se chtěli vyrovnat, případně se aspoň přiblížit. Ve svém věku si jasně neuvědomují, že bojují o místo ve skupině, pod sluncem, o uznání, prestiž atd. Přesto jsou puzeni udělat skoro cokoli.

Kdo by si nevzpomněl na velmi známou scénu z kultovní série filmů Básníci, jak mladí učenci zdokonalují rozmístění předmětů na stole a hovoří o sektorech. V porovnání s nimi má paní učitelka o dost těžší pozici. Navíc se neocitá v čiré teorii. Pořádek ve třídě je na nízké úrovni a dále se rozpadá. Jako drolící se stará hráz vodní přehrady. Co doposud rodiče vykonali?

Uvažujme o uspořádání, kdy se na ni obrátí několik rodičů, kteří mají tzv. osobní a teritoriální požadavky. Kupříkladu, aby jejich dítě nesedělo s - a následuje několik jmen. Dále ho nechtějí mít blízko u dveří. Děti jsou divoké a někdo ven či dovnitř spěchající by ho mohl porazit a zranit. Nebo by nemělo být blízko u okna, tam by na něj mohlo táhnout a… Postupně se vynořují další podklady. Třeba se rodiče dozvědí, jak J. moc zlobí a že jejich dítě sedí v lavici za ním. Špatně na něj působí, jak se žák před ním vrtí, otáčí, ptá se ho, posmívá se mu, vykřikuje, občas mu něco shodí… Žádají, aby někdo z nich byl přesazen. Nejlépe narušitel.

Ale pozor - paní učitelka může a nemusí vyhovět. Slova rodičů bere jako podnět, žádost či doporučení. Snaží se postupovat spravedlivě. Vyslechne si lecjaká hodnocení a komentáře. Část matek a otců si myslí, že jí mohou nařizovat, jak a co ne/bude dělat. Leckteří by si tady měli položit vážnou otázku - radíme také zubnímu lékaři, jak přesně si má počínat, když se jim či jejich dítěti chystá ošetřit zuby? Obvykle jsme potichu a máme obavy z bolesti, která přijde. A posléze z platby, která nás nemine, že? Proč by zrovna příslušníci pedagogického sboru měli doplácet na uvolnění poměrů? Proč si lidé a hlavně rodiče své potíže a napětí vylévají na ně? Proč se nám vyučující jeví jako příhodný terč? Patří mezi viníky politici? Nebo za problémy českého školství mohou rodiče, když vyžadují tak velkou a rozsáhlou kontrolu a ochranu?

Co již od autora na dané téma vyšlo:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-je-nakroceno-k-velkym-zmenam-ve-skolstvi-116389

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-situace-ve-skolach-je-velmi-dobra-114591

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-dopadne-ucitel-a-herec-115023

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-se-z-pani-ucitelky-stane-krava-116097

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-zprava-o-detech-pet-let-stara-104093

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdyz-zak-ve-tride-zari-jinak-nez-by-asi-mel-130097

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-a-s-cim-by-rodice-meli-vstupovat-do-skoly-86408

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-pochybne-postupy-rodicu-87639

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-proc-se-ucitelka-nazyva-ucitelkou-94101

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdy-bude-ucitelka-ucitelkou-94357

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-by-moc-rada-byla-ucitelkou-95601

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-ze-slozite-situace-ve-skole-ven-96041

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ucitelka-jako-terc-pro-rodice-96343

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz