Hlavní obsah
Rodina a děti

Co měly babičky a nám by se to občas hodilo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: A. Barešová

„Ako chodí starý rak, aj mladý sa učí tak.“ Slovenské přísloví

Článek

Je to přesně tak. My mladí se učíme od svých rodičů, prarodičů nebo starších příbuzných. Každý dělá chyby, někdy se naučíme dělat i ty chyby. Ale to je život.

Mě od mala provázely babičky a jsem za to osudu vděčná, protože mě naučily spoustu prospěšných věcí. Jak stárnu a pozoruji život, čím dál víc si vážím jejich moudrosti. Možná to nebyla moudrost, byla to asi jiná zkušenost, jak proplouvat životem a nedělat si vrásky zbytečně.

Obě babičky byly pracovité, šikovné, uměly vycházet s lidmi a sledovaly dobu, co nového přinášela, uměly se přizpůsobovat. Asi to bylo tím, že obě prožily dvě války a po nich se musely také hodně ohánět. Obě měly nemocné muže a vlastně obě zůstaly brzy samy a musely se s tím vyrovnat. Někdy píšu o tom, co jsem s nimi prožila a dnes bych ráda zmínila, co jsem s nimi neprožila.

Například nudu. Nudit se nás doma babičky neučily, pořád zaháněly nudu prací, vyšíváním, pletením, pěstováním květin, zdobením bytu, žehlením (to opravdu nemiluji), vařením, zpěvem i povídáním. Hráli jsme hodně stolní hry, vymýšleli všelijaké lumpárny a hodně jsme se při tom smáli. Tyhle chvíle jsou pořád pohlazení i ve vzpomínkách, protože tolik citu člověk snad už nikdy neprožije. Byla v tom laskavost, pochopení, láska, tolerance, všechno takové čisté, bezelstné, bez postranních úmyslů, tak, jak to umí jenom děti a babičky.

A kromě toho všeho jsem babičkám vděčná za to, že nás nenaučily skuhrat, vzdychat nad „rozlitým mlékem“, podceňovat se, i když jsem nikdy nebyla žádná modelka. Vychovaly nás ke zdravému přístupu k sobě samým, cítila jsem se s nimi jako princezna a taky se s námi doma tak zacházelo, i když jsme byly blíže spíše Popelce.

V dnešním světě, tedy přesněji, v dnešní době už možná babičky nepředávají takovou tu pohodu, protože i moje vrstevnice v tom babičkovském věku řeší spíš manikúru, pedikúru, kosmetiku, výživové poradenství, fitka, životní styl, místo do cukrárny si chodí zaběhat, a ještě řeší kariéru.

Ano, i dnešní babičky se musí přizpůsobit době a podle toho ukazovat vnučkám, jak se sebou pracovat, ale někdy si říkám, jestli je vůbec prospěšné ukazovat mladým tolik stresu z toho, že nám léta utíkají a blíží se stárnutí. Je to přece přirozené a dostihne nás, ať chceme, nebo ne. Proto je mi pořád bližší představa, jak moje babička pustila gramofon na plné pecky a v pokoji si klidně zatančila než obrázek babičky s dokonalým účesem, perfektní manikúrou a umělými řasami, co se bojí obejmout, aby si nesetřela make up.

Nám by se občas hodil ten volný styl, bez napětí a křečí, prostě to umění žít jen tak, jen pro ten dnešní den a nedělat si hlavu z toho, co tomu řeknou ostatní.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám