Článek
Nikola chodí do třetí třídy. Několik týdnů chodila do školy unavená, vyčerpaná. Nikolčiny výsledky nebyly dobré, nebyla připravená na vyučování, nesoustředila se. Třídní učitelka několikrát kontaktovala rodiče, bezvýsledně. Až po několika měsících vyšlo najevo, že se rodiče rozcházeli, a to velmi bouřlivě. Nikola na to byla sama, nikomu se nesvěřila.
Filipův prospěch se výrazně zhoršil, z dvojek byly čtyřky. Škola kontaktovala rodiče. Tatínek dostal mrtvičku, má omezenou hybnost. Filip se společně s maminkou a s babičkou o něj stará. Teď nemají peníze. Pořizují rampu, výtah a další vybavení pro taťku. Na školu nemá čas, sílu ani myšlenky.
Aleš je v deváté třídě, má samé jedničky a čeká ho volba střední školy. Je více než dobrý v matematice, vyhrává matematické soutěže. Rodiče nechtějí, aby šel na maturitní obor. Jen ať se jde vyučit, může si už jako učeň přivydělávat a po třech letech může jít do práce. K čemu mu bude maturita? Soused má maturitu a nemůže najít práci, Lidka má maturitu a vydělává mnohem méně než já.
Jirka bydlí s mamkou a s taťkou v nájmu u strýce. Mají jeden pokoj, kuchyň a koupelna je společná pro obě rodiny. Jirkovi je už patnáct, do pokoje se vejdou jen postele, psací stůl nebo svůj koutek nemá. Se strýcem se nesnáší.
To je jen několik případů z jedné školy. I když jsou děti zasaženy problémy dospělých, platí pro ně povinná školní docházka, nemohou si vzít volno. Tyto děti často bývají pod dohledem sociálního odboru nebo v péči jiných odborníků. Problém je, že škola o jejich situaci často není informovaná, ani na to nemá právo. Tedy pokud to rodina sama nechce se školou řešit nebo ve škole nepůsobí sociální pedagog. Přitom tyto děti potřebují individuální přístup ze strany učitelů. Ti mohou vytvořit plány podpory nebo prostě lidsky počkat až se vše uklidní. Ale učitelé mohou reagovat jen na situaci, o které jsou oficiálně informováni, nestačí, že to učitel vidí nebo tuší. Z tušení bývají obvykle obrovské problémy.
Tyto děti jsou podle terminologie ohroženy sociálním znevýhodněním nebo sociálně znevýhodněné. A co všechno tento termín zahrnuje? Jsou to děti z neúplných rodin, z rodin, pro které je vzdělávání překážkou k vydělávání peněz. Z rodin, kde je jeden z rodičů bez příjmu, jsou finanční tísni. Z rodin, které mají problémy s bydlením. Pokud tyto situace nemají vliv na průběh vzdělávání, tak je vše v pořádku.
Problémy těchto rodin škola určitě nevyřeší, ale sociální pedagog může pomoci dítěti zvládat školu i ve ztížených podmínkách. Sociální pedagog má právo chodit i do rodiny a sledovat dítě v domácím prostředí. Jako odborník komunikuje s učiteli a s rodiči, umí to. Není to jen učitelka, která se snaží nějak pomoci.
Ve školách zatím pozice sociálních pedagogů chybí, ale v příštích letech by měli působit ve všech školách, protože dětí se sociální znevýhodněním jsou plné školy. Už teď jsou potřeba.
Zdroje:
http://katalogpo.upol.cz/socialni-znevyhodneni/1-vymezeni-terminu-socialni-znevyhodneni/1-1-definice-socialniho-znevyhodneni/
https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/S/Soci%C3%A1ln%C4%9B_znev%C3%BDhodn%C4%9Bn%C3%BD_%C5%BE%C3%A1k
https://zapojmevsechny.cz/clanek/519-podcast-30-podpora-deti-z-rodin-se-socialnim-znevyhodnenim
https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2023/06/NEMEC-Zbynek-Identifikace-zaku-se-SZ_web.pdf