Hlavní obsah

Funkce „NERVu“ a českého indoktrinačního aparátu v rámci pravicové nadvlády

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na tomto webu nebo na Seznam.cz.

Foto: vlada.cz
19. 5. 16:19

NERV plný bankéřů slouží jako alibistický orgán pravicové nadvlády: dílem navrhuje ještě ostřejší kroky ve prospěch vlastnické třídy. Česká média jsou ve své drtivé většině taktéž zbraní v rukou české a mezinárodní vlastnické třídy.

Článek

Znějí-li slova z perexu ostře, tak se na to pojďme podívat znovu: drtivá většina českého mediálního prostoru je oligarchizovaná a tudíž stojící na straně pravicové moci.

Dědička po Petru Kellnerovi vlastní Televizi Nova (která má třetinovou sledovanost z celku). Oligarchovi Křetínskému patří nejčtenější deník Blesk (čtenost téměr 700 tis. denně), dále časopis Reflex, E15,web Info.cz a bulvár Aha! (s denní čteností 170 tisíc). Televize Prima (CNN Prima News) je vlastněna méně známým, leč významným oligarchou Ivanem Zachem, jemuž patří dále rádia Beat, Kiss, Country, Spin a Radio 1. Oligarcha Babiš vlastní deníky a weby Lidové noviny MF Dnes (jež mají dohromady denní čtenost okolo 600 tisíc), dále ovládá zdarma rozdávané Metro, rádio Impuls, televizi Óčko a web Expres.cz. Oligarchovi Lukačovičovi patří vedle komplexního webu Seznam.cz Novinky.cz nově také dříve středolevicový deník Právo. Přes 100 tisíc denních čtenářů mají ještě Hospodářské noviny oligarchy Bakaly spadající do vydavatelství Economia, kam dále spadá časopis Respekt, internetová televize DVTV, web Aktuálně.cz nebo ještě třeba časopis Ekonom a web Žena.cz. Marek Dospiva z oligarchické skupiny Penta vlastní regionální síť Deník (plus regionální název) a dále například časopis Vlasta. Web a časopis ECHO24 byly vybudovány z peněz zbrojního oligarchy Rudolfa Ovčařího, od nějž médium koupil oligarcha Marek Španěl. Internetový deník Forum24 zakládala jednak Barbora Tachecí spojená rovněž s veřejnoprávním rozhlasem a televizí, dále stálice pravicové mediální moci Pavel Šafr a lobbista Tomáš Klvaňa. Internetový a tištěný Deník N vlastní oligarchická skupina stojící např. za současným prezidentem i sponzoringem vládní koalice, jak popisuji zde, zahrnující například oligarchu Jana Bartu. Web Parlamentní listy propojený i s českou fašistickou scénou vlastní oligarcha a štědrý sponzor ODS, STANu atd., Ivo Valenta. Pražské noviny PrahaIN jsou stejně jako Praha TV vlastněny skupinou BigBoard reprezentovanou například Jindřichem Králem. Oblbující server Dotyk.cz vlastnil dříve již zmíněný oligarcha Valenta, nyní patří pod Vltava Labe Press oligarchy Marka Dospivy z Penty. Zmínit můžeme ještě třeba oligarchu Aleše Zavorala a jeho média Náš region, energetického oligarchu Pavla Tykače, o němž se spekulovalo jako o novém vlastníku Babišovy MAFRY nebo Jaromíra Soukupa s jeho TV Barrandov a časopisem Týden.

Čtenáři se dále mohou podívat na podprobnější přehledy na serveru Finance.cz (Marek Antoš a tito vlastníci), Forbes (Integrated Whale Media, Hong Kong), Aktuálně.cz (Bakala). Přehled návštěvnosti internetových médií mohou najít např. zde.

Mám ještě procházet průniky mezi výše zmíněnými oligarchickými médii a médii veřejnoprávními? Zmínil jsem již Barboru Tachecí, alespoň trochu znalí pozorovatelé české moci vědí, jaký je průnik mezi podřízenými oligarchy Bakaly a jeho tzv. „seriózními médii“ a médii veřejnoprávními. Lidé si mohou dohledat politické afilace současného šéfa Českého rozhlasu. Za situace přítomnosti pouze pravicových stran v parlamentu také bude odpovídajícím způsobem obsazena televizní a rozhlasová rada.

Pak jsou tu údajně nezávislá a údajně levicová média jako Deník Referendum Alarm, u nichž si čtenáři mohou prostudovat postoj např. k prezidentské volbě či jejich (až nyní občas prolomenou) konformitu se současnou neoliberální pravicovou vládou.

Takhle se to dělá

Jste-li běžný pravicový karierista vykonávající politiku ve prospěch pár nejbohatších procent obyvatelstva (čtenáři se mohou zamyslet, jak četný tento úkaz je), vládne se vám s takovým větrem v zádech docela dobře, ne? Dokonce by šlo říci, že můžete být naprosto zkorumpovaný lhář, hlupák a pokrytec. Pravicová mediální moc to vždy nějak zaonačí. Ach, abych nezapomněl: zde si můžete prostudovat propojení výšený zmiňovaných pánů a pár dam přímo s politickými stranami.

A pak máte různé konformně-aktivistické spolky, všemožné „think-tanky“ jako Evropské hodnoty, CEVRO. Různé oligarchicky placené knihovny Václavů Havlů (Bakala) i Klausů (Kellner), takzvaně nezávislé neziskové organizace, „nezávislé intelektuály“ patřičně vedené, aby se nevymkli kontrolezapomněli na zbytky své levicovosti. Máte církve vlastnící lukrativní zprivatizovaný majetek stojící na straně (to si doplňte). Máte celebrity, které vám za určitý poplatek zapějí atd. Též máte k dispozici univerzálního génia Josefa Šlerku, který vám vysvětlí, jak „v českých médiích je obrovská pluralita“. A pak máte NERV.

NERV alibismu

Znáte jméno Daniel Münich? Tohoto pravicového ekonoma opakovaně doporučoval například Mikuláš Minář z Milionu chvilek pro demokracii, který z vás nyní za poplatek udělá něco podobného, jako je sám. Daniel Münich je jedním z členů této „Národní ekonomické rady vlády - NERV“ a již jsem v jiném textu citoval, jak přitakává pohledům Jana Švejmara na komercializaci vysokého školství. Jiným členem je Daniel Prokop, kterého rovněž doporučoval penízkový guru Minář - a zároveň k němu evidentně existuje afinita v pokorně-opatrném Alarmu (např. tento a řada jiných příspěvků). Münich a Prokop alespoň mají jakési akademické zázemí (čtenáři mohou hodnotit jejich intelektuální poctivost, já mám važné pochyby), u řady jiných jde prostě o jejich propojení s vlastnickou mocí.

Národní ekonomická rada vlády byla založena za vlády Mirka Topolánka z ODS (Berlusconiho přítel spjatý s oligarchou Křetínským). Již tehdy zasedli do rady především komerční bankéři a byznysmani, včetně např. Martina Jahna ze Škody Auto či „cool“ ekonomického ideologa Tomáše Sedláčka zastávajícího také vysoký post v ČSOB. NERV pokračoval za Nečasovo-Kalouskovo-Bakalovy koalice. V roce 2012 z něj vystoupil například „expert na důchodovou reformu“ (privatizaci důchodů ve prospěch finančních společností), Vladimír Bezděk, jenž je nyní „poradcem“ - hádejte koho! Prezidenta „řádu a klidu“, na jehož peněžní animátory je odkazováno výše. S koncem Nečasovo-Kalouskovo-Bakalovy vlády dočasně NERV přerušil činnost (za premiéra Sobotky za ČSSD byla agenda převedena pod „Radu pro udržitelný rozvoj“). V roce 2020 obnovil premiér oligarcha Babiš činnost NERVu údajně v souvislosti s covidem, takže samozřejmě pochopíte, že v ní seděli členové představenstev České spořitelny, Komerční banky, O2, omniprezentní aparátčík Vladimír Dlouhý, doprovozeni výše již zmiňovaným Sedláčkem, Prokopem - a např. Ilonou Švihlíkovou.

S novou Fialovo vládou (různé nadřízené a podřízení si čtenáři mohou doplnit z textu výše) usedl do NERVu např. předseda představenstva dosud státního a prosperujícího Budvaru, který chtěla paní Pekarová-Adamová z TOP 09 privatizovat, dále opět Daniel Prokop, zástupci komerčních bank jako ČSOB, Raiffeisenbank, pojišťovny Kooperativa, zmíněný pan Münich, komerční bankéři a další moudří rádcové. Jaký společenský zájem a moc podle vás tito lidé reprezentují? Jsou ukotvením „demokracie“ ve „vládě demokratů“? (O tuze nešťastném údělu pana Prokopa píši např. zde.)

A jedem!

Udělali jsme někde nějaké vážné chyby v popisu? Něco podstatného jsme opomněli? Mně to zatím vychází jako docela přesný popis „algoritmu“ české moci, který vysvětluje minulé i současné dění.

Vezěte si například tuto propagandu v Bakalově Respektu pro opatření pětikoaliční vlády ve prospěch vlastnické třídy a nejbohatších pár procent lidí a na úkor ostatní drtivé většiny obyvatel. Pro jistotu je doplněna kritikou dílčí věci, aby logika mocenského celku vyvázla bez úhony. Vůbec nebylo těžké v této rychlé analýze předvídat, jaké fígle a metody použije český indoktrinační aparát pravicové moci pro apologii, čili ospravedlnění, kroků neoliberální vlády ve prospěch své bohaté klientely.

Takže se hrdinní komentátoři oligarchických i veřejnoprávních médií mohou vyřádit tu na knihách, tu na jednom z ministrů, tu na tichém víně apod. Ale koza zůstává celá. Paradoxně se alespoň trochu celostní kritice přibližuje pravicový ekonom Lukáš Kovanda, který je jindy ke službám těch, již ho potřebují. Od takového pana „sředového“ sociologa Prokopa dostanete ve spřáteleném Alarmu detailní kritiku detailů, ale mluvit o mocenské logice celku by jistě bylo velmi nenoblesní.

Orgie podružností a přísahání na to, že jednotlivé stromy netvoří les bude možné dokládat tunou textů a výstupů i v následujícím týdnu. Nebuďte překvapeni.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz