Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Investice do vzdělání. Mantra, která neobstojí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: commons.wikimedia. Harrison Keely Creative Commons Attribution 4.0

Vzdělávání neumí pracovat s postoji a stále se zaměřuje na práci s informacemi, maximálně s dovednostmi.

Článek

Trochu pajdá na nohu tvrzení, že vzdělání je to, co vyřeší budoucnost. Že díky vzdělání se budou děti mít lépe, budou více rozumět světu a bude větší prostor pro seberealizaci každého místo konfrontací na jakékoliv úrovni. Myslíme si, že vzdělání udělá naši budoucnost lepší.

Pozor na takový omyl, šíří se rychle a dobře se jím zaštiťuje prakticky jakýkoliv politický směr.

Výborné univerzitní vzdělání má syrský prezident Bašár al-Asad (např. postgraduální studium v Londýně, kde se specializoval na oftalmologii ) nebo Usáma bin Ládin (mimo jiné studoval na Thomas Sprigg Wootton High School a byl stavebním inženýrem) nebo Ekaterina Mizulina, blízká Putinova spolupracovnice, která se zasazuje o cenzuru na internetu (promovala v r. 2004 na Univerzitě v Londýně).

Jsou to vesměs vzdělaní lidé, v ústavech uznávaných zde, v našem západním světě. Mají univerzitní diplomy, tak v čem je problém? Kde proměnili vzdělání v teror, diktátorství, populismus…?

Odpověď je jednoduchá. Vzdělání není totéž, co práce s postoji.

Vzdělání, to jsou stále hlavně informace a částečně dovednosti (trénink). Vzdělání, které míří k postojům, prakticky neexistuje, alespoň ne ve státem podporovaných strukturách.

Tradiční školství stále „jede“ informace a k nim přidává trénink dovedností. Nikde se neučí úctě ke svobodě, úctě k člověku, liberalismu a demokracii. Samozřejmě, že se pokouší o předměty blízké těmto tématům (etická výchova…), ale formu výuky zase volí tradičně – informace a dovednosti.

Problém je totiž v systému školství. Ten podporuje to, co nefunguje. Dlouhodobě.

1000 x bylo řečeno „neučme děti memorovat, učme je přemýšlet, formulovat, pojmenovávat, komunikovat“. Těch metodických příruček na podobná témata je nespočet. Kde to mizí?

V první řadě v postojích učitelů. Nikdo je neučil pěstovat své postoje k demokracii a úctě ke svobodě. Nikdo je neprovázel cíleně a strukturovaně jejich postoji k těmto tématům, a tak sami nenasbírali zkušenosti, jak o tyto vlastní postoje pečovat, natožpak jak tyto postoje „učit“ a provázet jimi své studenty a žáky. Není, kdo by to učil. A když, tak opět jen metodami, které mají blízko k informacím (co je svoboda) a daleko k postojům (jak být svobodný).

Kdy už si řekneme, že král je nahý, přestaneme mluvit o vzdělávání a začneme se bavit o našich postojích k základním hodnotám? A kdy už budeme schopni tyto postoje předávat i ve školství?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám