Článek
Nebezpečná, přesto chtěná
Není to tak dávno, kdy v médiích kolovaly články o ženě, která odešla od soudu pouze s podmínkou za usmrcení devatenáctiměsíčního děvčátka svým SUV. Důvodem pro tuto tragédii byla neschopnost správně vyhodnotit situaci, díky nadměrné velikosti automobilu. Bude takových případů přibývat?
Data ukazují, že pokud se zvedne přední část auta o 10 cm, naroste riziko smrtících nehod s pěšími a cyklisty až o 30 %. Některé studie ukazují ještě znepokojivější čísla. Už nyní se v České republice díváme podle dat Centra dopravního výzkumu na stovky sražených chodců a cyklistů s těžkými zraněními, nebo dokonce usmrcených v dopravních nehodách.
Přidáme-li k tomu čísla o tom, že SUV tvoří v současné době většinu prodaných vozidel v České republice, nekoukáme se do příliš lichotivých zítřků pro cyklisty a chodce. Trend smrtelných i vážných zranění z dopravních nehod ve vyspělých zemích směřoval ke snižování počtu těchto incidentů, zda tomu bude tak i nadále s rostoucí poptávkou po větších a nebezpečnějších vozech lze jen těžko predikovat.
Behemoti, kvůli kterým nezaparkujete
Celá řada modelů od všech běžně rozšířených výrobců automobilů nabízí SUV, která se pohybují kolem 200 cm šířky. Standardní parkovací místo v Evropě, na které narazíte ve městech, má rozměr 180 cm. Postaví-li tam tak řidič své nadměrné SUV, bude přečnívat do silnice anebo zabere kus dalšího parkovacího místa, kam se pak stěží s běžným autem vejdete. Trend růstu aut navíc nepolevuje, naopak každé dva roky se průměrně šířka auta o 1 cm zvětší.
Parkovací místa jsou již nyní v době, kdy na každou rodinu průměrně připadají téměř 2 auta, těžko dostupná a o to více pak ve velkých městech. Rezidentní parkovací systémy tak rostou jak houby po dešti. Jak data ukazují, vlastnit SUV je navíc větším trendem ve městech než na venkově, což může k již tíživému nedostatku parkovacích míst dozajista přispět.
Drahé a ještě k tomu špinavé
Jak bylo zmíněno, trend vlastnit SUV se projevuje převážně ve městech a v těch se také objevují se železnou pravidelností zácpy. Ty samy o sobě zvedají neefektivnost přepravování se autem například do práce (obzvláště pak s nejčastějším obsazením aut jen jedním člověkem). Pokud se ale na cestu vydáte se svým velkým „miláčkem“, spotřebu si průměrně zvýšíte o 20 % oproti běžnému menšímu typu auta.
Jako „bonus“ k tomu dostanete pro sebe, i své okolí větší znečištění ovzduší i planety. Pokud by se totiž SUV v dnešní době stala vlastním státem, zaujala by „pěkné“ šesté místo na žebříčku největších znečišťovatelů planety.
Tento negativní charakter se projevuje i tak, že z prodeje elektrických aut dělá zcela „zbytečnou“ aktivitu, neboť ani při stálém rostoucím tempu nejsou schopni snižovat znečištění tak rychle, jak ho nové SUV, která dominují veškerým prodejům, zvedají.
Elektrická SUV by se mohla zdát jako ideálním řešením, které protne v jednom produktu poptávku trhu po velkých vozidlech a zároveň udržitelnosti. Elektrická SUV ovšem potřebují baterie 2-3× těžší než běžné elektrické auta a jejich produkce je dramaticky špinavější a vyžaduje i výrazně větší množství vytěženého surového materiálu. Z čísel tak nevychází jako to nejlepší řešení.
Návrat starých dobrých malých aut
Jaké je řešení všech těchto negativních externalit, které přináší používání velkých vozidel? Zcela jednoduché - návrat do menších automobilů, jak navrhuje ve svém Ted Talku například Kevin J. Krizek.
Variantou jsou i různé „pobídky“ od měst, které zdraží velkým vozům parkování, jako si například odhlasovali obyvatelé Paříže, anebo o kterých mluví i náměstek pro dopravu v Praze, Zdeněk Hřib. Cestou by však nemělo být pouhé vytlačování těchto dopravních prostředků z měst, ale také podpora ostatních forem dopravy, které jsou bezpečnější, ekonomičtější, ale i čistší.