Článek
Pražský dopravní podnik čelí mimořádné inflaci a z vybraného jízdného je nyní schopen pokrýt pouze zlomek svých nákladů. V roce 2022 to bylo kolem 16 procent. Zastupitelstvo přitom v minulosti schválilo, že do konce tohoto desetiletí se podíl výnosů z veřejné dopravy na nákladech zvýší na 25 procent. Ředitel Dopravního podniku proto považuje zdražení jízdného za nevyhnutelné. V posledních dnech se hovoří o tom, že cena celoročního předplatného by mohla stoupnout až na dvojnásobek, tedy 7300 korun.
Takové navýšení s sebou současně přináší i významná rizika. Zdražením na dvojnásobek by u té části cestujících, která vlastní osobní automobil, vzrostla motivace k jeho používání namísto cestování MHD. To je samozřejmě přesný opak toho, o co usiluje většina měst nejen v Evropě. Ve státech jako je Francie, Finsko nebo Lotyšsko potom jdou tak daleko, že zavádí šrotovné na stará auta výměnou za finanční kompenzace na pořízení jízdního kola, elektrokola, celoroční jízdenky na MHD, předplatného na carsharing nebo automobilu s nižšími emisemi. Naprostá většina obyvatel přitom volí první dvě varianty.
V Praze se mezitím počet registrovaných automobilů neustále zvyšuje a v současnosti se rychle blíží celkovému počtu obyvatel metropole. Jedním z důvodů je i relativně nízká cena rezidentního parkování. Pokud by prošel návrh na dvojnásobné zdražení ročního předplatného na MHD, bylo by za stejnou sumu možné platit parkovné po celých 6 let.
Problém ceny předplatného jízdného se týká i osob, které nejen že automobil nevlastní, ale jednorázový výdaj v podobě pořízení ročního kuponu na MHD pro ně představuje mnohdy nedostupný luxus. Mezi tyto obyvatele patří mimo jiné i ti, kteří do Prahy dojíždějí za prací, protože si zde nemohou dovolit ani nájemní bydlení. Současně jde často o osoby, vykonávající špatně placené, ale důležité profese nezbytné pro každodenní chod společnosti.
Skokovým navýšením ceny předplatních jízdenek na dvojnásobek by se u nich dostupnost MHD dále zhoršila. Pro představu, pořízení roční Lítačky by v tom případě vycházelo na cca 40 procent minimální hrubé měsíční mzdy. Pokud by současně došlo k omezení nebo zrušení slevy, kterou Praha nyní nabízí lidem v hmotné nouzi, dostali by se tito lidé do velmi obtížné situace.
Do té doby, než bude mít pražská radnice vyřešen návrh mitigace výše zmíněných rizik, měla by být v otázce zdražování jízdného přinejmenším zdrženlivá. Její rozhodnutí totiž ve finále může ovlivnit nejen počet aut v ulicích a s tím související dopravní zácpy a emise škodlivin, ale také situaci řady dojíždějících pracujících i firem a organizací, které jsou na jejich práci závislé.