Článek
V uvedeném článku serveru iDNES se píše, že telefon děti rozptyluje od výuky a strhává jejich pozornost. Starosta Vsetína Jiří Čunek k plošnému zákazu dokonce dodal, že na základě celosvětového výzkumu „používání mobilů snižuje koncentraci a efektivitu učení a dětem škodí.“
Venku prší!
Bezesporu se shodneme, že telefon skutečně děti při výuce rozptyluje. Ostatně rozptylovat může i vyučujícího, který by tím pádem neměl svůj telefon také nosit u sebe. Navíc učitelé i děti mohou mít na ruce chytré hodinky nebo náramky, na které jim chodí upozornění z nejrůznějších aplikací, což opět rozptyluje jejich pozornost. Měli by tak studenti odevzdávat i tyto náramky?
Ano, pokud je telefon vypnutý, upozornění chodit nebudou, to ale neznamená, že děti nebude rozptylovat něco jiného.
Kdo někdy mluvil k větší skupině lidí, ať už dospělých, nebo dětí, tak ví, že udržet jejich pozornost je mnohdy nejnáročnější úkol. Ne každý se zvládne plně soustředit, někdo si čte pod lavicí, někdo přemýšlí nad nesmrtelností brouka, někdo si vybarvuje čtverečky ve svém sešitě.
A pozornost dětí na sebe třeba strhne i obyčejný déšť, když se uprostřed výkladu z lavice ozve: „Prší!“ Ano, děti, je podzim, tak venku často prší, řekne odevzdaně učitel.
Telefon jako učební pomůcka
Pojďme se ale na to podívat z druhé strany. V dětech bychom měli co nejdříve pěstovat kritické myšlení a vlastní touhu po poznání. S tím souvisí i možnost dohledávání dalších informací k tématu.
Může se tedy stát, a stává se, že dítě výklad zaujme a rádo by se o věci dozvědělo víc. Jenže učitel nemá dostatečnou časovou dotaci téma rozvést, další informace třeba také nemusí znát, nebo se jednoduše dítě stydí před třídou zeptat. A proto si dohledá informaci na telefonu.
Často se také stane, že dítě najde na internetu zajímavost, kterou sdělí kamarádovi nebo celé třídě, a může tím rozvést zajímavou diskuzi. To sice může učiteli narušit plán hodiny, ale současně může zaujmout i dosud nezainteresované žáky.
Někteří učitelé navíc při plánování výuky mohou zahrnout mobily do výuky. Ostatně i v citovaném článku je jedním z argumentů pro povolení telefonů fakt, že školy i výuka se mají vést k větší digitalizaci, ale ne všechny školy mají k dispozici dostatečné technické zázemí.
Zákaz telefonů se může osvědčit, děti mohou mít lepší studijní výsledky a třeba k němu časem přistoupí více škol, ale stejně tak lze s telefony i pracovat a podnítit s jejich pomocí zájem dětí o další studium problému. Nastavit by si to tak měl každý pedagog sám.
Zdroj: iDNES