Hlavní obsah
Nakupování

Při vyslovení slova výprodej nebo sleva má většina národa zatmění mozku

Foto: Pixabay

V Česku to bez slev nejde. Předvánoční slevy, novoroční slevy, jarní výprodej, velikonoční slevy, letní úklid skladů, Black Friday… Zdá se ale, že celý rok na vlnách slev zatím nikomu krkem neleze. Naopak. Češi mají asi slevy ve své DNA.

Článek

Loňský Black Friday roztáhla celá řada značek na celý měsíc. Třeba zelený alzák na nás z televizních obrazovek hulákal celý listopad. Ale nebyl jediný. Stejně tak značky Allegro nebo Datart na nás celý měsíc dštily černopáteční reklamy jako drak plameny ze svého chřtánu. Není už na čase utnout slevovému drakovi hlavu?

Celoroční slevy. Opravdu to ještě někoho baví?

Někteří prodejci jedou na celoroční vlně slev. Například známý řetězec se zahradní technikou. Ona se totiž vždycky nějaká příležitost pro vyhlášení famózních slev najde. Česká obchodní inspekce mu sice v uplynulých letech pár pokut za klamání zákazníků uložila, ale byly to – s ohledem na závažnost pochybení – jen drobné částky vyvolávající spíše rozpačitý úsměv. Slevy za každou cenu – i s rizikem pokuty – se zjevně stále vyplatí.

Češi na slevy vždycky naletí

Kde se v nás bere ta potřeba koupit levněji? Český ekonom a novinář Lukáš Kovanda řekl: „Češi jsou na slevách závislí, nechají se napálit.“ Black Friday je podle něj jen marketingový trik. Lidé se ale nechají nachytat, protože žijeme v období permanentních slev a Češi jsou na slevách závislí.

Výzkum chování českých obchodníků a zákazníků ve vztahu ke slevám

Podle loňské studie, které se zúčastnilo více než 200 českých e-shopů, využívá slevových akcí 82,7 % obchodníků. Přitom 32,1 % z nich pořádá slevové akce více než jednou za měsíc a 12,7 % dokonce jednou týdně. Nejčastějším typem jsou procentní slevy. Na prvním místě, pokud jde o sezónní akce, patří Vánoce, v těsném závěsu za nimi Black Friday. Dále následují výprodeje mimo sezónu, Velikonoce, Valentýn, Zpátky do školy, Cyber Monday a další méně významné akce. Výsledky celé studie si můžete prohlédnout na webových stránkách Děkovačka.

Češi jsou na slevách závislí, nechají se napálit.
Lukáš Kovanda

Fingované krachy e-shopů

A viditelně se ještě stále dají najít nové způsoby, jak lidem vsugerovat myšlenku slev a výprodejů: „Náš český e-shop podlehl v boji proti gigantům a musíme zavřít. Kupte si poslední skvělé (kabelky, boty, doplňte si podle potřeby) za výprodejové ceny.“ Právě reklamy tohoto typu se (nejen) na sociální síti Facebook vyrojily ve velkém. Asi tam mají někde hnízdo. Pod těmito příspěvky se samozřejmě kupí smajlíky se slzičkami soucítících potenciálních kupců a lítostivé komentáře ohledně těžkého života e-shopů. Stačí přitom prohnat přes program TinEye Reverse Image Search fotografii nabízeného produktu a jsme hodně rychle doma – fotka se nachází na řadě světových online tržišť. O žádný český e-shop nejde a onen „krach“ je opět jen trik. Ubohý, ale bohužel skvěle fungující.

Kdo to může ukončit?

Jak se vymotat ze začarovaného kruhu slev? Je potřeba, aby lidi přestali bláznivě nakupovat vše, co má cedulku s nápisem „sleva“, a řetězce pak ustoupí ze svého slevového marketingu? To v Česku asi nehrozí. A že by firmy samy od sebe přestaly dobrovolně vydělávat díky pomyslným slevám, to nehrozí určitě. Co s tím?

Zdroje: kverulant.org, aktualne.cz, mediaguru.cz, Webové stránky Děkovačka - Největší česká studie zaměřená na slevy a jejich použití v e-shopech

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz