Článek

Aplikace v mobilních telefonech
Nedávno jsem se pozastavila nad naším životem s aplikacemi a kroutila hlavou nad tím, na co všechno lidé dokážou aplikace vymyslet. Jak si zjednodušit život. A také jak se všechno zrychlilo. Před ne tak dávnou dobou jsem mohla obsluhovat například svůj bankovní účet na počítači s přístupem na internetových stránkách banky. Dnes již mám samozřejmě zabezpečenou mobilní aplikaci banky, kterou stále zdokonalují, a já můžu platit a převádět peníze pouhými pár kliknutími kdekoliv se nacházím a mám připojení na net. Neuvěřitelné. Super. A to je jen zrníčko v moři dokonalosti a zrychlování života i určité samoobslužnosti či jakési soběstačnosti.
Co třeba takové parkování?
Parkovací aplikace u nás existují, ale myslím si, že nejsou tak rozšířené nebo dopracované. Je fajn, že můžeme zaplatit přímo mobilem, ale zatím ne všude. Ve Švédsku si lidé běžně zaplatí nebo nastaví parkování ještě v autě, aby nemuseli moknout u automatu. Také mají ve většině případů zaveden systém, že zadáte v aplikaci spz auta a zmáčknete start. Od té doby se vám počítá parkovné. Když chcete odjet, parkování v aplikaci ukončíte a zaplatíte pouze skutečný čas, který jste na parkovišti potřebovali. Přijde mi to pohodlné a určitě spravedlivější než platit předem na dvě nebo tři hodiny. U nás se samozřejmě také již platí na parkovištích pomocí aplikací a kartou, i když ještě občas musíte hledat hluboko v kapsách drobné kovové nebo papírové bankovky.

Aplikace navigace, znáte Google Earth - na ní si ráda prohlížím různá místa na Zemi
A jak je na tom hromadná doprava, ať už městská, autobusová nebo meziměstská či letecká? A ubytování, hotely?
Všechny společnosti, u nichž vyhledáváme a kupujeme tyto služby, si zřizují své aplikace, viz třeba PID lítačka, má ji asi každé větší město, nebo letecké firmy Ryanair, Norwegian, Quatar Airways, autobusové FlixBus nebo taxi služby jako Bolt, Liftago, Uber, a my si můžeme pohodlně vybrat, co u nich chceme koupit a čím nám zrovna v dané chvíli jsou schopny posloužit. Už dlouho funguje letenka nebo i jízdenka v mobilu buď přímo u dané společnosti nebo například v aplikaci Pass2U Wallet.
Ubytování si také můžete najít a pohodlně vybrat buď na internetu ve vyhledávači nebo si stáhnout aplikaci ať už třeba Booking, Trivago nebo Hotels a pochopitelně spoustu jiných a hledat pohodlně v mobilu. Aplikace například ve zmiňovaném Švédsku využívají i cestovní kanceláře, je to praktické, nemusí každému svému zákazníkovi vysvětlovat vše a popisovat detaily dovolené. Ale pro mě je to takové neosobní. Dala bych přednost popovídání se zaměstnancem cestovní kanceláře.
Setkali jsme se i s aplikací dovolenkového resortu, tedy hotelu s veškerými informacemi o nabídce, trávení volného času včetně informací o jídelním lístku, nápojů v barech apod., které bylo fajn mít v dané chvíli.

Toto je pár aplikací na parkování ve zmiňovaném Švédsku a vyhledávání kempů pro karavanisty
Aplikace ve zdravotnictví
Setkala jsem se ve Švédsku i s aplikací ohledně zdraví. Existuje aplikace nebo si tyto stránky můžete otevřít i v počítači, kde jsou soustředěny všechny informace ohledně vašich kontaktů s lékaři. Najdete tam zprávy o svém zdraví, objednací termíny, pozvánky na kontroly od lékaře, polikliniku, na kterou patříte atd. Je to fajn, protože i objednání je tam snadnější asi přes aplikaci. Dovolat se a objednat k lékaři je ve Švédsku heroický výkon. I u nás v Česku byly pokusy sjednotit informace o zdraví každého pacienta v aplikaci, ale víme, jak to dopadlo.
Doručování zásilek je také dobrá kapitola
A takové doručování zásilek, je také docela pohodlné. V jedné ze severských aplikací doručovacích společností PostNord vám napíšou samozřejmě časové rozmezí doručení a zároveň vás nechají sledovat na mapě auto s vaší zásilkou a píšou i kolik je zastávek před vámi. Vím, že většina doručovacích společností je u nás na velmi dobré úrovni a informují i dodávají spolehlivě stejně jako zmiňovaný PostNord. Ale i u těchto dobrých společností je to o lidech. Stačí natrefit na jednoho zaměstnance, jehož vzorem je flink a lajdák nebo trpí disfunkcí motivačního systému, a máte problém. Pak vám aplikace nepomůže. A koho budete kontaktovat? Kontakty na lidi většinou neexistují nebo se hledají velmi těžko.

Zmiňovala jsem se o aplikacích v dopravě, cestování, ubytování atd.
Aplikace zasahují do našeho domova, práce, obchodů a nákupů, televize, zábavy, počasí a všech možných stránek denního života a rozvíjejí se v mnoha oborech
*Dnes si můžete ovládat své auto - jako otevřít ho či zamknout, zatopit si v něm a zkontrolovat díky různým funkcím na dálku
*Přes aplikaci si z mobilu můžete tisknout v připojené tiskárně
*Díky aplikacím se dá ovládat domácnost, když odjedete, nebude vás celou dovolenou sžírat pocit, že jste zapomněli zhasnout, můžete to zkontrolovat a udělat přes aplikaci.
*Díky aplikaci, kterou už ale platíte, se můžete dívat ve světě na českou nebo jinou oblíbenou televizi.
*Dovíte se jaké je počasí nejen doma, ale třeba na druhém konci světa.
*Množství herních aplikací nebo zábavních třeba jen kolem fotek v mobilních telefonech už asi nikdo v životě nespočítá
*Přes většinou placené aplikace si můžete půjčovat, kupovat a číst knihy, aniž byste se obtěžovali hnout z pohovky
*Můžete se učit jazyky a překládat texty
*Nakoupit se dá spousta věcí, které často ani nepotřebujeme. Nákupních a docela agresivních a často i nebezpečných aplikací je přece v dnešní době spousta. Pro příklad Temu, Shein atd. Samozřejmě zboží platíme přes aplikace.
*Přes aplikaci si můžete objednat i jídlo ať už k vám domů nebo přímo v některých restauracích (viz Pinchos v Jönköpingu) nebo z gauče nakoupit v supermarketu
*V aplikaci Narozeniny ale máte krásně srovnané narozeniny, svátky a významné dny v celé široké rodině i s přáteli, takže na nikoho díky upomínkám nezapomenete
*A kalorické tabulky? Kolik z vás je používá? Já občas taky
*Bez map se už dnes asi nikdo, kdo jezdí autem, neobejde. Je to pohodlné, ale člověk přece jen musí zapojit mozek, aplikace nejsou nikdy stoprocentní
*S aplikacemi posloucháme rádia i vybíráme svou hudbu
*S aplikacemi se dá hledat práce
*Komunikujeme jak jinak - přes aplikace

Robot sympaťák z moderního science centra iQLANDIA v Liberci
Aplikace jsou super, pokud nám usnadňují život. Ale měla by současně existovat alternativa komunikace s člověkem. Mě osobně chybí lidský kontakt
Mohla bych pokračovat téměř do nekonečna s výčtem oblastí našeho života, které aplikace zasáhly a ovlivňují. Zabydlely se v našich životech rychle a lehce a už si asi bez řady z nich neumíme ani naše fungování představit.
Na jedné straně znamenají to ulehčení, usnadnění či zjednodušení nějaké činnosti a také urychlení. Rozhodně mohou ušetřit čas nebo vám ho mohou i vzít, když třeba propadnete lákavým herním aplikacím. Na druhé straně někdy nahrazují člověka. A ne vždy je mi to příjemné. Jsem možná i více sociální, tudíž mi často chybí osoba, se kterou bych mohla probrat svůj požadavek či kolikrát nezaviněný problém a která by mi poradila. Ale většinou nemám s kým a nemám jak. V tomto bodě aplikace mlčí. Žádný kontakt na živou osobu, která by pomohla s nějakou neobvyklou situací.
Aplikace mi může nabídnout řadu alternativ, ale již je nepopíše a nedoporučí tak, jako by to udělal člověk. Nevysvětlí mi to, čemu nerozumím. A nedej bože, když se něco pokazí. V době kovidové jsem měla patálie s Ryanairem, těžko se je dalo kontaktovat a hlavně nikdo moc nekomunikoval. Zato polské aerolinie fungovaly bezvadně přes Messenger a Facebook. Někdy v aplikacích prostě hledám a nemůžu najít nebo se vyznat.

Takhle vypadáme skoro všichni denně ráno u kávy, na zastávkách, možná na poradě, na procházce, v restauraci, v obchodě, před školkou, v tramvaji, odpoledne a večer doma …
Chtěla jsem tím vším říct jen dvě hlavní věci. Aplikace jsou skvělé, pokud nám usnadňují život. Ale měla by současně existovat alternativa komunikace s člověkem. Uvědomme si, že stále s námi žije generace starých lidí, kteří vyrůstali a pracovali ještě v době bez aplikací a internetu. Třeba ani nevlastní chytrý mobilní telefon a neorientují se v těch veškerých nových technologiích, ani nemají už hlavu na to, aby zvládli se naučit moderní věci, které se tak překotně rozvíjejí. Byli zvyklí přijít k pultíku nebo zavolat a domluvit se s někým, co chtějí. Vysvětlit svůj požadavek. Tyto možnosti dnes mizí. Často třeba ani banky nemají kontaktní místa. A staří lidé jsou ztraceni. Aplikace s nimi nemluví. Nemají snad už právo fungovat v tom zběsile rychlém světě?
A za sebe můžu říct, že například letenka v mobilu mi fungovala v Kodani, v Goteborgu, i všude jinde po světě, ale málokdy v Praze. Takže, i když jsem sice starší, ale nejsem sto let za opicemi, stejně se na techniku tak úplně spolehnout nedá.

Umíte si představit fungovat s takovým telefonem?
Aplikace, roboti, umělá inteligence – trochu přetechnizovaný svět
Pozoruji, jak se dnes v našich životech vše orientuje na aplikace, na internet a na samoobslužnost, eventuálně pomoc umělé inteligence. Mám z toho trochu obavy. Při zařizování čehokoli mi často chybí kontakt s lidmi, nechci komunikovat jen se stroji a vybírat možné alternativy. Žijeme dle mého v přetechnizované době. Lidského činitele by neměli úplně vytlačovat roboti, aplikace a umělá inteligence. Vím, že jsou ohromnou pomocí, ale jak to řídit, jak tomu dát hranice, nevím, jen se bojím, že toho bude ještě víc. Vývoj se zastavit nedá, možná ani jednou my nebudeme rozumět světu našich dětí a vnoučat.
A ani jsem se nezmínila o nebezpečnosti některých podvodných aplikací. To by vydalo na samostatný článek.

Staří lidé, ti s dnešními počítači a technologiemi neumí, v naprosté většině jim nerozumí
Bavíme se o tom, jak dnešní mládež se neumí seznamovat, komunikovat, visí na mobilech a aplikacích, rodiče hodně pracují a nemají na své děti a možná ani vzájemně na sebe tolik času. A k tomu si ještě přibíráme aplikace na úplně všechno. Jakože v rámci ušetření času. Většinou se musíte do „appky“ i zaregistrovat a když se spletete, napíše vám aplikace, zkuste to za 10 minut znovu. Nějak se mi z toho vytrácí ta lidskost, ti človíčci, kteří by měli spolu mluvit, pomoci řešit situace. Kde jsou? Na co všechno ještě budou aplikace? Budeme mluvit doma s lednicí, v práci s umělou inteligencí, v telefonu k lékaři s automatem a kde jsou lidi?
A když vypnou proud nebo internet? Co pak?

Evoluce mobilních telefonů 1992 - 2014