Článek
Když není Cola
Jenže Cola nebyla. Němci byli ale na zlatavě hnědou tekutinu zvyklí, protože se v Německu stáčela a prodávala už od roku 1929, tedy jen o pár let později po otevření první evropské stáčírny ve Francii roku 1920. Že by mohly nastat problémy, s tím asi nikdo nepočítal, protože od roku 1895 jste mohli koupit Coca-Colu v každém americkém státě, což je úžasný výsledek, protože ji vymyslel Dr. John Stith Pemberton až v roce 1886. Původně pro něj neměla Cola znamenat vánoční kamion a šťastně se usmívající rodinu u štědrovečerní večeře, ale alternativní lék proti bolesti, protože byl po válečném zranění závislý na morfinu. A Coca-Cola se samozřejmě vyráběla z listů koky. Kdoví, možná i to stojí za jejím raketovým vzestupem.
V Německu měla Colu na starosti společnost Coca-Cola GmbH se 43 stáčírnami a více než 600 distributory, vedl ji Ray Powers, ale po jeho tragické smrti převzal roku 1933 vedení německé společnosti Max Keith. Ten byl Coca-Cole opravdu velmi oddaný, až tak, že byl ochotný udělat vše pro to, aby prosperovala. Historici se dnes shodují, že možná ani nesympatizoval s Hitlerem, ale potřeboval, aby firma fungovala tak, jak má. Sice odmítl vstup do strany, nepříčilo se mu však při desáté oslavě německé dceřiné společnosti nařídit provolání nacistického pozdravu Sieg Heil „na připomínku našeho nejhlubšího obdivu k našemu Vůdci“. Stejně tak si nelámal hlavu s umísťováním reklamních plakátů Coca-Coly vedle svastiky.
Americká Coca-Cola zásobovala svůj podnik v Německu pořád, i za války. Colu miloval Göring i Hitler, ten si její popíjení údajně užíval během sledování amerických filmů. Jenže když Spojené státy vstoupily do války, musely zastavit veškeré obchodní aktivity s nepřítelem, uvalily embargo na sirup, ze kterého se nápoj vyráběl. A tak se německá společnosti ocitla na pokraji krachu a Němci bez své Coly.
Nápoj ze zbytků plný fantazie
Že se společnost ocitla na hraně, to byla jedna věc, ale navíc jí hrozilo znárodnění. A tak se Keith rozhodl jednat. Se svými spolupracovníky usilovně přemýšlel, čím oblíbený nápoj nahradit, když nemá vlastně žádné použitelné suroviny. A pak dostal nápad – zbytky. Původní Fanta byla vyrobená ze syrovátky (vzniká při výrobě sýra) a jablečných výlisků z výroby moštu. Mňamka.
A kde se vzal její název? Během brainstormingu ohledně názvu dodnes oblíbeného nápoje Keith vyzval své zaměstnance, aby při vymýšlení nápadu zapojili svou fantazii. Joe Knipp okamžitě zareagoval, že ten správný název je přece Fanta. Název zněl navíc rozverně, obaly byly barevné, Fanta zkrátka splňovala všechno, co v zemi zmítané válkou tak zoufale chybí. Navíc Němci nekupovali Fantu jen jako sladký perlivý nápoj, ale protože měla výjimku z potravinových přídělů, na rozdíl od cukru, lidé ji používali jako přísadu do vaření a pečení, aby měli čím sladit. Obliba nápoje pořád stoupala, v roce 1943 se v Německu prodaly už 3 miliony beden Fanty.
Jak moc byla Fanta a společnost vůbec pro Maxe Keitha důležitá, vypráví jedna legenda. Říká se, že když do Německa roku 1945 vtrhly americké jednotky, Keith stál v napůl rozbombardované továrně a pořád tam stáčel Fantu.
Zrušení Fanty
Za zmínku stojí, že byla po druhé světové válce i přes svůj úspěch značka Fanta zrušena. V 50. letech 20. století společnost SNIBEG začala nápoj vyrábět s použitím nových receptů a postupů, tentokrát už z pomerančů. Společnost Coca-Cola následně tuto recepturu, která je základem nápoje dodnes, odkoupila zpátky a využila silného postavení Coca-Coly na trhu, protože si byla jistá, že Fanta může prosperovat i v dobách míru.
Fanta se také mohla podle zemí, ve kterých se prodávala, vždy trochu lišit. V Itálii se například vyráběla Fanta Aranciata s přídavkem pomerančové kůry, v tropech si mohli lidé vychutnávat příchutě pro nás exotického ovoce, třeba manga nebo ananasu.
Fanta byla druhým nápojem společnosti Coca-Cola a dodnes je tím druhým nejprodávanějším, Fantu si zkrátka zamilovaly miliony lidí po celém světě.

Skleněná láhev Fanty vyrobená k 75. výročí nápoje v Německu v roce 2015
Kontroverze k 75. výročí
Společnost se rozhodla oslavit 75. výročí nápoje v roce 2015 trochu… řekněme nešťastně. Reklamní kampaň totiž uváděla, že výroční verze nápoje vás „přenese do starých dobrých časů“. Někomu v Coca–Cole zřejmě nedošlo, že milionům lidí po celém světe doba druhé světové války jako staré dobré časy připadat nemusí. Mluvčí společnosti se za reklamní slogany po oprávněných výtkách omluvila a nechala se slyšet, že „Fanta byla vynalezena v Německu během druhé světové války, ale 75 let stará značka neměla žádnou spojitost s Hitlerem ani nacistickou stranou“.
Jak trefně poznamenal Mark Pendergrast, autor knihy For God, Country, and Coca-Cola: „Nemyslím si, že by někoho (z Coca-Coly) zajímalo, že má kořeny v nacistickém Německu. Myslím, že si mysleli, že si toho nikdo nevšimne.“ To se nevyplnilo, protože si toho zákazníci všimli minimálně právě při jejím 75. výročí. A nepomohla tomu ani krásná skleněná láhev, která byla pro limitovanou edici použita.