Hlavní obsah
Lidé a společnost

King Gillette: Multimilionář s duší socialisty, jehož obchodní strategie přežila století

Foto: Neznámý autor / Wikimedia Commons / Public Domain

Fotografie Kinga Campa Gillettea pořízená v roce 1894 nebo dříve.

Snil o dni, kdy veškerý průmysl převezme jediná korporace vlastněná veřejností a všichni obyvatelé Spojených států budou žít v obřím městě Metropolis poháněném Niagarskými vodopády.

Článek

Průkopník v oblasti holicích strojků King Camp Gillette sice vydělal na svém podnikání miliony, ale v srdci byl utopickým socialistou. Uvažoval o založení společnosti, která by tuto vizi uskutečnila, a nabídl Theodoru Rooseveltovi milion dolarů, pokud bude provoz řídit. Bývalý americký prezident odmítl.

Předkové Kinga Campa Gillettea byli francouzští hugenoti, kteří odešli do Anglie a poté v 17. století do nově založené kolonie v Massachusettském zálivu. Po Kingově narození v roce 1855 se rodina přestěhovala z Wisconsinu do Chicaga, kde vyrůstal a následně se stal podomním prodejcem železářského zboží. Když brousil roku 1895 břitvu na holení, napadlo ho, jak by bylo praktičtější vyhnout se této nebezpečné každodenní činnosti používáním vyměnitelných břitů. V té době byly holicí strojky drahé a muži obvykle používali jeden a ten samý celý život. Navíc bylo nutné břity před každým použitím nabrousit. Gilletteův nápad byl důmyslný, ale rodák z Wisconsinu nebyl první, kdo s takovým vynálezem přišel.

První bezpečnostní břitvu ve skutečnosti vynalezli v 80. letech 19. století bratři Kampfeovi z New Yorku. Gillette tedy nevynalezl ani holicí strojek, ani bezpečnostní břitvu, ani koncept jednorázových břitů. Jako první si ale nechal „svůj“ nápad patentovat, a to přesně 15. listopadu 1904. Jeho ekonomické dědictví nejlépe pocítíte ve frustraci, když zjistíte, že si kvůli holicímu strojku za 400 korun musíte neustále dokupovat balení náplní za 900 korun.

Foto: The Gillette Company.Scanned/photographed by the National Museum of American History / Wikimedia Commons / Public Domain

Obal na žiletky Gillette zavedený přibližně v letech 1921-1927

Jednorázové žiletky Gillette vytvořily nový a lukrativní maloobchodní koncept, v němž se holicí strojky prodávaly poměrně levně, takže zákazníci byli vázáni na nutnost neustále kupovat relativně drahé žiletkové hlavice. Tato prodejní technika se stala známou jako „razor and blades model“ a dnes je nejvíce spojována s trhem tiskáren a inkoustů.

V roce 1901 zakládá King Camp Gillette společnost na výrobu holicích strojků a jednorázových žiletek - American Safety Razor Company, kterou však již roku 1902 přejmenovává na Gillette Safety Razor Company. V roce 1903 prodala společnost 51 holicích strojků a 168 břitů. Do konce roku 1904 však vyrobila už 90 000 holicích strojků a 2 000 000 břitů. Tato inovativní prodejní strategie – prodej holicích strojků se ztrátou, ale se ziskem na břitech - udělala z Gillettea multimilionáře. Popularitu jeho výrobků dokazuje i fakt, že holicí strojky a břity Gillette byly součástí standardního vybavení vojáků během 1. světové války.

Pohádkově bohatý Gillette zemřel v roce 1932 ve věku 77 let. Dnes je velmi úspěšná značka Gillette ve vlastnictví americké nadnárodní společnosti Procter & Gamble, která ji v roce 2005 koupila za ohromující částku 57 miliard dolarů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz