Článek
Průkopník v oblasti holicích strojků King Camp Gillette sice vydělal na svém podnikání miliony, ale v srdci byl utopickým socialistou. Uvažoval o založení společnosti, která by tuto vizi uskutečnila, a nabídl Theodoru Rooseveltovi milion dolarů, pokud bude provoz řídit. Bývalý americký prezident odmítl.
Předkové Kinga Campa Gillettea byli francouzští hugenoti, kteří odešli do Anglie a poté v 17. století do nově založené kolonie v Massachusettském zálivu. Po Kingově narození v roce 1855 se rodina přestěhovala z Wisconsinu do Chicaga, kde vyrůstal a následně se stal podomním prodejcem železářského zboží. Když brousil roku 1895 břitvu na holení, napadlo ho, jak by bylo praktičtější vyhnout se této nebezpečné každodenní činnosti používáním vyměnitelných břitů. V té době byly holicí strojky drahé a muži obvykle používali jeden a ten samý celý život. Navíc bylo nutné břity před každým použitím nabrousit. Gilletteův nápad byl důmyslný, ale rodák z Wisconsinu nebyl první, kdo s takovým vynálezem přišel.
První bezpečnostní břitvu ve skutečnosti vynalezli v 80. letech 19. století bratři Kampfeovi z New Yorku. Gillette tedy nevynalezl ani holicí strojek, ani bezpečnostní břitvu, ani koncept jednorázových břitů. Jako první si ale nechal „svůj“ nápad patentovat, a to přesně 15. listopadu 1904. Jeho ekonomické dědictví nejlépe pocítíte ve frustraci, když zjistíte, že si kvůli holicímu strojku za 400 korun musíte neustále dokupovat balení náplní za 900 korun.

Obal na žiletky Gillette zavedený přibližně v letech 1921-1927
Jednorázové žiletky Gillette vytvořily nový a lukrativní maloobchodní koncept, v němž se holicí strojky prodávaly poměrně levně, takže zákazníci byli vázáni na nutnost neustále kupovat relativně drahé žiletkové hlavice. Tato prodejní technika se stala známou jako „razor and blades model“ a dnes je nejvíce spojována s trhem tiskáren a inkoustů.
V roce 1901 zakládá King Camp Gillette společnost na výrobu holicích strojků a jednorázových žiletek - American Safety Razor Company, kterou však již roku 1902 přejmenovává na Gillette Safety Razor Company. V roce 1903 prodala společnost 51 holicích strojků a 168 břitů. Do konce roku 1904 však vyrobila už 90 000 holicích strojků a 2 000 000 břitů. Tato inovativní prodejní strategie – prodej holicích strojků se ztrátou, ale se ziskem na břitech - udělala z Gillettea multimilionáře. Popularitu jeho výrobků dokazuje i fakt, že holicí strojky a břity Gillette byly součástí standardního vybavení vojáků během 1. světové války.
Pohádkově bohatý Gillette zemřel v roce 1932 ve věku 77 let. Dnes je velmi úspěšná značka Gillette ve vlastnictví americké nadnárodní společnosti Procter & Gamble, která ji v roce 2005 koupila za ohromující částku 57 miliard dolarů.
Zdroje: Britannica, uh.edu, invent.org