Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ze zahradníka rytířem. Joseph Paxton byl průkopníkem zahradnictví i architektury

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: By Octavius Oakley (1800-1867), Public Domain, via Wikimedia Commons

9. května 1826 byl pro Josepha Paxtona velmi významný den. Přišel do svého nového zaměstnání o půl páté ráno, pustil se do práce s neznámými muži, a pak se u snídaně seznámil s dívkou, která se měla stát jeho ženou.

Článek

Paxton byl 20letý mladík a pracoval jako zahradník v Londýně, když si ho všiml William Cavendish, 6. vévoda z Devonshiru. Vévoda byl ohromen jeho talentem a nadšením pro svou práci a najal ho jako hlavního zahradníka v Chatsworthu, velkém venkovském sídle rodiny Devonshire v Derbyshiru.

Co se dělo dál je zaznamenáno v Paxtonově deníku:

„Odjel jsem z Londýna kočárem do Chesterfieldu. Do Chatsworthu jsem dorazil v půl páté ráno devátého května 1826. Protože v tuto časnou hodinu nebylo nikoho vidět, dostal jsem se do zahrad přes bránu skleníku starou krytou cestou, prozkoumal areál a prohlédl si dům zvenčí. Pak jsem sešel do zahrad u kuchyně, přelezl jsem vnější zeď a prohlédl si všechno kolem. V šest hodin jsem zadal mužům práci, a pak jsem se vrátil do Chatsworthu, [abych si prohlédl] vodní dílo. Potom jsem šel na snídani s paní Gregorovou [hospodyní] a její neteří [Sarah Bownovou]. Ta se do mě zamilovala a já do ní, a tak jsem před devátou hodinou ukončil svou první ranní práci v Chatsworthu.“

Foto: By Unknown (Illustrated London News) - http://www.doaks.org/Bourgeois/Bourgch10.pdf, Public Domain via Wikimedia Cmmons

Viktorie královská (Victoria Regia) kvetoucí v Chatsworthu. Dobový výstřižek z novin, 1849.

Paxton a Sarah se následujícího roku vzali a jejich manželství bylo velmi šťastné. Ukázalo se, že je více schopná spravovat všechny nutné záležitosti a nechat mu volnou ruku při realizaci jeho nápadů. Měli spolu celkem osm dětí, ale jen sedm z nich se dožilo dospělosti.

Joseph se stal vévodovou pravou rukou a kromě mnoha projektů byl zodpovědný za dnes již proslulou Císařskou fontánu, která vyvrhuje proud vody do výšky úctyhodných 300 metrů. Fontána byla pojmenována po ruském carovi Mikuláši I., který měl v roce 1844 navštívit Chatsworth, ale nakonec se na toto dílo nikdy podívat nepřijel. Jezero, které fontánu napájí, bylo vybudováno na ploše více než tří hektarů.

Paxton se však proslavil svými zimními zahradami. Velká zimní zahrada v Chatsworthu, jejíž stavba byla zahájena v roce 1837, byla ve své době největší skleněnou stavbou na světě. Když jí v roce 1842 projížděla královna Viktorie, svítilo v ní dvanáct tisíc lamp, což si poznamenala do svého deníku: „Je to nejúžasnější a nejneobyčejnější výtvor, jaký si lze představit.“

Foto: Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15723

Křišťálový palác pro Světovou výstavu mu vynesl rytířský titul.

Když bylo třeba postavit budovu pro Velkou výstavu v Londýně v roce 1851, obrátili se se zakázkou opět na Paxtona. Jeho Křišťálový palác byl 564 metrů dlouhý, vyšší než Westminsterské opatství a obsahoval téměř 294 000 skleněných tabulí. Jeho stavba trvala 2 000 mužům osm měsíců. Královna byla ohromena a Paxton dostal rytířský titul.

Po zbytek života zůstal v blízkosti vévody z Devonshiru a po své smrti v roce 1865 byl pohřben na panství Chatsworth. Sarah zůstala v jejich domě v Chatsworthu až do své smrti v roce 1871.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz