Hlavní obsah
Rodina a děti

Osamělí tátové jsou hrdinové a na matky samoživitelky se ukazuje prstem

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Mladen Zivkovic/Shutterstock

Otcové, kteří zůstali sami s dětmi jsou hrdinové. Matky samoživitelky naopak jen zneužívají dávky a za svoji situaci si mohou samy. To je dvojí metr, kterým dnes měříme složitou situaci osamělých rodičů.

Článek

Jako by se tenhle podzim nesl ve znamení tragédií. Kromě našich významných osobností, které navždy odešly, tak si smrt sahá i po mém okolí. Zemřela mi kamarádka při autonehodě a dvě malé děti zůstaly samy s tatínkem. Dva dny na to jsem mluvila se sousedem, vedle nějž žil mladý pár. Žena zemřela při porodu a pozůstalý partner má teď doma pětiletého syna a malé miminko. A jak je člověk selektivně naladěný na tuhle notu, tak mě dnes do očí uhodil článek o tom, jak tatínek přišel o ženu a je sám s dcerkou.

V dnešním textu se nechci zabývat tragédií, jaké to je, když děti ztratí mámu. I když to je téma hutné, bolavé a zasloužilo by si otevřít. Ale podívám se na to z trochu jiné strany. Když jsem se bavila s lidmi okolo, tak si jednomyslně pokládali rétorickou otázku :„Jak to ten tatínek zvládne?“ A i když byla otázka jen hypotetická, neváhala jsem s napruženou odpovědí: „Zvládne, protože musí. Nemá na výběr. Hrdinové jsou ti, co si zvolí těžší cestu v rámci volby. On volbu nemá, takže musí jít vpřed.“ Na to se na mě začaly sypat argumenty, že přece s malými dětmi nemůže pracovat a takový otec se ocitne v neřešitelné situaci. A hlavně, „vždyť je to muž, tak to bude mít těžší“. Opravdu?

Uznání si zaslouží všichni osamělí rodiče

Všechno to souvisí se stereotypy a tradičními rolemi, které v sobě máme zakořeněné. Historicky byly matky vnímány jako primární pečovatelky, zatímco role otce byla často spojena s finančním zabezpečením rodiny. Když otec převezme aktivní roli v péči o dítě, je to často vnímáno jako „nadstandardní“ či „mimořádný“ čin, zatímco u matek je to považováno za samozřejmost. Vnímáme to tak, že otcové dělají něco, na co nejsou stvořeni, a zasluhují si nadměrnou chválu a uznání. Ale jsou to stále plnohodnotní rodiče, stejně jako ženy, uznání si bezpochyby zaslouží, ale v tom případě by ho měly dostat i matky.

Kolik je v dnešní době matek, které jsou samy s malými dětmi? V Česku je přes 200.000 rodičů, kteří se starají o děti sami a 90 procent z nich tvoří ženy. A zároveň bych chtěla podotknout, že pro téma tohoto článku není důležité, jestli to jsou vdovy nebo muž odešel jinam. Jsou na děti jednoduše samy. A tak nějak se automaticky očekává, že si poradí, a nikdo se nad tím nepozastavuje a neptá se: „Jak to zvládne? Starat se o děti a vydělat dost peněz na živobytí?“

Je to pro ně úplně stejně těžké jako pro otce samoživitele. Všichni se musí v první řadě vyrovnat se ztrátou partnera, ať už odešel nebo zemřel, a moc prostoru na truchlení není, protože dítě onoho zbývajícího rodiče nutně potřebuje. Celý život se pak redukuje na práci a dítě, dotyční přicházejí o své sociální kontakty, koníčky a volný čas je nulový.

Foto: Apolena Tůmová

Dnes už je dobře, vždy to tak ale nebylo. Autorka článku s dcerou

Společnost kritizuje matky samoživitelky za to, že nepracují nebo jsou na sociálních dávkách, zatímco u otců samoživitelů je tato situace vnímána s větším porozuměním a empatií.

Ženy se pak marně obhajují, že s malými dětmi, které jsou často nemocné, se opravdu pracovat nedá. Nebo dokonce přicházejí kritické hlasy, že je s ženou něco špatně, když si neumí udržet chlapa. Když je otec s dětmi sám, je za hrdinu a my před ním smekáme. Ale protože je matek samoživitelek většina, tak už naše empatie směrem k nim devalvovala.

Svoje zkušenosti, jaké jsou postoje společnosti k tomuhle tématu, opírám o stovky komentářů pod svými i cizími články a i ze své zkušenosti. Když jsem zveřejnila svůj příběh o tom, jak můj ex-manžel odešel zpátky k mamince, byla jsem v té době ve čtvrtém měsíci těhotenství, tak jsem dostala ledovou sprchu. Okolí si říkalo, co jsem mu udělala tak hrozného, že odešel. A komentáře na internetu byly mnohonásobně horší. Nic jsem mu neprovedla, jen se stal závislým na alkoholu a v důsledku toho se u něj rozvinula psychická porucha. Nikdo mi netleskal, že jsem od narození dcery pracovala, ta do toho byla stále nemocná, takže jsem dostala v práci výpověď. Což chápu, protože promarodila osm měsíců z roku. Hledala jsem tedy práci z domova a každé ráno vstávala v slzách a vyčerpaná s pocitem, že to nemohu ustát. A když bylo nejhorší za mnou, bralo se to jako norma, že jsem to dokázala.

Pro mě je nejen každý otec samoživitel hrdina, ale i každá matka si zaslouží metál, protože všichni tito rodiče jsou na velmi těžké cestě, kde není oddychu, a nesou obrovskou odpovědnost, o kterou se nemohou s nikým podělit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz