Hlavní obsah
Názory a úvahy

Přišlo mi vyúčtování za energie a nestačím se divit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované.

Foto: Damir Khabirov/Shutterstock

Také vám přišlo vyúčtování za energie a divíte se? Rok 2022 byl rokem extrémně drahých energií a naše vláda zaspala při zastropování cen elektřiny i plynu.

Článek

Když jsem si četla články o lidech, kterým se při vyučtování energií za rok 2022 podlomila kolena kvůli vysokým nedoplatkům, bylo mi jich líto. Ale tak nějak jsem měla za to, že nejspíš platí nižší poplatky v průběhu roku a pak je to dohnalo. A vzhledem k tomu, že mě nejdříve zvedli zálohy z 5 tisíc na 7 tisíc a později na 9 tisíc korun za dvoupokojový byt, kde jsme samy s dcerou, byla jsem v klidu.

Šetření nepomohlo

Tak to jsem se přepočítala. Když jsem rozklikla email s přílohou, lapala jsem pár minut po dechu. Nedoplatek jen za teplo 11 tisíc. Ano, topíme na plyn a spadá sem i ohřev vody. Celý loňský rok jsem dbalá rad, jak ušetřit, stáhla teplotu v bytě na 20-21 stupňů. Což je na home office, kdy v tom celý den sedíte bez pohybu, na vaťák. Ale řekla jsem si, na Ukrajině jim padají bomby na hlavu, nebudu měkká a malý diskomfort zvládnu. S dcerou jsme se myly obden, ta byla nadšenější než já, protože mytí nesnáší a nejraději by se tomu vyhnula úplně. Takže žádné plýtvání a při tak vysokých zálohách jsem naivně doufala třeba i v malý přeplatek.

Někdo možná nad 11 tisíci mávne rukou, ale pro mě a možná i řadu z vás, je to hodně peněz. Většinou je rozpočet na měsíc nastaven jen tak tak a těžko se odněkud dolují peníze navíc.

Mám určitě radost z toho, že už k nám nejde plyn z Ruska, na kterém jsme byli závislí a připisuji kredit vládě i EU, že jsme z toho nakonec vybruslili tak, že v zimě vůbec nějaký plyn byl. Ale tím to končí.

Příliš pozdě a příliš vysoko

Zaklínadlo v podobě cenových stropů se ukázalo jako něco, čím se sice vláda bila v prsa, ale ve výsledku si fanfáry nezaslouží. Přišlo to totiž pozdě. Když se podíváte na ceny plynu, tak ty začaly letět nahoru v létě 2022. A po celou dobu se pak pohybovali nad později nastaveným cenovým stropem 3025 korun za MWh. A od dalšího roku, kdy zastropování cen začalo konečně platit, naopak ceny spadly pod onu hranici. Takže vláda s opatřením přišla s křížkem po funuse. A není žádná omluvenka proto, proč politici zaspali. Už od začátku války odborníci upozorňovali na to, že energie budou stát horentní sumy. Není to něco, co by přišlo ze dne den.

Foto: Kurzy.cz

zemni_plyn-graf-cena-w380

Na Slovensku už měli ceny zastropované, zatímco u nás se šplhaly do astronomických výšin. Toho si všimla média. „Podrobnější pohled na jednotlivé země ukazuje, že největší nárůst cen elektřiny musely nést české domácnosti, kde cena vyskočila až o 62 procent. Téměř šedesátiprocentní nárůst byl v první polovině roku zaznamenán v Lotyšsku a Dánsku. Na Slovensku se cena v daném období zvýšila o osm procent,“ psal v té době slovenský web Pravda.

Jinými slovy, prakticky nulová regulace cen energií spolu se silnou závislostí na německé burze způsobily, že energie v České republice byly nejdražší v Unii.

A když zůstaneme u srovnání ze Slovenskem, cenový strop u nás je opravdu vysoko. Pro srovnání, Slovensko má limit 1500 korun za MWh za elektřinu, zatímco, v ČR je elektřina zastropována na ceně 6000 Kč za MWh.

Sice nikdo nevidí do křišťálové koule a možná jen pár odborníku tuší, jak se bude odvíjet letošní rok. Ale vzhledem k tomu, že od ledna jdou ceny energií dolů a aktuálně je dodavatelé prodávají pod cenovým stropem, troufám si tvrdit, že to tak bude nadále a horší situace, než v roce 2022 už nenastane. Takže jak se říká, „pozdě bycha honit.“ To, co jsme potřebovali, přišlo pozdě. A teď to vidíme na výpisech černé na bílém.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz