Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Vosy ve fasádě bytového domu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Bill Mackie, zdroj: Unsplash

Následující příhoda se stala v době, kdy náš bytový dům ještě nebyl zateplený a některá okna byla špaletová.

Článek

Pár dní jsem pozorovala, jak se venku k hornímu levému rohu mého kuchyňského okna slétají vosy, ale nevěnovala jsem tomu velkou pozornost. Ventilačky kuchyňského okna, okna v ložnici i okna v obýváku byly otevřené. Rozhodně mi vosy do bytu nelezly.

Po poledni u mne zazvonila sousedka z bytu o patro výš. Že prý právě přijeli z dovolené a v bytě mají spoustu dílem živých a dílem mrtvých vos. Řekla jsem jí, že o vosách vím, ale že mne nijak neobtěžují. Že si myslím, že si budují hnízdo někde ve spáře mezi mým a jejich bytem. Na žádné společné akci jsme se nedomluvily, paní odešla.

Pak jsem vytáhla u kuchyňského okna žaluzie a uviděla, že se vosy slétají ke spáře v panelu u mého okna. Soustředěným pozorováním jsem zjistila, že z té spáry odebírají materiál. Prostě ji zvětšovaly. A to velmi usilovně. Tentokrát jsem se vypravila k oněm sousedům já s tím, že kdyby nějaký statečný muž vlastnil nějakou spárovací hmotu, tak ho ráda vpustím do bytu a poprosím o zaspárování otvoru u kuchyňského okna.

Dotyčný soused vlastní stavební firmičku a spárovací hmotu měl po ruce. Byl ochoten hned nastoupit na akci. Jeho paní naopak koukala z jejich bytu co nejdřív odejít (šla do práce na odpolední směnu), protože prý je na hmyzí bodnutí alergická. Šli jsme ke mně do bytu. Zavřela jsem všechny troje dveře vedoucí do kuchyně a pán otevřel okno. Spáru hbitě zaplnil rychleschnoucí hmotou a zase okno zavřel. „Teď budou poněkud naštvaný!“ prohlásil prorocky. Tedy on to řekl jadrněji. A bylo to výstižné. Desítky vos začaly nalétávat do místa, kde bývala spára. Chvíli jsme je pozorovali. Do bytu žádná nepronikla. Poděkovala jsem, pán se poroučel, já za ním zavřela a vrátila se pozorovat vosy.

V horním levém rohu kuchyňského okna je malý defekt v těsnění. Vím o něm, co jsem se do bytu nastěhovala a zatím mi nějak zvlášť nevadil. Je to otvor tak 0.5 cm x 0.5 cm. Prostě původní černé pryžové těsnění k sobě nedoléhá v pravém úhlu. Malinký kousek chybí. A právě tímhle kouskem se občas dostane moucha nebo brouk do prostoru mezi skly špaletového okna a zpravidla tam do druhého dne zcepení. Žízní, hladem, horkem. Vzduchu je tam asi dost. Zatím to nikdy nebylo nějak dramatické.

Teď se ovšem kolem tohoto otvoru začaly pohybovat ve zvýšené míře vosy. A když už neměly původní otvor v panelu, lezly do toho v okně. Za chvíli jsem napočítala 11 vos. Ovšem to nejhorší teprve mělo přijít. Najednou jsem uviděla několik vos na vnitřní straně kuchyňského okna! Ne mezi skly. Popadla jsem plácačku na mouchy a zlikvidovala je. Chvíli jsem si myslela, že vlétly dovnitř před zavřením okna a že bude pokoj. Hluboce jsem se mýlila. Našly si cestu do kuchyně. Protahovaly se mezi rámem okna a okenním sklem poblíž toho defektu v těsnění. Bylo jich pořád víc a víc! Začala jsem je zběsile mydlit plácačkou na mouchy. Zabila jsem jich asi 20. Pak jsem z kuchyně zbaběle utekla. Jen jsem při tom dbala na to, aby všechny dveře do kuchyně zůstaly zavřené. Zazvonila jsem znova u souseda a hned ve dveřích ze sebe vysypala, že mám problém. Teď už bylo pozdě nějak řešit těsnění. Ovšem pán měl nápad. Vzal s sebou pracovní, bezesáčkový vysavač.

V kuchyni poletovalo tak 10 vos, dalších 10-15 jich lezlo v kuchyni po okně. Pán zapnul vysavač a začal vosy lapat. Když jich pár uniklo, navrhla jsem mu, že by měl mít vysavač zapnutý na maximální výkon. Poslechl mne a účinnost vysávání vos začala být stoprocentní. Ovšem škvírou mezi oknem a rámem okna lezly do kuchyně další a další vosy. Naštěstí pána napadlo, že - ačkoli to na první pohled nebylo zřejmé - před chvílí jen špatně dovřel okno. Napravil to. Vosy přestaly lézt do kuchyně. Soused přesto ještě chvíli luxoval vosy, které jsem při boji plácačkou nezabila, jen omráčila.

Když odešel, zbylo na mně dodělat ještě asi 6 vos, které po úderu nechcíply, ale byly sražené do květináčů na okenním parapetu. Kolem původní spáry v panelu stále létaly vosy. Zvolna se zvyšoval počet vos chycených v pasti mezi okenními skly. Večer jich tam bylo asi 16 až 18. Doufala jsem, že vosy nezjistí, že o 2 metry dál je odvětrávaná spižírna. Třemi otvory v panelu (nedají se záměrně úplně zavřít, je tak koncipován systém odvětrávání) by se do spíže a pak do kuchyně mohly lehce dostat. Několikrát jsem si toho dne vzpomněla na Sira Alfreda Hitchcocka a jeho Ptáky …

Ráno den poté:

Dole mezi okenními skly je vrstva vos. Napočítala jsem jich 62! Některé se ještě hýbají. Několik jich leze vzhůru po skle. K místu, kde byla spára v panelu, stále přilétají vosy. Měla bych zřejmě otevřít okno jako celek a zaslepit ten malý defekt v těsnění, aby do prostoru mezi skly už další hmyz nepřibýval. Nějak se mi ale do toho nechce. Vzala bych šanci na život těm nejšikovnějším, které napadne vylézt ven tudy, kudy vlezly dovnitř. Pokud nějaké takové jsou. Na rozšroubování okna už nemám vůbec chuť. Prostě počkám, až všechny vosy pochcípají. Vnitřní strana okna je místy upatlaná, jak jsem včera likvidovala vosy plácačkou. Ani do toho dílčího mytí okna se mi nechce. Zatím nemá smysl. Všechno má svůj čas. Až budou vosy odstraněné, umyji okno ze všech stran. A při tom stačilo tak málo! Vzpomenout si na ten defekt v těsnění a nejpozději těsně před akcí zaspárování ho nějak zaslepit.

Poledne den poté:

Dole mezi okenními skly je více než 80 vos. Hodně jich je uhynulých, ale hodně se jich ještě hýbe. Mezi skly létá přes 20 velmi čilých vos. Spouštím vnitřní okenní žaluzie, aby nemohly lítat. Pak klopím žaluzie tak, abych viděla na panel, kde byla původně spára. Zůstal v ní malý otvor (soused včera pospíchal, nedivila jsem se mu) a o ten jeví zájem stále další a další vosy. Vím, že by bylo potřeba zaslepit ten malý defekt v těsnění. Už je mi srdečně jedno, že vezmu vosám šanci na svobodu. Ony mě ji vzaly už dávno. Jsou jednoznačně v přesile. Začínám mít stále větší obavy, aby si nenašly nějakou cestu dovnitř do bytu. Můj předpoklad, že vzdají zájem o panel, kde byla spára, se ukazuje jako naivní. Nejen, že to nevzdaly po pár hodinách, nevzdaly to už více než den. Bylo by žádoucí zalepit defekt v těsnění a lépe zalepit spáru v panelu. Na to bych ale potřebovala někoho, kdo by spolupracoval. Třeba vysával vosy vysavačem až na chvíli otevřu okno. Všechno je bohužel vysoko, až u stropu. Člověk by musel stát na pracovních schůdkách. Vypadnout při tom z okna by nebylo nic těžkého.

Odpoledne den poté:

Na místo původní spáry nalétává stále více vos. Mezi skly je už více než 100 vos. Jdu hledat řešení problému na internet. Celkem brzy objevuji webové stránky firmy, která provádí hubení hmyzu a hlodavců a dokonce i rizikové kácení stromů. Je cca 17 hodin. Volám na uvedený mobil a popisuji majiteli firmy celou anabázi. Nemám prý mít obavy. Přijede ještě dnes mezi 19 a 20 hodinou. Začínám věřit, že všechno dobře dopadne.

Přijeli ve smluvený čas. Rodinná firma. Otec a dcera. Sehraný tým. Po obhlídce místa si pán nasadil ochranný bílý oděv - overal s kuklou. Dcera šla natlakovat nádobu s bílým práškem - pro vosy prý smrtícím nervovým jedem. Vosy odpuzuje a rychle hubí. Dozvídám se strategii akce: Především odstranit silikon, kterým včera soused zaspároval panel. Uvnitř prý je nepochybně velké vosí hnízdo s vosí královnou a značným počtem larev. Je potřeba celou dutinu důkladně pokrýt vrstvou aktivního prášku. Co je v dutině, zahyne. Co přiletí blízko a dostane se do kontaktu s práškem, zahyne. Co přiletí blíž, ale nedostane se do kontaktu s práškem, je odpuzeno. Poprosila jsem pána, aby navíc rozšrouboval okno, odstranil vosy, zašrouboval okno a zalepil ten defekt v těsnění. Dala jsem k dispozici vysavač a odebrala se spolu se slečnou do bezpečí obýváku. Po cca 15 minutách je dokonáno.

Spára je otevřena, ale nic z ní nevylétává. Jen výjimečně se k ní přiblíží ojedinělá vosa. V okenním meziprostoru dodělávají poslední 3 vosy (byly zalezlé v dutém hranolu, na němž jsou zavěšeny žaluzie).

Současnost:

Nyní je již náš bytový dům zateplený. Před zateplením byla všechna špaletová okna vyměněna za plastová. Odvětrávání spižíren bylo zrušeno. Teoreticky je možné, že by se časem ve fasádě mohly usadit vosy (prý využívají případné dutiny vytvořené ptáky), ale je to málo pravděpodobné. Plastová okna ohledně těsnosti v každém případě netrpí takovými neduhy jako okna špaletová.

A ještě dodatek: Lituji, že nemohu dle pravidel této platformy uvést, jak se jmenuje firma, které jsem vděčná za účinný zásah proti vosám. Jsou to skuteční profesionálové na dezinsekci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz