Článek
Sociální sítě. Jedni je milují, druzí nenávidí, ale všichni tam jsou. Včetně dětí, které o tom často nemají ani páru. Tedy, přesněji řečeno: včetně vašich dětí, které jste tam vy sami dobrovolně vystavili. Proč? Protože chcete lajky. Co na tom, že tím obchodujete s jejich soukromím a budoucností – hlavně že máte 200 srdíček na fotce „Tomášek poprvé na nočníku“ nebo video „Anička má hysterák“. Gratulujeme, rodiče, právě jste své děti prodali internetu.
Dítě jako továrna na lajky
Byla to miminka. Nádherná, nevinná, voňavá. A teď? Jsou z nich chodící billboardy na plenky, dětské přesnídávky nebo značky oblečení. Narodilo se vám dítě? Skvělé! Tak honem rychle: selfie z porodnice, pak první fotka z kočárku, oběd, první krůček, první slovo… všechno na internet. A čím trapnější nebo dojemnější moment, tím větší úspěch, protože lajky jsou droga. Cítíte se důležití, obdivovaní. „Ty máš tak krásné děti!“ „Jak to děláš, že je Tomášek tak šikovný?“ Co na tom, že Tomášek nemá ponětí, že jeho obličej visí na Instagramu a slintá nad ním hejno tetek a bůhví kdo další. Co na tom, že jeho první koupání teď viděl i úchyl z druhého konce světa.
Dítě na internetu = dítě bez soukromí
Vzpomínáte si, jaké to bylo, když rodiče vytáhli vaše album s trapnými fotkami a ukazovali je návštěvám? Tak teď si to znásobte tisíckrát a přidejte fakt, že ty fotky už nikdy nikdo nesmaže. Vítejte ve světě dnešních dětí.
Těm dětem jednou bude 15 nebo 18, otevřou internet a zjistí, že jejich fotky ve vaně nebo videa z jejich nejtrapnějších momentů jsou pořád online. Co víc, možná je jejich spolužáci sdílí v různých skupinách. Co budou cítit? Vztek, ponížení, ztrátu důvěry. Protože vy, jejich rodiče, jste za pár lajků zaprodali jejich soukromí.
Peníze nebo ego?
Někteří rodiče si tím dokonce vydělávají. Jasně, Anička dostala za to promo na dětské plenky 5000 korun, ale dostane ty peníze někdy do ruky? Asi těžko. A kdyby to alespoň byla jen otázka peněz. Jenže většina rodičů to nedělá pro výdělek – dělají to, aby si honili ego. „Podívejte, jak jsem skvělý rodič!“ Jasně, skvělý rodič, který dělá z vlastního dítěte online atrakci.
Kdo ochrání děti před jejich vlastními rodiči?
V některých zemích už na to přišli – například ve Francii. Tam dítě, které „pracuje“ na internetu, musí mít příjmy uložené na účtu, ke kterému se dostane v dospělosti. A co u nás? Nic. Tady si rodiče mohou dělat, co chtějí, a děti nemají žádnou ochranu.
A upřímně – kdo by nás měl před těmito rodiči chránit? Vždyť to dělají „z lásky“. Jenže není to spíš láska k lajkovacím tlačítkům než ke skutečnému blahu jejich dítěte?
Takže, vážení rodiče, přestaňte prodávat své děti. Nesdílejte všechno. Přemýšlejte o tom, co se stane, až ty děti vyrostou. Zeptejte se sami sebe: Stojí těch pár lajků za ztrátu důvěry, bezpečí a respektu vašeho dítěte?