Hlavní obsah
Rodina a děti

„To je všechno?“ Generace zklamaných dětí pod vánočním stromečkem

Foto: Open AI / DALL-E

Vánoční dárky by měly přinášet radost a rodiče se o to ze všech sil a finančních možností snaží. Tak proč se stále častěji stává, že děti pod stromečkem projevují nespokojenost a zklamání ze svých dárků? Rozmazlená generace, nebo chybná výchova?

Článek

Vánoce, svátky radosti, pohody a rodinného štěstí. Pro rodiče však mohou být také obdobím obrovského stresu, finanční zátěže a hodin strávených vybíráním a balením dárků, zatímco se těší na radostný úsměv svých dětí pod vánočním stromečkem. Co se když se ale místo očekávané radosti dostaví zklamání.

Nezájem a nevděk

Rodiče dnes mnohdy utratí tisíce, ne-li desetitisíce korun, aby pod stromeček sehnali nejnovější hračky, technologické vychytávky nebo módní trendy. Přesto se stále častěji setkávají s reakcemi, které si rozhodně nepředstavovali. Dítě rozbalí dárek, který si přálo, chvíli si ho prohlíží a brzy ho bez zájmu odloží s otráveným výrazem: „To je všechno?“ Co se stalo s tou dětskou vděčností, kterou si pamatujeme z dob, kdy jsme my sami dostali jen pár dárků a spíš jen drobnosti?

Generace přesycená online zábavou

Dnešní děti vyrůstají v době, kdy mají prakticky vše na dosah ruky. Hračky, hry, filmy, merche slavných osobností, cukrovinky – na vše jim stačí ukázat prstem nebo naťukat do tabletu a mají to. Díky tomu jsou neustál nasycení zážitky a novinkami. Když jim pak přinesete něco, co jim přijde „obyčejné“ nebo „málo cool“, jednoduše to na ně nezapůsobí a nezajímá je to. A to ani ve chvíli, kdy jste daný dárek pečlivě vybírali týdny dopředu a stojí vás značnou část rodinného rozpočtu.

Čí je to chyba?

Při hledání viníka tohoto problému je nutné si uvědomit, že z velké části jsme na vině my, dospělí. Nekonečné plnění dětských přání, ustupování tlakům reklamy a snaha „dát jim to, co my jsme neměli“, vedly k tomu, že děti přestaly absolutně vnímat hodnotu darů. Už dávno nevidí za hračkou vaše šetření a odpírání si nebo hodiny práce – vidí jen předmět, který si budou srovnávat s tím, co dostali jejich kamarádi.

Navíc dnešní svět internetu a sociálních sítí k problému ještě přispívá. Děti vidí, co všechno dostaly jiné děti, nejen ve škole, ale i v influencerských videích na sociálních sítích, a to okamžitě degraduje hodnotu toho, co mají doma oni sami. „Proč má Anička iPhone a já jen nějaký tablet? Proč Kuba dostal PlayStation 5 a já jen nový legový set?“ Nespokojenost roste – a rodiče trpí.

Nastavte hranice

Mnoho rodičů se snaží vyhovět přání svých dětí na 100 %, a to i za cenu vlastních obětí. Půjčky na vánoční dárky nejsou ničím neobvyklým, přičemž hodně rodičů pak stráví měsíce splácením dluhů, aby jejich děcka našly pod stromečkem, co si přály. Jenže tímto přístupem se vytváří začarovaný kruh, který nejen že nepřináší dětem větší radost, ale paradoxně zvyšuje jejich nespokojenost. Protože, když dostanou všechno, co chtějí, přestanou si vážit i toho, co mají – a nakonec chtějí ještě víc. Možná je načase se zamyslet, jestli nepřišel čas pro větší lekci. Děti se musí naučit, že Vánoce nejsou o hromadě dárků, ale o společně stráveném čase a lásce – a že žádný dárek na světě nenahradí pocit, že na vás někomu záleží.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz