Hlavní obsah
Knihy a literatura

Podle sledovaných odběratelů jsou desítky tisíc lidí, kteří na YouTube poslouchají četbu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Elisa Cabot / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Milan Kundera

Jsou knihovny zkostnatělé instituce, které nejsou schopné reagovat na moderní trendy a technologie? Jistěže ne. Tak v čem je problém?

Článek

Už jako dítě jsem milovala knihy a taky rozhlasové pohádky a hry. Podněcovalo to moji fantazii a představivost mnohem víc než filmy, kde je vše jasně dané.

Jako pracující středoškolačka nedělající práci vrcholově manažerskou jsem zjistila, že při opakujících se činnostech, kdy nepotřebuji přemýšlet (scanování, kopírování atd), je fajn pustit si do sluchátek muziku. Pak jsem zjistila, že existuje na YouTube i četba a rozhlasové hry. Hurá! Hned to bylo veselejší.

Taky fajn, pustit si něco takového před usnutím. Sice mě tam hodně se… štvou reklamy, ale co už. Jo, některé přednesy jsou zde velmi amatérské. Entuziasmus a dobrý úmysl někdy opravdu nestačí. Ale našla jsem si velmi kvalitní kanály s profesionálním čtením, které je radost poslouchat. Nejen české, ale i slovenské. Slovenština je krásná a libozvučná a já ji poslouchám s opravdovým potěšením. Snad se nestane, že když zde zveřejním dva kanály, tak je smažou kvůli autorským právům, jak se to už mnohokrát stalo.

https://www.youtube.com/@pribehypodviecka - více než 5 tisíc odběratelů, příběh Náhrdelník a kalabasa má 20 tisíc shlédnutí za dva měsíce.

https://www.youtube.com/@ondrom1685 - 8 a půl tisíce odběratelů, Hlboké korene smrti 11 tisíc shlédnutí za dva měsíce.

Napadlo mě, že by bylo fajn, kdyby takovou službu nabízely i knihovny zcela legálně a tudíž bez rizika, že budou porušována autorská práva. Před lety jsem byla zastupitelkou za Piráty, a tak jsem se rozhodla situaci řešit. Oslovila jsem Moravskou zemskou knihovnu v Brně a Městskou knihovnu v Praze. Z Brna nebyl absolutně žádný zájem. V Praze jsem se sešla s panem ředitelem Městské knihovny. Jeho přístup: „Ano, chápu, že třeba v USA, kde lidé jedou několik hodin autem, mají potřebu poslouchat nějakou četbu. U nás to tak není. Pokud bychom měli načítat nějaké knihy, tak by to měla být poezie, kde by se zohlednila i autorská práva přednášejícího. Taky bychom požadovali peníze na provoz studia, kde by se to natáčelo.“ A řekl naprosto nesmyslnou částku, kterou by na to chtěl od magistrátu. Takže z toho nic nebylo.

Ještě jsem se o této problematice bavila s jedním intelektuálem. Fakt chytrým, sečtělým člověkem a  intelektuálem bez uvozovek, který k tomu taky měl velmi skeptický přístup. Jako že poslouchat načtené knihy je míň, než je číst. Já to osobně nechápu. Pro mě je to na stejné úrovni, někdy i mnohem větší zážitek.

Jaký názor máte vy?

Zdroje tvrzení, že četbu na YouTube poslouchají desítky tisíc lidí, lze lehce a jednoduše ověřit návštěvou kanálu a zadat „audiokniha“. Vypadnou na vás desítky nabídek. Uvedu jen namátkou ty, které poslouchám já mimo těch dvou slovenských uvedených výše.

https://www.youtube.com/@pohadkapovidkaaudiokniha364 - přes 13 tisíc odběratelů

https://www.youtube.com/@Patricie_Ant - totéž

https://www.youtube.com/@CreepyStalk - 76 tisíc odběratelů

Myslím, že jako vzorek to docela stačí. Taky chci připomenout, že počet odběratelů neznamená automaticky i počet zhlédnutí - poslechu. Toto číslo může být u některých knih i mnohem vyšší.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz