Hlavní obsah
Názory a úvahy

Česká televize a proč jí (ne)platit poplatky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Seznam.cz

TV

Dostala jsem dopis od České televize. Výzva k hrazení poplatků. Donutilo mě to k zamyšlení.

Článek

Vzhledem k tomu, že už více než deset let nevlastním televizor a ČT nesleduji, okamžitě jsem vyplnila na webu jednoduchý formulář, že platit nemusím. Zatím.

Existují totiž úvahy, že od příštího roku by tyto poplatky měl platit každý, kdo vlastní chytrý mobilní telefon, a tudíž bude mít možnost ČT sledovat.

Připomíná mi to starý vtip, jak v hospodě účtuje číšník hostovi i služby, které si neobjednal. „Ale měl jste tu možnost.“ Host odpověděl: „Tak já vám teď rozbiju hubu, že jste obtěžoval mou ženu!“ „Ale já jsem to neudělal!“ „Ale tu možnost jste měl.“

Argumenty, proč platit:

Ten první je, že tu možnost má každý, jak už jsem zmínila, ale to je jen technikálie.

Mě spíš zajímá jiný úhel pohledu.

„Je to vlastně veřejná služba. Jako státní televize nežije z reklam a poskytuje nejen kvalitní zábavu, kvalitní dokumentární filmy a uměleckou tvorbu, ale i nezávislé informace. V případě potřeby může třeba rozšířit oznámení vlády o mobilizaci, jak se mají občané zachovat v případě katastrofy a podobně.“

Argumenty proč neplatit:

Kvalitní zábavu si každý člověk dnes najde i jinde než na ČT. Ano, umělci to historicky vždycky měli těžké a většinou si museli najít své sponzory. Těžko ale přesvědčíte Frantu z Horní Dolní, že má platit nadějného režiséra, který bude točit umělecký dokumentární film o něčem, čemu nerozumí nejen Franta, ale i devadesát procent národa, a na výsledný produkt se podívá jen pár lidí. O tom, zda státní televize poskytuje nezávislé informace se dá s úspěchem pochybovat. Pokud by vláda vyhlásila nějaké zásadní prohlášení, tak komerční média by to rozšířila okamžitě stejně rychle, jako ta státní. A jestliže je hodně lidí, kteří stejně jako já ČT nesledují, tak by se to dozvěděli z internetu nebo právě z těch médií komerčních.

Ještě malý dotaz: proč se to nazývá koncesionářský poplatek? Koncesi má ČT. My, občané, koncesi na vysílání nemáme. Jen vtip.

Závěrem:

Česká televize je dinosaurus. Pokud vláda trvá na tom, aby si ji občané platili, ať to zařadí mezi daně, které bude platit každý, a nazve to pravým jménem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz