Hlavní obsah
Knihy a literatura

Stephen King - Holly. Malá naštvaná recenze

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Bara Hrůzová

Holly

Miluju knihy Stephena Kinga. Četla jsem je všechny a málokdy mě zklamaly. V té poslední mě King ani tak nezklamal, jako spíš dost naštval.

Článek

Stephen King bezesporu dobře ovládá svoje řemeslo. Příběh je originální, napínavý a dobře se čte. Zamilovala jsem si jeho postavu Holly z předchozích příběhů a moc jsem se zaradovala, že jí věnoval celou novou knihu. A pak mě naštval.

Oproti jeho dřívějším knihám tam něco podstatného chybělo a něco naopak přebývalo.

Ze všech dosavadních Kingových knih bylo dost jasné, jaké má autor vlastní názory. Ať už to bylo na potraty (třeba Nespavost, kde naprosto perfektně uvádí argumenty pro i proti), nebo kouření, alkohol, hulení trávy a drogy obecně. Jenže to dokázal vždycky napsat s jakýmsi shovívavým a trochu blahosklonným nadhledem – jo, nesouhlasím s tím, ale děje se to, a ti lidi kvůli tomu ještě nemusejí být zrovna vyvrhelové společnosti. A s lidmi, kteří nemají rádi občany tmavé pleti a obecně cizince, jsou homofobové nebo volí republikány, je to podobně.

Tak tento nadhled mi už v Holly, bohužel, chyběl. Jako by to King teď už konečně potřeboval ventilovat naplno pro ty, kdo to třeba doteď nepochopili. Já mám tyhle názory, a tak to má být a tak je to správné! Konec s tolerancí a benevolencí! Trump je špatný a kdo ho volí, je taky špatný! Já volím demokraty, občané tmavé pleti jsou plnohodnotní stejně jako občané bílé pleti a jsem očkovaný!

Bože chraň, já mu jeho názory neberu a většinou s nimi i souhlasím. Ale proč, proboha, to cpe na sílu do beletristické knížky? Přičítám to jeho věku, protože já to mám podobně. Čím jsem starší, tím mám méně trpělivosti s lidmi, kteří mají jiný názor než já.

Co mi v knize naopak přebývalo, byla proto ta trapná politická a očkovací agitka. Na každé druhé stránce jsem se dočetla, že kdo se nenaočkoval, umřel. A dobře mu tak! Ani tu roušku nenosil!

A všichni záporáci jsou tady hloupí lidé, kteří volili Trumpa, nemají rádi cizince a homosexuály a věří, že covid je jen chřipka. Všichni odpůrci očkování proti covidu bez přemýšlení uvěřili nesmyslům vyčteným z internetu. Jako by chtěl, aby se všichni čtenáři zastyděli, že mají podobné názory jako ti jeho padouši.

Ne, díky, když čtu detektivku nebo horor, nechci poučování. Chci se jen normálně bavit.

Asi jediné na té covidové lince bylo pro mě zajímavé, že v USA to tehdy zjevně bylo mnohem drsnější po všech stránkách než u nás. Už jen tím, že Američani jsou podstatně citlivější na omezování osobní svobody, takže tam covidové časy asi probíhaly o dost bouřlivěji než u nás.

V původním článku jsem použila výrazy z autorovy knihy, ale dostala jsem upozornění, že vulgární slova se zde netolerují. Ta smí používat asi jen Stephen King.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz