Hlavní obsah
Psychologie

Dovolte si blbou náladu, nejste Medvídek Pú

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Bára Janurová, midjourney.com

Nikdo není Medvídek Pú, aby byl pořád šťastný. Ani Medvídek Pú není.

Blbá nálada. Ano, ne každý den je posvícení a není možné být 24/7 „happy jak dva grepy“. I mně se to děje. Nic se mi nechce, všechno je špatně, každého probodávám pohledem a do hladomorny s tím, kdo na mě promluví. A víte co? Je to normální.

Článek

Kde se vzala, tu se vzala

Vše má své zapříčinění, i špatná nálada. Je pro mě důležité najít příčinu toho slzavého údolí, hlavně proto, abych se tomu či onu příště vyhla. Pozor, ať se z hledání příčiny z čistě preventivních důvodu nestane potápění do ještě černějších vod. Aby se to nestalo, pomáhá mi podívat se na celou situaci z výšky, odosobnit se, vzít to z role pozorovatele. To se líp řekne, než udělá. Já vím. Zkuste si představit, že se to všechno neděje vám, ale někomu jinému a chcete mu poradit. Mně to funguje.

Stalo se něco?

Stává se, že v každodenním kolotoči reagujeme automaticky na spoustu věcí a ani si nestihneme pořádně uvědomit, jestli v nás nezanechaly nějakou emoci, protože rovnou skočíme na další úkol, do další situace.

Zkuste se zastavit a jen se sami sebe zeptat: Co se mi dneska dělo? S kým jsem mluvil/a? Jaké to bylo? Co jsem u toho cítil/a?

Třeba přijdete na to, že se vám opravdu něco přihodilo, co vás dostalo do špatné nálady, jen jste si to hned neuvědomili, nebo nepřipustili.

Když máš hlad, nejsi to ty

A co vaše tělo? Jak mu je? Dali jste mu najíst? Nechali jste ho dostatečně vyspat? Kdy jste ho naposledy protáhli?

Už se ví, že tělo má vliv na psychiku a naopak. Takže blbá nálada může být způsobena i tím, že už tři hodiny sedíte v nevhodné pozici, nebo vám je moc teplo, nebo zima.

Co se mi honí hlavou?

Naše myšlenky mají ohromnou moc. A když máme blbou náladu, tak nám náš mozek moc nepomáhá. Navíc, mozek funguje asociačně a ještě ke všemu je nastaven tak, aby vyhledával spíše negativní věci. Takže neustále generuje další a další negativní myšlenky. Kolikrát se stane, že od myšlenky na neúspěšný den v práci váš mozek dojde až k trapasu ze střední školy.

To, na co myslíme, také záleží na tom, čemu věnujeme pozornost. Pokud celý den čtu negativní články o tom, jak se svět řítí po hlavě do p****e a završím to zprávami v televizi, moje myšlenky nebudou úplně nejveselejší. A nezachrání to ani koťátka na závěr zpráv.

Hlídejte si své myšlenky, čemu věnujete pozornost a jaké informace konzumujete.

Nejsem Medvídek Pú

I přes veškeré tlaky okolí není možné neustále sršet optimismem a dobrou náladou. Po scrollování feedu na sociálních sítích máte možná jiný pocit. Všichni jsou pořád šťastní, užívají si života a všem se vše daří. Pozor, přesně tohle vás může stahovat hlouběji do propasti nedobrých nálad. Je dobré si uvědomit, že to, co vidíte na sociálních sítích, je jen malý výběr z životů těch, které sledujete. Nikdo (až na malé výjimky) na sociální sítě nepostuje, jak má zrovna blbý den, že se mu nic nedaří a má zrovna dneska hrozné vlasy. Přitom se to děje všem, jen to není nic, co dáváme na odiv světu.

Vy, ani nikdo další, prostě není Medvídek Pú, aby byl neustále vysmátý.

Co mi pomáhá

To, jak se máte, je vaše volba. Okolní věci na vaši náladu mají menší vliv, než váš vnitřní svět a to, jak na situace reagujete. Dá se říct, že za blbou náladu si ve většině případů můžeme sami. Sami si můžeme i pomoct.

Připomeňte si dobré chvíle

Náš mozek má tendenci zkreslovat minulost i budoucnost podle aktuální nálady. Zjednodušeně nám říká blbě je, bylo a bude. Připomeňte si, že to tak není. Projděte si třeba svůj deník vděčnosti, nebo si projděte svůj feed na Instagramu (protože i vy tam pravděpodobně dáváte ty hezké vzpomínky).

Odveďte pozornost jinam

Přežvykujete pořád dokola ty samé negativní myšlenky? Využijte vlastnosti mozku, že nemůže mít dvě myšlenky najednou, vždy můžeme vědomou pozornost věnovat pouze jedné věci. Odveďte svou pozornost jinam. Dejte si řízenou meditaci, pusťte si svou oblíbenou hudbu a jen ji poslouchejte (nedělejte u toho nic jiného), běžte se proběhnout… Udělejte prostě cokoliv, co vám pomůže přesměrovat pozornost od toho, na co nechcete myslet.

Pokud jsou vaše negativní myšlenky spíš katastrofické scénáře, co a jak dopadne, zkuste se sami sebe zeptat: „Mám pro tohle nějaké důkazy, nebo si to jen myslím?“

Mě pomáhá otázka: „Jsou ti tyhle myšlenky teď k něčemu dobré?“ Skoro vždy je odpověď: „Ne.“

Vraťte se do přítomnosti

Mnohdy naříkáme nad tím, co už se stalo (a už neovlivníme), nebo se hrozíme nad tím, co se možná nikdy nestane, ovšem jediný okamžik, který můžete skutečně ovlivnit, je právě teď.

Nejjednodušší nástroj pro vrácení mysli do přítomnosti je náš dech. Jen se na chvilku soustřeďte na každý nádech a výdech. Nebo využijte jinou Mindfulness techniku.

Co mi mimo Mindfulness pomůže vždy a zaručeně je ledová sprcha. Jednak mě dokonale vrátí do „tady a teď“a zároveň se po ledové sprše vyplaví do našeho těla biochemie pro dobrou náladu. Pravidelné ledové sprchy nás navíc dělají dlouhodobě odolnější vůči stresu.

Brain to body, body to brain

Je dokázáno, že mysl má vliv na naše tělo a naopak. Pojďte toho využít pro zlepšení nálady. I když vám není zrovna hej, usmívejte se, klidně nepřirozeně a křečovitě, mysl tomu i tak za chvilku uvěří a bude vám líp. Narovnejte se, udělejte nějaké vítězné gesto, zaradujte se, i to bude mít vliv.

Buďte na sebe hodní

Sami k sobě býváme nejvíc drsný.

Když návštěva rozlije sklenici s vodou: „Ježíš, to se neomlouvej, to se prostě stane. V pohodě.“


Když se to stane vám: „Bože, já jsem ale nemehlo, se ze sebe picnu! Se může stát jenom mně.“

Je vám to povědomé?

Když jsem začala meditovat, měla jsem pocit, že musím zvládnout vše v zenovém klidu, že by mě neměl rozhodit ani výbuch ve vedlejším pokoji. Jak asi tušíte, tak to nebylo ani zdaleka a občas přišly myšlenky typu: „Tohle by mě nemělo rozhodit, tohle bych měla zvládnout úplně v pohodě, ne se tady sakra zase rozčilovat. Doprčic, se na to vykašlu, jsem se zase rozčílila a teď se zase rozčiluju!“ Naštvala jsem se na to, že jsem se naštvala, že jsem se naštvala. Mark Manson, autor knihy Důmyslné umění, jak mít všechno upr**le, to  nazývá zk****ná zpětnovazební smyčka. Bacha na to. To taky k ničemu není.

Buďte na sebe hodní. Jste ten nejbližší člověk, kterého máte.

A na závěr poslední tip, co dělám se špatnou náladou: prostě počkám. Chvilku se svou blbou náladou jen tak jsem. Protože i tohle k životu patří a děje se to zrovna tady a teď. Jenom pozoruju, co se mi děje, jaké to je, na co myslím, co cítím.

A taky nejsem Medvídek Pú a můžu si blbou náladu občas dovolit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz