Hlavní obsah
Seberozvoj

Svou realitu si každý tvoříme sám tím, čemu věnujeme pozornost

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Bára Janurová

Pokud vstřebáváte jen negativní informace, jak se vše zhoršuje a jak se svět v pr**l obrací, budete v takovém světě žít. Pokud se rozhodnete vyhledávat informace o tom, co se ve světě zlepšuje, budete tak vnímat i realitu kolem sebe.

Článek

Malý experiment na začátek. Pohodlně se usaďte a soustřeďte se. A teď nemyslete na zeleného slona.

Nesmíte myslet na zeleného slona.

Ať vás ani nenapadne vzpomenout si na zeleného slona. Prostě nemyslete na zeleného slona.

Jak to šlo? Pravděpodobně nic moc.

Náš mozek úplně neumí zpracovat zápor. Důležitá je pro něj nosná informace, k čemu upínáme pozornost. Můžeme si představit situaci s dětmi. Jdete po dešti parkem a jediné, co zrovna nepotřebujete je děcko válející se v louži. Zkuste mu říct: „Opovaž se vlézt do té louže!“ Dítě ve vodě za 3, 2, 1. Pravděpodobně si moc nepomůžete ani s konkrétní instrukcí: „Obejdi tu louži.“ Pozornost je stále směřovaná k louži. Úplně nejlepší bude přivést pozornost na úplně něco jiného: „Podívej, támhle je duha.“

Naše podvědomí zvládá spousty věcí najednou, zato vědomí ne. Nemůžete mít dvě myšlenky naráz, vždy jdou za sebou. Pokud myslíte na duhu, nemůžete myslet na válení se v louži.

K čemu vám to je?

Svůj každodenní svět si tvoříte vy sami

Čemu věnujete pozornost si můžete vybrat a tím si utvářet svou realitu.

Každý z nás vnímá realitu skrz filtr svých zážitků, zkušeností, vědomostí a naučených vzorců. Zároveň ze všeho, co se kolem nás děje vnímáme jen nepatrný zlomek. Je to, jako kdybyste se koukali na obrovské velkoměsto skrz díru v plotě. Téhle díře v plotě můžeme říkat percepční okénko.

Vždycky se můžeme rozhodnout, na co se budeme tou dírou v plotě koukat. Jestli směrem ke skládce, nebo k rozkvetlé zahradě.

To, že si z reality vyberu to pozitivní neznamená, že to negativní popírám. Pozitivní myšlení není nošení růžových brýlí a popírání čehokoliv negativního.

Budujete nový návyk? Formulujte ho moudře

Nesmím se cpát večer brambůrky = nemysli na zeleného slona. Neříkejte si, co nechcete nebo nesmíte dělat. Přeformulujte si své cíle tak, aby odrážely, co chcete. Nesmím se cpát večer brambůrky = když budu mít večer na něco chuť, dám si …

Jak porazit negativní myšlenky

Náš mozek je evolučně nastaven na vyhledávání negativních věcí. Vidíme je dříve, než ty pozitivní a je to vlastně dobře, pokud by v minulosti náš mozek věnoval pozornost krásnému jezeru a nevšímal si blížícího se predátora, moc by nás tu dnes asi nebylo. Dnes nám tato skutečnost nemusí být vždy k užitku.

Čemu budu věnovat pozornost, si můžu vybrat. Klasická situace – stal se vám v práci nějaký trapas, večer ležíte v posteli, snažíte se usnout, ale mozek má potřebu vám neustále předhazovat tu nemilou situaci. Nebo vás další den čeká důležitá schůzka a vám se hlavou honí katastrofické scénáře a hlava vám postupně přehrává, co všechno se může pokazit. Obecně utíkáme často do minulosti (trapas) nebo do budoucnosti (katastrofy). Jedno už nezměníte, a to druhé se nikdy nemusí odehrát. Nic z toho vám v tu chvíli k ničemu není.

Přesměrujte vědomě a cíleně svou pozornost, a tím i myšlenky, jinam. Už víme, že nemůžete mít dvě myšlenky najednou. Zkuste se soustředit na svůj dech, vyzkoušejte body scan anebo si představujte něco příjemného.

Vědomé přesměrování pozornosti můžete použít i v případě, že zažíváte situaci, kterou nemůžete ovlivnit, ale rozhodli jste se jí akceptovat. Váš mozek občas nezajímá, že jste si řekli: „Ok, tak takhle to tedy je, nic s tím neudělám a beru to tak, jak to je.“ Mysl se k tomu vrací. Nechci se užírat něčím, co je mimo můj kruh vlivu. Můžu se rozhodnout věnovat pozornost něčemu jinému.

A jak se rozhodnete vy? Je to jen na vás.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz