Článek
Tento důmyslný systém kladek a lan si Midgley sám sestrojil, aby se mohl i přes své ochrnutí sám zvedat z postele. Nyní se však jeho vlastní vynález změnil v past. Provazy, jež mu měly pomáhat, se mu smrtelně obtočily kolem těla a Thomas Midgley Jr. se v nich udusil. Takto tragicky a ironicky vyvrcholil příběh muže, kterého kdysi svět oslavoval jako geniálního inovátora – a který svými nápady nevědomky připravil půdu pro dvě z největších ekologických katastrof 20. století.
Thomas Midgley Jr. se narodil 18. května 1889 v Beaver Falls v Pensylvánii do rodiny, kde se vynalézání doslova dědilo jako řemeslo. Jeho otec Thomas Midgley Sr. experimentoval s vylepšováním pneumatik a dědeček James Emerson proslul vynálezem nového typu pilového listu. Mladý Thomas tak od mala nasával atmosféru dílen a laboratoří.
Jako zvídavý chlapec zkoušel efektní pokusy – například ve škole potají natíral baseballové míčky šťávou ze stromové kůry, aby ve vzduchu křivěji létaly. Technika ho fascinovala a po studiích strojního inženýrství na Cornellově univerzitě (absolvoval v roce 1911) bylo jasné, že půjde ve šlépějích rodinné tradice.
Po promoci začal Midgley pracovat v průmyslu a brzy se setkal s Charlesem Ketteringem, vynálezcem a šéfem vývoje v automobilce General Motors. Právě Kettering si talentovaného mladíka oblíbil a přizval ho do týmu řešícího zapeklitý problém tehdejších automobilů – nebezpečné „klepání“ motoru. Motorové písty tehdy ničilo předčasné vznícení paliva, které způsobovalo hlučné rány a poškozovalo motor. Midgley se s chutí vrhl do pokusů, odhodlaný tuto motoristickou noční můru překonat.
Triumf olova
Rok 1921. V laboratoři GM v Daytonu v Ohiu zavládlo nadšení – Thomas Midgley Jr. oznamuje, že našel řešení klepání motorů. Po bezpočtu pokusů s rozmanitými chemikáliemi (údajně jich vyzkoušel 143) konečně objevil příměs, která dokáže spalování benzínu zkrotit: tetraethylolovo. Tahle organokovová sloučenina, známá též pod zkratkou TEL, dokázala zpomalit hoření paliva a zabránit nechtěným výbuchům ve válcích.
Stačilo do benzínu přidat nepatrné množství olova a motor rázem běžel tišeji a výkonněji. Pro automobilový průmysl to byla revoluce. Midgley a Kettering si objev nechali patentovat a firma General Motors rychle rozjela produkci olovnatého benzínu pod nevinným obchodním názvem „Ethyl“ – záměrně bez zmínky o olovu, aby veřejnost nic nepojala podezření.
Nový vynález vynesl Midgleyemu slávu. Už v roce 1922 mu Americká chemická společnost udělila prestižní Nicholsovu medaili. Automobilky i ropné společnosti viděly v Ethylu zlatý důl a olovnatý benzín se začal šířit světem. Jenže triumf měl od počátku temný stín.
Olovo je silný jed – a Midgley to dobře věděl. Při laboratorních pokusech musel výzkumný tým zacházet s TEL opatrně, protože i nepatrné množství mohlo způsobit otravu. Sám Midgley v lednu 1923 ve vnitropodnikovém dopise přiznal: „Asi po roční práci s organickým olovem zjišťuji, že mé plíce byly zasaženy a je nutné dát si pracovní pauzu a pořádně je vyvětrat.“ Odjel se léčit na Floridu, aby se zbavil potíží s dýcháním. Přesto dál na veřejnosti tvrdil, že Ethyl je bezpečný.
Koncem roku 1924 už ale bylo stále těžší ignorovat znepokojivé zprávy. V továrnách na výrobu tetraethylolova docházelo k hrůzným nehodám. Dělníci vystavení olovu začali trpět halucinacemi, propukaly u nich záchvaty zuřivosti a mnoho z nich skončilo v psychiatrických léčebnách. V jednom z newjerseyských závodů během pár měsíců zemřelo pět lidí na otravu a desítky dalších byly hospitalizovány. Tisk začal bít na poplach a veřejnost si šeptala o „šíleném benzínu“, který zabíjí.
Thomas Midgley Jr. se rozhodl jednat – a jako správný showman zvolil dramatické gesto. 30. října 1924 svolal do závodu Standard Oil v New Jersey tiskovou konferenci. Před zraky užaslých novinářů si demonstrativně nalil tekutý Ethyl na holé ruce a zvedl lahvičku s chemikálií až k obličeji.
Zhluboka vdechoval jedovaté výpary celou jednu minutu. Dav žasl. Midgley se usmíval a po nebezpečném experimentu suverénně prohlásil: „Mohl bych tuhle demonstraci klidně opakovat každý den.“ Svým vystoupením se snažil dokázat, že tetraethylolovo je neškodné a kritika je přehnaná.
Efekt na veřejné mínění byl sice dočasný – viděli přece na vlastní oči živého člověka inhalovat „ďábelský“ přípravek bez zjevné úhony – ale úřady už tak shovívavé nebyly. O pár dní později stát New Jersey nařídil uzavřít celou továrnu. Skandál nabíral na obrátkách. Midgleyho kolegové potichu přiznávali, že projekt Ethyl je možná slepá ulička – vždyť od prvních pokusů už zemřelo či se přiotrávilo nejméně několik desítek lidí.
Thomas Midgley Jr. byl v dubnu 1925 odvolán z vedoucí funkce v Ethyl Gasoline Corporation. Olovnatý benzín však mezitím dobyl trh a jeho výhody byly pro průmysl příliš lákavé, než aby se ho vzdali. Navzdory varováním „alarmistů“ se Ethyl vesele přidával do paliva dál a další půlstoletí patřil k běžnému provozu motorů po celém světě.

olovnatý benzín
Není třeba dodávat, že za tu dobu napáchalo olovo v ovzduší a v lidských tělech nedozírné škody. Spalování olovnatého benzínu uvolňovalo drobné částice olova do vzduchu, odkud padaly do půdy a vody. Miliony lidí po celém světě tak nechtěně vdechovaly a konzumovaly jedovatý kov. U dětí způsobovalo zvýšené množství olova v organismu nevratné poškození mozku, zpomalení vývoje inteligence a poruchy chování.
U dospělých zase otrava vedla k poškození nervové soustavy, vysokému tlaku, anémii, nemocem srdce a často i smrti. Teprve od 70. let 20. století začaly vlády po celém světě olovo v benzínu omezovat a zakazovat. Definitivní zákaz olovnatého benzínu přišel v USA i Evropě až koncem 20. století – například v České republice se olovnaté palivo prodávalo až do roku 2000. Za oněch téměř osm desítek let používání se olovem otrávily generace lidí, aniž to tušily. A Thomas Midgley? Ten mezitím hledal další výzvu a další vynález, kterým by změnil svět.
„Zázračný“ plyn jménem Freon
Po aféře s Ethylem se Midgley v rámci General Motors přeorientoval na jiné odvětví. Ve druhé polovině 20. let dostal za úkol najít bezpečnou náhradu za nebezpečné chladicí plyny v ledničkách. Tehdejší chladicí zařízení totiž používala chemikálie jako čpavek, chloromethan či oxid siřičitý – látky jedovaté nebo výbušné. Únik chladiva z lednice mohl znamenat smrt celé rodiny. Výrobci proto snili o „zázračném“ inertním plynu, který by chladil, ale neotrávil ani nezapálil.
Midgley opět nezklamal. V roce 1930 představil světu novou skupinu sloučenin – chlorofluorované uhlovodíky, později proslulé pod obchodním názvem Freony. Tyto umělé plyny měly ideální vlastnosti: byly stabilní, nehořlavé a lidskému zdraví neškodné. Perfektní chladivo do domácností! První freon (známý jako Freon-12 neboli dichlordifluormethan) vznikl ve vývojové laboratoři GM ve spolupráci Midgleyho a Charlese Ketteringa.
Novinka se rychle ujala – během 30. let začaly ledničky s freonem dobývat americké domácnosti a brzy následovaly klimatizace, spreje a další výrobky využívající CFC plyny. Thomas Midgley Jr. byl znovu na výsluní. Vynalezl plyn, díky němuž už se nikdo nemusel bát, že ho doma v kuchyni zahubí uniklé chladidlo.
Za tenhle počin byl ověnčen dalšími cenami a v roce 1937 získal Perkinovu medaili za chemický výzkum. Dokonce se dočkal i nejvyšší pocty – zvolili ho prezidentem Americké chemické společnosti, jakožto člověka, který „svými objevy zajistil klidný spánek rodin neohrožovaných jedovatými plyny z ledniček“. Midgley si opět vysloužil pověst dobrodince pokroku.
Ve svém typickém exhibicionistickém stylu předváděl neškodnost freonu podobně jako kdysi Ethyl. Na jedné prezentaci si vložil do úst dávku nového plynu, a když ji pomalu vydechl, elegantně sfoukl plamen svíčky. Publikum tleskalo – freon nehořel, netoxický plyn dokonce dokázal hasit oheň! Co víc si přát? Chladicí směs putovala do výroby. Koncem 30. let už freony syčely v milionech lednic a sprejových lahví, jejich produkce závratně rostla a nikdo nepochyboval, že Midgley opět spasil lidstvo od velkého problému.
Pád z výsluní
Zdálo by se, že Thomas Midgley Jr. měl z odborného hlediska vše – dvě přelomové inovace, uznání, vysoké postavení v průmyslu i vědeckých kruzích. Jenže osud si s ním neblaze pohrál. V roce 1940 ve svých 51 letech onemocněl dětskou obrnou (poliomyelitidou), která u něj způsobila těžké ochrnutí. Aktivní a činorodý vědec byl náhle připoután na lůžko a odkázán na pomoc druhých.
To však Midgleyho povaze nevyhovovalo – nechtěl zůstat pasivní. I jako invalidní si lámal hlavu nad dalším technickým vylepšením, tentokrát čistě pro svou osobní potřebu. Sestrojil nad svou postel jakýsi pavoukový mechanismus z kladek, lan a náběžek, který mu umožňoval pomocí dobrého zalomení a tahu rukou sám se vytáhnout z lehátka do sedu či přesunout na vozík. Zařízení to bylo šikovné, leč poněkud složité a nebezpečné. Osudným se mu stalo ono listopadové ráno roku 1944, kdy se do popruhů nešťastně zamotal a mechanismus ho zaškrtil.

na sklonku života
Thomas Midgley Jr. zemřel ve stejném roce, kdy vrcholila druhá světová válka. Světu tak uniklo jméno, které by za normálních okolností možná patřilo na titulní strany novin – slavný chemik ale odešel potichu a v zapomnění. Teprve o desetiletí později se naplno odhalily následky jeho objevů. V roce 1974 vědci Sherwood Rowland a Mario Molina publikovali zdrcující zjištění: freony, považované za zázračně inertní plyny, stoupají do stratosféry a tam rozkládají molekuly ozónu, který chrání Zemi před smrtícím ultrafialovým zářením.
Ozonová vrstva nad planetou začala slábnout a nad Antarktidou se vytvořila gigantická „ozonová díra“. Freony se tak zařadily po bok olova jako další tichý zabiják z Midgleyho dílny. Svět reagoval až v roce 1987 přijetím Montrealského protokolu, jímž státy světa společně zakázaly freony vyrábět. Zachránili jsme si tím doslova kůži – ozonový štít se od té doby pomalu obnovuje, i když škody napáchané za dlouhá léta už nelze vzít zpět.
Zdroje:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/svet-skoncoval-s-olovnatym-benzinem-posledni-stat-ho-prestal-pouzivat-29705
https://www.newstream.cz/enjoy/vynalezce-ktery-poskodil-svet-jednou-neumyslne-jednou-zcela-nezodpovedne
https://www.reflex.cz/clanek/causy/92374/nejdriv-genius-pak-zlosyn-thomas-midgley-jr-byl-prohlasen-za-nejvetsiho-skudce-ovzdusi-v-dejinach-lidstva.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Thomas_Midgley
https://nasregion.cz/chemika-ktery-pridal-do-benzinu-olovo-a-do-vzduchu-freony-zabil-jeho-vlastni-vynalez-136191/