Hlavní obsah
Lidé a společnost

Francesko Schettina: Kapitán, jež zavinil nehodu lodi Costa Concordia, utekl první, aby se zachránil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Loď, která lidem měla přinést radost a velké zážitky. Výlet, který se proměnil v naprosté drama a boj o holý život. A za vše je zodpovědný Francesko Schettina, kapitán, který si místo práce užíval zábavu.

Článek

Narodil se 14. listopadu 1960 v Neapoli. Již jako malý snil o tom, že se stane kapitánem velké zaoceánské lodi. A jeho sen se mu také splnil. Stal se jedním z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších námořních kapitánů. Protože byl zkušený a byl na něho vždy spoleh, po zkouškách, které absolvoval, byl jmenován kapitánem luxusní výletní lodi Costa Concordia.

Luxusní loď byla zpočátku pro bohaté

Costa Concordia představovala luxusní výletní loď třídy Concordia, která patřila pod správu společnosti Costa Cruises. Tato loď byla vůbec první, která měla tak bohaté vybavení a služby, které nabízela. Měla i několik sesterských lodí, včetně Costa Serena, Costa Pacifica, Costa Favolosa, Costa Fascinosa a Carnival Splendor, přičemž posledně jmenovaná byla vyrobena pro Carnival Cruise Lines. V čase, kdy byla Costa Concordia uvedena do provozu, se pyšnila titulem největší italské lodě svého typu.

Tuto loď zpočátku vyhledávali jen ti nejbohatší, ale postupně se její služby staly dostupné i pro střední třídu obyvatel. Samotná loď měla dohromady 17 palub a na palubu se vešlo více než 3700 cestujících. Na této lodi pracovalo více než 1100 členů a bylo tam 1500 kajut. Apartmány dokonce měly vlastní balkon. Na palubě bylo pro komfort a zábavu pasažérů k dispozici pět restaurací, třináct barů, čtyři plavecké bazény, wellness centrum, množství sportovních zařízení, kino, divadlo, kasino a diskotéka.

Foto: Wikimedia Commons/Public domain

Potopená loď Concordia dlouhé dva roky čekala na vysvobození.

Kapitán udělal chybu, která několik lidí stála život

Vše se stalo osudného dne 13. ledna 2012, kdy loď vyrazila na svou sedmidenní plavbu po italském pobřeží. Krátce po 19. hodině vyrazila z přístavu Civitavecchia, kdy se lidé sešli v restauracích a začali si užívat svého nového dobrodružství. Jenže o dvě hodiny později se všem změnil život. Když loď proplouvala kolem ostrova Giglio, kapitán Schettino vydal podivný rozkaz. Nařídil, aby se loď odchýlila ze své plánované trasy a přiblížila se k přístavu na mimořádně krátkou vzdálenost, která byla opravdu nebezpečná. Podle všeho, co následně kapitán prozradil, se tak rozhodl proto, aby mohl pozdravit místní, kteří na tuto loď čekali a mávali. Naopak cestujícím chtěl dopřát nádherný výhled na ostrov.

Ve 21:44 byla loď Concordia vzdálená pouhých 160 metrů od břehu. V této chvíli však kapitán Schettino rozhodl o prudkém zatočení doprava a vydal několik dalších naléhavých úkonů. V ten moment si totiž uvědomil, jak je situace vážná. Kormidelník poslední pokyn pochopil špatně a místo toho otočil kormidlo o 20 stupňů do opačného směru. Jeden špatný pokyn tak zapříčinil největší lodní tragédii, která se týkala výletních lodí po Evropě. Jen o pár minut později loď narazila do skály, která na mapě nebyla znázorněna. Náraz pocítili všichni na palubě, ale nikdo z nich netušil, co se děje. Voda následně zatopila všechny prostory v lodi a cestující pochopili, že je zle.

Kapitán utekl jako první, aby si zachránil život

To, že se loď potápí, však kapitán několik minut tajil. O pomoc zavolal po dlouhých patnácti minutách, kdy zjistil, že problém nelze tajit. Až po hodině však vydal příkaz k evakuaci. Když na místo dorazila policie a záchranné týmy, všichni zůstali v šoku. Kapitán Schettino informoval záchranné složky o tom, že se nachází na záchranném člunu a z moře sleduje průběh záchranných operací. Kromě toho se velmi vyhýbal poskytnutí jakýchkoli informací o počtu osob, které na Concordii ještě zůstávaly.

Nikdo jeho chování nemohl pochopit a lidé, kteří se na této lodi nacházeli, mu to nikdy neodpustili. Jen jeho vinou na palubě zemřelo 32 lidí. Za své profesní selhání před katastrofou lodi i po ní byl 31. května 2016 odsouzen k 16 letům vězení. A proč k nehodě vlastně došlo? Za vše mohla údajná kapitánova milenka, kterou si přivedl na svůj kapitánský můstek, aby si užil trochu zábavy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Loď Costa Concordia
Costa Concordia

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz