Hlavní obsah
Názory a úvahy

Řidičáky s mentorem. V první radě by dohled měli mít senioři

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: foto: Diana Grytsku, Freepik.com

Od nového roku začne platit novela, která dovolí, aby řidiči mladší 18 let sedli za volant a jezdili. Podmínkou je, že vedle nich bude sedět zkušený řidič nebo instruktor. A neměli by náhodou mít stejný dohled i senioři?

Článek

Od nového roku bude platit novinka, kterou ocení mnoho mladých lidí. Ti totiž budou moci sednout za volat už v sedmnácti letech a řídit tak osobní automobil. Podmínkou je, že vedle sebe budou mít mentora, který na ně bude dohlížet a zajistí tak, že provoz tito mladí řidiči nebudou ničím narušovat ani ohrožovat. Mnoho lidí se proto ptá, kdo tím mentorem má být. Podle nového zákona to je tak, že mentorem v rámci řízení vozidla může být osoba, která má řidičské oprávnění skupiny B již minimálně deset let a je považována za zkušeného řidiče. Tento mentor nesmí mít v posledních pěti letech udělený zákaz řízení a musí mít stále nulový počet bodů v bodovém systému řidičů. Často se jedná o příbuzné, ale není to striktní požadavek. Mentorem může být i dlouhodobý kamarád, kolega nebo učitel autoškoly, který si žáka vezme na své triko i ve svém volnu. Je opravdu jedno, koho si zvolíte.

Do budoucna skvělá věc

Mnoho lidí se shoduje na tom, že do budoucna je toto opravdu skvělá věc, protože se mladí lidé naučí brzy řídit osobní automobily a po dokončení střední školy mohou snáze najít svá zaměstnání. Dnes kromě maturity a jazyka je další podmínkou to, že vlastníte řidičské oprávnění skupiny B. Nekouká se na to, jak dlouho řídíte, ale, že ty „papíry“ vlastníte. Tuto novinku tak ocení nejen samotní žadatelé o zaměstnání, ale i potencionální zaměstnavatelé, kteří dostanou více uchazečů a vhodného kandidáta tak snáze naleznou. Bohužel je na toto téma u nás vedena bouřlivá diskuze a někteří se rozčilují nad tím, že mladí lidé jsou nezodpovědní, bude plno nehod apod. Osobně se domnívám, že mladý člověk není hned nezkušený a bezohledný. Nelze házet všechny mladé do jednoho pytle, ačkoliv většina dopravních nehod je způsobena právě nezkušeným řidičem.

Je zde mezi námi hodně studentů, kteří jsou zodpovědní, ale v první řadě mají postřeh, silné reflexe a umí mrštně zareagovat. A právě pohotovost je za volantem opravdu důležitá, protože nikdy nevíte, co se může stát. Ve větších městech musíte dávat pozor na cyklisty, městskou hromadnou dopravu, chodce a vozidla integrovaného záchranného systému. To vše mladí lidé už se zkušenosti a životní praxe znají a velmi dobře ovládají, proto se domnívám, že jízda od 17 let se zkušeným doprovodem není na škodu, ale naopak dobrou životní lekcí.

Důchodci by potřebovali mentora jako první

Kdo by však mentora po svém boku potřeboval téměř nonstop, jsou důchodci, kteří velmi často nemají soudnost a sednou za volant i přesto, že celý rok nejeli a je jim klidně devadesát let. Pak je vidíme v jejich favoritech nebo jiných luxusnějších vozech, jak sedí s nasazenou čepicí téměř na nose a vůbec nechápou, co se po nich chce. Má nedávná zkušenost mě o tom přesvědčila. Jela jsem po hlavní, kde však na straně protijedoucího vozidla něco dělali na silnici. Za mnou nic nejelo, ale v protisměru se tvořila kolona. Tak jsem zastavila a na řidiče protijedoucích vozů jsem blikala, aby jeli. Všichni ostatní to pochopili, ale senior, který stál jako první jen hleděl a nechápal, co má dělat. Až když ho vytroubili i ostatní, tak se teprve rozjel. A není to jen o tom, že neví, co dělat. Oni neumí ani rychle zareagovat na situace, které kolikrát z minuty na minutu nastanou.

Pokud například kolem vozu, který řídí osmdesátiletý senior jede sanitka, on vůbec neví, že má tomuto vozidlu umožnit plynulý průjezd. Zastaví mu před nosem a stojí. Sanitka pak musí kličkovat mezi ostatními auty, někdy jet i po chodníku, protože pan senior zablokuje celou dopravu. Pokud tito lidé aktivně neřídí, měli by sebou mít doprovod. Největším postrachem a hrozbou jsou právě oni, protože mnohdy jezdí opravdu bezmyšlenkovitě a neví, co mají dělat. Mladí lidé v tomto ohledu mají velkou výhodu, jsou pohotoví a umí reagovat na situace.

A co si o tom myslíte vy? Souhlasíte s tím, aby řidiči jezdili už v sedmnácti v přítomnosti doprovodu? Nebo byste to zakázali a nechali až od osmnácti a po řádném absolvování autoškoly?

Anketa

Souhlasíte s tím, aby lidé řídili od 17 let?
ANO
14,4 %
NE
82,5 %
Pouze někteří
3,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 194 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz