Článek
Tlumená světla při vzletu i přistání
Pokud jste někdy letěli v čase, kdy již venku panovala tma, možná vás překvapilo, že při vzletu i přistání byla světla v kabině ztlumená. Proč tomu tak je? Mohlo by se zdát, že pro cestující je lepší rozsvícená kabina, neboť jím umožní číst si, vidět na sousedy a podobně. V tomto nařízení se však ukrývá poměrně jasná logika, důvodů pro zhasnutá světla je dokonce hned několik.
Za první důvod lze považovat to, že s rozsvíceným interiérem letadla by cestující neviděli z okénka, to ale není ani zdaleka to podstatné. Vzlet a přistání jsou považovány za nejkritičtější fázi letu a jedná se také o momenty, kdy je nejpravděpodobnější nutnost nouzové evakuace. Cesta k nouzovým východům je v letadlech značena světelnými pásy na podlaze, které jsou za tmy mnohem lépe viditelné.
Důležité je také to, že oči palubního personálu i pasažérů budou v případě nutnosti nouzové evakuace uvyknuté na tmu a budou se tak mnohem lépe orientovat v případě havárie, kdy budou letadlo opouštět směrem ven, do tmy. Poslední důvod pak skutečně souvisí s výhledem z okénka, nejde ale o cestující, nýbrž o personál. Ten při pohledu z okna mnohem lépe identifikuje hrozby v podobě požárů motorů, mechanického poškození křídel apod.
Letový režim mobilních telefonů
Nutnost přepnout telefony či jiná elektronická zařízení do letového režimu je předmětem vášnivých diskuzí mezi cestujícími. Jedni tvrdí, že jde o naprostou zbytečnost, jiní zase to, že neuposlechnutí může letadlu způsobit vážné problémy. Jak je to doopravdy?
Letový režim přepne elektrické zařízení do stavu, kdy jsou deaktivovány všechny možnosti jeho bezdrátové komunikace, tedy připojení k mobilní síti, Wi-Fi a Bluetooth. Důvod je ten, že ve chvíli, kdy se mobilní telefon pokouší prostřednictvím radiového signálu komunikovat s okolím, může rušit radiovou komunikaci pilotů se zemí, stejně jako některé navigační systémy. A protože mobilní zařízení při letu kvůli výšce a rychlosti letadla není schopné „chytit signál“, mobilní telefon se o to bude pokoušet s vyšší intenzitou, čímž riziko rušení narůstá.
To zní dost dramaticky, pravda je ale taková, že se jednalo o problém spíš v době, kdy mobilní telefony teprve začínaly a systémy letadel s nimi nepočítaly. Pokud jste létali před nějakými 15 lety, možná si vzpomínáte, že veškerá mobilní zařízení musela být po celou dobu letu úplně vypnutá. Od té doby se ale mnohé změnilo. Výrobci telefonů jednak zcela automaticky zahrnují možnost přepnutí do letového režimu, a systémy letadla jsou navíc na případnou interferenci testovány. Nemělo by k ní tedy vůbec docházet a přepínání mobilních telefonů do letového režimu je spíše prevencí před velmi nepravděpodobnou událostí.
V dnešní době už je také možné, že na svých zařízeních můžete zapnout Wi-Fi, skrze nějž se připojíte k zábavním palubním systémům. I to lze ale ze stejných preventivních důvodů provést až v určité letové hladině poté, co zhasne nápis „připoutejte se“.
Proč tablet ano a laptop ne?
Při startu a přistání je možné používat mobilní telefony nebo tablety (samozřejmě přepnuté do letového režimu, jak jsme si vysvětlili výše), nikoliv však laptopy. Proč jsou počítače „diskriminovány“? Není třeba v tom hledat žádnou velkou vědu. Jde prostě o to, že laptopy jsou příliš velké a mohly by překážet ve chvíli, kdy půjde o vteřiny. Zatímco tablet lze jedním pohybem zahodit na zem, laptop by tam přece jen překážel o poznání více.
Zvukový signál během letu
Zapnutí a vypnutí nápisu „připoutejte se“ je doprovázeno zvukovým signálem. Cestující občas mate, že stejný zvuk slyší i během letu, aniž by se nápis rozsvěcel nebo zhasínal. Ani v tomto případě nejde o nic speciálního. Je to součást komunikace palubního personálu v zadní a přední části letadla.
Máte z letadla také nějaký zážitek, který vám nedá spát?
Zdroje informací: