Článek
Čínský výrobce elektromobilů Nio Inc. pokračuje ve svém vzestupu poté, co vykázal nový čtvrtletní rekord v dodávkách. Zdá se, že vzestupný trend je nakažlivý, neboť akcie dalších konkurenčních výrobců elektromobilů se sídlem v Číně rovněž rostou, když za září ohlásili rekordní dodávky.
S poukazem na zvýšenou dominanci na trhu mezi předními značkami a míru rozšíření vozidel na novou energii přesahující 50 %, Li Auto Inc. Xiang Li, generální ředitel společnosti, zdůrazňuje silný růstový rytmus čínského trhu s elektromobily.
Úterní zpráva společnosti Nio odhalila, že v září dodala 21 181 vozů, což představuje výrazný meziroční nárůst o 35,4 %. Tento celkový počet se skládal z 20 349 elektromobilů Nio a dalších 832 vozidel nedávno uvedené značky ONVO zaměřené na rodinu, čímž společnost dosáhla ve třetím čtvrtletí historicky nejvyššího počtu 61 855 dodaných elektromobilů, což představuje 11,6% nárůst oproti stejnému období loňského roku.
První model značky ONVO, který byl uveden na trh 19. září – středně velký elektrický sportovně-užitkový vůz L60 – se začal dodávat ještě téhož měsíce. To odráží angažovanost společnosti Nio na rostoucím trhu s elektromobily a nepochybně přispělo k prudkému růstu akcií.
Když se podíváme jinam, další dynamiku v předobchodní fázi prokázala společnost Xpeng Inc. Výrobce elektromobilů se sídlem v Guangzhou zaznamenal skok svých akcií o 3,7 % po zaznamenaném 51,3% vzestupu v září, čímž si společnost připsala rekordní nejlepší měsíc od července 2023. Společnost Xpeng Inc. si tuto pozici vysloužila poté, co v září vykázala rekordní dodávku 21 352 vozidel, což představuje solidní 39% nárůst oproti předchozímu roku. Stejně tak dodávky za třetí čtvrtletí vzrostly o 16 % na celkových 46 533 elektromobilů.
Překonání očekávání trhu v prvním měsíci dodávek, nové kupé hatchback společnosti Xpeng Inc. s označením Mona MO3, dodalo nenasytným řidičům více než 10 000 vozidel.
K rallye se připojila i společnost Li Auto Inc. a její akcie v předobchodní fázi vzrostly o 3,6 %, což ji dělilo jen několik vteřin od zaznamenání nového pětiměsíčního maxima. Pekingský výrobce elektromobilů oznámil, že v září dodal rekordních 53 709 vozů, což je o výrazných 49 % více než v předchozím roce.
Ve třetím čtvrtletí Li Auto dokončilo celkem 152 831 dodávek elektromobilů, což představuje 45% nárůst oproti předchozímu roku. Generální ředitel Xiang Li uvedl, že na začátku třetího čtvrtletí tři největší značky v Číně ovládly více než 50 % trhu s vozidly na nové energie v ceně 200 000 RMB (28 471 USD) a vyšší.
Významným úspěchem je, že Li Auto má v tomto segmentu více než 17% podíl na trhu, což ji řadí na první místo mezi čínskými automobilovými značkami.
Mezitím společnost Tesla Inc. zaznamenala v úterním předobchodním období růst svých akcií o 0,6 % po zářijovém nárůstu o 22,2 %. Čína, kde Tesla získala významných 18,2 % z celkových tržeb za druhé čtvrtletí, to přivítala jako svůj největší měsíční zisk od 28,4% růstu v červnu 2023.
Další jásot šířila společnost BYD Co. se sídlem v Šen-čenu. Ltd., která v září vykázala celkové dodávky 419 426 vozidel na novou energii, což je o 46 % více než před rokem. Celkový počet zahrnoval 9,1% nárůst bateriových elektrických vozidel (BEV) na 164 956 a výrazný 86% nárůst na 252 647 plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV).
Hongkongská společnost Geely Automobile Holdings Ltd. vykázala za září 107% meziroční nárůst dodávek BEV, čímž se celkový počet dodávek zvýšil na 64 387 vozidel. Také dodávky PHEV zaznamenaly slibný 29% nárůst, když bylo zákazníkům úspěšně dodáno 26 747 vozidel.
Společnosti BYD a Geely, obě kótované na burze v USA a obchodované na mimoburzovním trhu, zůstaly v úterním předobchodním období neaktivní. V září však BYD rostla o 18,2 % a Geely se vyšplhala o 38,7 %, čímž zaznamenala nejlepší měsíce od ledna 2023, resp. února 2012.
Tento celkový trend podtrhuje důvěru spotřebitelů v trh s elektrickými vozidly, přičemž se zvyšuje jejich využívání jak běžnými spotřebiteli, tak firemními flotilami, které investují do dodržování globálních snah o přechod na čistší energii. Tato čísla svědčí o postupující pozici Číny v celosvětovém odvětví elektromobilů a jsou přesvědčivým důkazem růstu, inovací a dominantního postavení na trhu.