Článek
Bude se jednat o největší reorganizace čínského lídra v oblasti elektronického obchodu od jeho založení před více než dvaceti lety.
Tento krok uvolňuje hlavní divize čínské společnosti od elektronického obchodu a médií až po cloud, aby mohly fungovat mnohem samostatněji, a vytváří tak základ pro budoucí odštěpení a uvedení na trh.
Přechod na holdingovou strukturu je u velkých čínských technologických společností ojedinělý. Znamená to odklon od tradiční snahy internetové společnosti držet většinu svých operací pod jednou střechou a provozovat vše od supermarketů až po datová centra pod hlavičkou Alibaby. Je to také silný signál, že Alibaba je připravena využít investory a veřejné trhy poté, co zásah Si Ťin-pchingovy administrativy proti internetovým sférám zlikvidoval více než 500 miliard dolarů její hodnoty.
„Tato zpráva navazuje na slib Pekingu, že podpoří soukromý sektor. Pokud chce Čína dosáhnout svého cíle 5% růstu HDP, musí podporovat společnosti, jako je Alibaba,“ řekl Steven Leung, výkonný ředitel UOB Kay Hian.
Úterní oznámení společnosti Alibaba se shodovalo s návratem jejího spoluzakladatele, miliardáře Jacka Ma, do Číny po více než roce stráveném v zahraničí.
Generální ředitel skupiny Daniel Zhang povede divizi cloudové inteligence, což je důkazem rostoucí role, kterou bude umělá inteligence v dlouhodobém horizontu hrát v portfoliu lídra v oblasti elektronického obchodování.
Bývalý šéf mezinárodního maloobchodu Jiang Fan povede digitální obchodní jednotku, zatímco dlouholetá manažerka Trudy Dai převezme hlavní divizi online nakupování Taobao Tmall. Mezi další divize patří místní služby, jako je rozvoz jídla, logistická skupina Cainiao a digitální média a zábava.
Navzdory vytvoření půl tuctu obchodních linií Alibaba v úterý potvrdila snížení nákladů, které slíbila s cílem posílit hospodářský výsledek. Pro technologický konglomerát, který kdysi agresivně utrácel, aby ovládl části ekonomiky, to byl konzervativní posun, který odráží rozptýlení růstu od roku 2020, kdy došlo k Siovu potlačení.
Peking v posledních dvou letech tvrdě zasáhl proti technologickým gigantům v zemi a donutil společnosti včetně Alibaby k zásadním změnám obchodních modelů. Průkopník elektronického obchodování se také potýká se stále tvrdší konkurencí ze strany svého úhlavního rivala JD.com Inc. a nově vznikajících společností, jako jsou PDD Holdings Inc. a ByteDance Ltd.
„Ve svých 24 letech Alibaba vítá novou příležitost k růstu,“ uvedl Zhang ve svém prohlášení. „Trh je nejlepším lakmusovým papírkem a každá obchodní skupina a společnost může pokračovat v nezávislém získávání finančních prostředků a IPO, až bude připravena.“
Čínské IPO se vracejí do USA
Podle údajů společnosti Wind Information ke konci roku 2022 vydalo od pádu Didi pouze šest čínských společností americké depozitní certifikáty v rámci IPO v USA. Jednou z těchto společností byla biotechnologická společnost LianBio, která v listopadu 2021 získala 334,5 milionu dolarů – dosud největší objem od vstupu Didi na burzu, jak ukázaly údaje.
Do budoucna se na vstup na burzu v USA připravuje stále více čínských společností.
Drew Bernstein, spolupředseda auditorské společnosti Marcum Asia CPAs LLP, uvedl, že jeho firma spolupracuje s přibližně 50 společnostmi – většinou se sídlem v Číně – které plánují vstup na burzu ve Spojených státech. Je to „pravděpodobně nejsilnější skupina, kterou naše firma ve své historii měla“, řekl.
„Pokud bude toto první kolo transakcí úspěšné při stanovování cen, předpokládám, že to otevře brány,“ řekl Bernstein.
Očekává však, že návrat mnoha IPO na trh bude trvat delší dobu, zejména proto, že je pro lidi stále obtížné získat víza a cestovat do Číny a z Číny.