Hlavní obsah
Obchod a průmysl

Je Coca-Cola stále spolehlivou dlouhodobou investicí?

Foto: Unsplash

Coca-Cola (KO) je jméno, které rezonuje napříč generacemi investorů.

Článek

Největší světový výrobce nealkoholických nápojů je pro mnohé synonymem stabilního výnosu a odolnosti vůči hospodářským cyklům. Je to ale i dnes, v době vysokých sazeb, změn spotřebitelských preferencí a geopolitické nejistoty, stále bezpečný přístav pro dlouhodobý kapitál?

Silné základy budované desítky let

Společnost Coca-Cola se od 80. let neustále přizpůsobuje novým výzvám. Ačkoli se globální spotřeba klasických slazených limonád postupně snižuje, firma reagovala diverzifikací portfolia – rozšířila nabídku o balené vody, džusy, čaje, kávu, sportovní a energetické nápoje, dokonce i alkohol. Díky těmto krokům oslovuje mladší generace a reflektuje poptávku po zdravějším životním stylu.

Její obchodní model, kdy Coca-Cola prodává především koncentráty a sirupy a samotnou produkci a distribuci nechává na stáčírnách, je mimořádně efektivní. Díky tomu zůstává kapitálově nenáročná, méně citlivá na inflaci a odolnější vůči regionálním problémům. Z historického pohledu rostla firma mezi roky 1984 a 2024 průměrně o 5 % na tržbách a 6 % na upraveném zisku na akcii. Tento stabilní růst zaznamenala i během několika globálních recesí.

Investoři ocení i fakt, že jde o tzv. Dividend King – společnost zvyšuje dividendu nepřetržitě již 63 let. Aktuální výnos činí 2,9 %, a i když se to může zdát málo v porovnání s 10letými americkými dluhopisy (4,3 %), výhled na klesající úrokové sazby by mohl dividendové akcie znovu zatraktivnit.

Vyhlídky do budoucna jsou stabilní

Analytici očekávají, že mezi lety 2024 a 2027 porostou tržby Coca-Coly o 5 % ročně a zisk na akcii o 11 %. Hlavními tahouny mají být rostoucí trhy v Indii a Latinské Americe, inovace ve značkách zaměřených na zdraví (např. Fairlife, Simply, bezcukrové limonády), akvizice, nové varianty klasických značek a zefektivnění provozu.

K tomu přispívá i rostoucí využití umělé inteligence – ať už v oblasti vývoje produktů, cenotvorby, prediktivní analytiky nebo marketingu. Coca-Cola také dál pracuje na optimalizaci dodavatelského řetězce, refranšízování stáčíren a omezování méně výkonných značek. Aktuální ocenění – 24násobek budoucího upraveného zisku – naznačuje, že se akcie obchoduje za přiměřenou cenu.

Slabší stránky a rizika

Nicméně ani Coca-Cola není bez rizik. Její růst na vyspělých trzích stagnuje, konkurence v oblasti zdravějších a privátních značek sílí. Rozvíjející se trhy přinášejí potenciál, ale zároveň i vyšší volatilitu – inflaci, měnové výkyvy, politické nestability nebo logistické problémy. Obchodní války a cla, například na hliník v nápojových plechovkách, by mohly zvýšit náklady stáčíren, a tím i výslednou cenu pro spotřebitele.

Navíc v porovnání s konkurenčním gigantem PepsiCo (PEP) nevypadá Coca-Cola zrovna levně. Zatímco PepsiCo má nižší poměr ceny k zisku (17násobek) a vyšší očekávaný dividendový výnos (4,3 %), její slabinou je momentální tlak na divizi balených potravin. Přesto pro investory zaměřené na výnos může být PepsiCo atraktivnější alternativou.

Z dlouhodobého hlediska Coca-Cola také nedosahuje výnosů indexu S&P 500. Za posledních 40 let měl index výnos 3 460 %, zatímco Coca-Cola 3 260 %. A i při zkrácení časového horizontu – 30, 20 i 10 let – index pravidelně Coca-Colu překonává. Je to logické: během býčích trhů bývají defenzivní akcie jako KO méně atraktivní ve srovnání s dynamickými technologickými tituly, které táhnou celý index nahoru.

Opatrně, ale s důvěrou

Na otázku, zda je Coca-Cola dobrou dlouhodobou investicí, nelze odpovědět jedním slovem. Její silné stránky – stabilita, dividendová historie, globální přítomnost a silné značky – ji činí vhodným kandidátem pro konzervativní investory hledající spolehlivý příjem a nízkou volatilitu.

Na druhou stranu, nelze ji považovat za motor portfolia. Spíše jde o stabilizační prvek, který doplňuje jiné růstové akcie. Investor, který Coca-Colu zařadí do diverzifikovaného portfolia, získá defenzivní kotvu s dlouhodobým potenciálem – zejména pokud bude nakupovat při poklesech.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz