Článek
Podle údajů společnosti S&P Global Market Intelligence akcie Starbucks (SBUX) tento týden výrazně zaostávaly za trhem a do čtvrtečního obchodování klesly o 15 %. To je ve srovnání s 1% poklesem indexu S&P 500 v daném období. Akcionáři kávového gigantu mají zatím vlažný rok 2024, kdy akcie poklesly o více než 20 %, i když trh vzrostl o 6 %.
Propad ceny akcií Starbucks v tomto týdnu přišel poté, co společnost oznámila slabý vývoj poptávky ve 2. fiskálním čtvrtletí.
Klesající tržby
Starbucks v aktualizaci z 30. dubna uvedl, že v posledním čtvrtletí, které probíhalo do konce března, se prodeje zhoršily. Porovnatelné tržby v obchodech celosvětově klesly o 4 %, což znamenalo prudký obrat oproti 5% nárůstu v předchozím čtvrtletí. Investoři zpomalení očekávali, ale rozsah tohoto propadu Wall Street překvapil.
Pokles překvapil i vedoucí pracovníky, což odráží ztráty tržního podílu v konkurenčním prodejním prostředí v oblasti diskrečních výdajů spotřebitelů. „Výsledky za toto čtvrtletí neodrážejí sílu naší značky, naše schopnosti ani příležitosti, které máme před sebou,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Laxman Narasimhan.
Výhled do budoucna
Nejbližším úkolem společnosti Starbucks je přesvědčit své méně věrné zákazníky, aby se vrátili do jejích prodejen, zejména v odpoledních hodinách mimo špičku. Návštěvnost zákazníků na hlavním americkém trhu se ve druhém čtvrtletí snížila o 7 %, a aby se akcie dostaly z útlumu, musí se vrátit do kladných čísel. Segment v Číně se mezitím potýká s jiným problémem, a to se zvýšenou konkurencí založenou na cenách při zpomalení spotřebitelských výdajů. Tato divize zaznamenala 11% pokles srovnatelných tržeb v důsledku o 8 % nižších výdajů a o 4 % nižší návštěvnosti zákazníků.
Vedení společnosti tvrdí, že má připravený plán, jak tuto oblast znovu nastartovat. Koneckonců Starbucks již v minulosti podobnými poklesy prošel a zotavil se z nich díky inovovaným produktům a zaměření na zvyšování spokojenosti zákazníků. Akcie však pravděpodobně nezačnou znovu překonávat trh, dokud se trendy v prodeji společnosti nestabilizují a nezačnou opět směřovat k růstu.