Článek
Nyní startup plánuje novou strategii expanze poté, co získal 22 milionů dolarů v rámci financování série B, které použije na vylepšení své současné technologie a přidání nových funkcí. „Naše produktová roadmapa je vysoce důvěrná, ale řekněme, že naše vysokoúrovňová vize s výhledem na deset let dopředu je vyřadit lidi ze smyčky a mít zcela automatizovaný sběr, zpracování a analýzu dat,“ řekl TechCrunch spoluzakladatel a generální ředitel Maximillion Boosfeld.
Společnost Wingtra se sídlem ve švýcarském Curychu, kancelářemi ve Fort Lauderdale a Záhřebu a téměř 200 zaměstnanci je podle svých slov největším světovým výrobcem komerčních bezpilotních letounů s kolmým startem a přistáním (VTOL). Vyrábí mapovací drony, vyvíjí software pro plně autonomní lety a aplikaci WingtraPilot, která shromažďuje a zpracovává data z leteckého průzkumu. Drony Wingtra používají geodeti v celé řadě průmyslových odvětví, včetně stavebnictví, těžebního průmyslu, monitorování životního prostředí, zemědělství, městského plánování a správy pozemků.
Investoři v sérii B společnosti Wingtra v oblasti letecké mobility: DiamondStream Partners, EquityPitcher Ventures, Verve Ventures, Ace & Company, European Innovation Council Fund (EIC Fund), Ace & Company a zakladatel Spring Mountain Capital John L. Steffens.
Wingtra vznikla v roce 2014, kdy Boosfeld, Basil Weibel, Elias Kleimann a Sebastian Verling začali pracovat na diplomové práci během studia v laboratoři autonomních systémů na ETH v Curychu. V práci navrhli konstrukci malého bezpilotního letounu, který by mohl vzlétat a přistávat vertikálně jako vrtulník, ale přecházet do režimu pevných křídel pro let na velké vzdálenosti.
Ještě během práce na diplomové práci si čtveřice zaregistrovala společnost Wingtra, která bude tuto technologii vyvíjet a komercializovat. Byli přijati do akceleračního programu Wyss Zurich, inkubátoru pro komercializaci vědeckých objevů z ETH Zurich a Curyšské univerzity. Během jejich pobytu v programu byl vyvinut profesionální mapovací a měřicí bezpilotní letoun Wingtra One.
Vlajkovou lodí společnosti Wingtra je nyní komerční dron WingtraOne VTOL, který podle jejích slov používají stovky podniků a organizací v 96 zemích, včetně NASA, Texaské univerzity A&M, Státní univerzity v Ohiu, CEMEX, Rio Tinto, Armádního inženýrského sboru a keňského Červeného kříže. Celkem WingtraOnes uskuteční více než 100 000 letů ročně a zmapoval 18 milionů akrů půdy a moře.
Druhá generace dronu, kterou startup uvede na trh v roce 2021, se jmenuje WingtraOne Gen II a vytváří 2D a 3D mapy s kamerami RGB. Wingtra uvádí, že jediný let pokrývající více než 100 hektarů může být digitalizován rychlostí 0,5 in/px, tedy až 30krát rychleji a o 90 % levněji než pozemní geodetické práce.
Tři hlavní odvětví, do kterých společnost Wingtra prodává, jsou stavebnictví a průmysl, územní plánování a územní rozvoj a těžební průmysl.
Boosfeld pro TechCrunch uvedl, že největší výzvou při správě tak velkého majetku je dostupnost aktuálních, přesných a cenově dostupných dat. Nedostatek dat vede k neefektivitě, vysokým nákladům a emisím CO2, kterým lze předcházet. Pozemní průzkum je však náročný na pracovní sílu a může být nebezpečný, například v případě velkých stavenišť, a při přírodních katastrofách, jako jsou sesuvy půdy, se neobejde bez rizika ohrožení životů a pokut.
Systémy Wingtra dones jsou určeny k provozu za všech těchto podmínek a zefektivňují a zefektivňují správu majetku ve velkém měřítku. Startup uvádí, že jsou schopny shromažďovat data na úrovni průzkumu až 30krát rychleji než jiné metody průzkumu, včetně jiných dronů nebo pozemních nástrojů, a k jejich obsluze je třeba minimálního školení díky jednoduchému systému ovládání aplikace WingtraPilot a automatickému plánování trasy.
Jedním z příkladů organizace, která využívá drony Wingtra k zefektivnění sběru dat z průzkumů, je alabamské ministerstvo dopravy (ALDOT), které je používá k dohledu nad údržbou silniční infrastruktury státu. Úřad ALDOT létá s drony nad stavebními projekty každý pracovní den v týdnu a shromážděná data využívá například k zajištění správné instalace protierozních opatření, včetně protipovodňových zábran.
Dalším příkladem využití společnosti Wingtra je Červený kříž v Keni, který nasadil drony a software tohoto startupu při zvládání velké invaze sarančat. Data shromážděná pomocí Wingtra umožnila sledovat migraci hejn sarančat, škody na úrodě a nakonec rozhodnout, jak invazi zmírnit.