Článek
Ti, kteří se s parní lokomotivou seznamovali, neměli doposud sebemenšího tušení o tom, co je to vlastně parní lokomotiva. Byli plni očekávání a napětí. Nikdo netušil, co má od tohoto stroje vlastně čekat. A není se čemu divit, protože stroj to byl opravdu velký a mocný. Tento rychle se pohybující vlak byl navíc velmi hlučný. Proto mnoho lidí vskutku děsil. Lidé měli obavy, že se uvnitř tohoto vlaku bude nacházet spoustu nebezpečných pasažérů, kteří by se mohli pomocí vlaku neomezeně potulovat po světě.
To byl zřejmě i důvod, proč se vlak do Prahy dostal o mnoho let později než například do moravské Břeclavi. A to v roce 1845. Již v roce 1839 proběhl první návrh na výstavbu železnice pro parní lokomotivy. Nikdo s ním však nesouhlasil, protože v tu dobu nebyl v zemi dostatek financí. A tak si na tu novinku musela Praha ještě několik let počkat. A čekala dlouho, trvalo to hodně telegrafů a vyjednávání.
Stavět se začalo v roce 1842
A Praha se přeci jen dočkala. První trasa pro parní lokomotivy se začala stavět z Olomouce do Prahy a byla plně podporována Janem Pernerem. To byl v té době vedoucí pracovník a stavitel železničních tratí. Zkušenosti měl především z carského Ruska, což se v té době velmi hodilo. I díky němu mohlo v roce 1845 dojít ke slavnostnímu zahájení osobní vlakové dopravy na této trase. Perner byl také první muž, který dokázal ovládat jednu ze tří lokomotiv, které se jako první vydaly po této nové trase. Jízda to byla opravdu zážitková, horší však byla samotná stavba. Ta totiž neprobíhala tak, jak by si všichni představovali. Došlo především k finančním problémům při koupi pozemků. Lidé nechtěli své pozemky prodat a nechtěli tak umožnit výstavbu železnice na daném území. Zároveň byly při výstavbě kradeny vyměřovací kolíky a byl nedostatek i tolik potřebného dřeva.
Příjezd lokomotivy do Prahy nebyl vítaný
To, že sice první parní lokomotiva do Prahy dorazila 20. srpna 1845 neznamenalo, že by se lidé radovali. Budova dnešního Masarykovo nádraží totiž nebyla dokončena, proto všichni začali přemýšlet, kde tento mohutný stroj vlastně odstaví. Stavitelé se totiž několik týdnů dohadovali, kde bude nádraží ležet a jak daleko od středu města by celá trasa tohoto vlaku měla vést. Nutno podotknout, že mezi odpůrci této novinky byl i slavný spisovatel Karel Havlíček Borovský. Ten svůj nesouhlasný postoj vyjádřil v jedné ze svých básní. Naopak lidé z vyšší společnosti okamžitě tuto dopravní vymoženost vychvalovali. Proto si také nenechali ujít slavnostní přivítání první parní lokomotivy. Toho se účastnili jak zástupci města, tak také čeští vlastenci či duchovenstvo.
Zdroje článku: rail4v4v.com, praguemorning.cz, nespěchej