Článek
Denně tudy projdou tisíce lidí. Spěchají na vlak, na schůzku, do práce nebo domů. Jen málokdo si ale uvědomuje, že pod nohama mají kus historie. Někdy jen pár centimetrů pod dlažbou se ukrývá stará Praha, kamenná, dřevěná a tajemná. A právě výstavba metra se stala klíčem k tomu, aby se tato zapomenutá kapitola znovu otevřela.
Začněme tam, kde to zná každý, v srdci Prahy, na Můstku. Přestupní stanice mezi linkami A a B. Místo s eskalátory, automaty na lístky, ruchem a zvukem souprav. Jenže právě tady se stalo něco nečekaného.
Při výkopových pracích v roce 1977 narazili dělníci na zbytky středověkého kamenného můstku, který překlenoval soutok potoků Bílá a Černá voda. Nešlo o malý potůček, šlo o součást staré dopravní tepny vedoucí bažinatým terénem někdejší osady, kde dnes pulzuje Václavské náměstí. Archeologové na místě strávili týdny a měsíce. Místo bylo natolik cenné, že se rozhodlo že zůstane. A dá jméno celé stanici.
Dnes můžete část tohoto mostu vidět na vlastní oči. Stačí se v přestupu z A na B podívat pod nohy, skleněná podlaha skrývá zbytky skutečného středověkého mostu, přes který možná kráčeli naši dávní předkové. A v tiché vitríně za sklem dýchá kámen, který pamatoval dobu před husity.
Můstek nebyl ale ojedinělý. Pod celou Prahou se při výstavbě metra začaly vynořovat příběhy z minulosti. Některé překvapily, jiné potvrdily domněnky historiků. A některé, jako například ty z Florenc nebo Národní třídy ukázaly, že Praha je doslova městem na městě.
Staroměstská: Voda, dřevo a měšťanské domy.
Kousek od Karlova mostu, pod dlažbou stanice Staroměstská, byly odkryty základy středověkých měšťanských domů, fragmenty dřevěné kanalizace i zbytky dlažeb. Archeologové se zde doslova „ponořili“ do 14. století a našli důkazy o životě v hustě zastavěné gotické čtvrti. Některé nálezy se podařilo zdokumentovat a uchovat, dnes jsou k vidění v muzeích, jiné se musely obětovat dalšímu budování.
Florenc: Střepy, které mluvily latinsky.
Na Florenci, kde se dnes kříží linky B a C, se archeologové nestačili divit. Z hlubin vykopávek vynesli nejen keramiku a nástroje, ale i importované zboží ze západu Evropy, včetně předmětů římského původu. Obchodní duch Pražanů tedy očividně sahal dál, než se předpokládalo. Některé nálezy poukazují i na to, že šlo o živé předměstí s tržnicemi a zahradami ještě dříve, než byl vůbec vystavěn první kolejnicový úsek metra.
Národní třída: sklepy pod eskalátory
V roce 2014, když se otevřel nový výstup z metra Národní třída do nákupního centra Quadrio, byl mezi betonem a ocelí odkryt unikát, zachovalé gotické a renesanční sklepy. A tak vznikla malá archeologická expozice přímo v nákupní pasáži. Vitríny dnes ukazují keramiku, zbytky stěn i fragmenty ze zaniklých domů. A jsou volně přístupné, není třeba platit vstupné ani sjíždět do podzemí. Stačí projít kolem obchodu.
Náměstí Míru: Pod sakristií kosti
Při budování stanice Náměstí Míru narazili archeologové na něco mnohem osobnějšího, kosterní pozůstatky z bývalých hřbitovů, které obklopovaly kostel sv. Ludmily. Keramika, šperky, ale i úlomky rakví nebo hřebíky poskytly výpověď o zvycích i způsobu pohřbívání ve městě. Málokdo tuší, že pod jednou z nejhlubších stanic metra v ČR se kdysi pohřbívalo.
---
📍 Kam za nálezy dnes?
Některé nálezy zůstaly přímo na místě. Můžete je vidět cestou metrem, stačí se rozhlédnout.
Stanice Můstek – dochovaný středověký most pod sklem u přestupu A/B
OC Quadrio u Národní třídy – volně přístupné vitríny s nálezy a zbytky sklepení
Vestibul stanice Florenc (linka B) – informační panely a menší vitríny
Muzeum hlavního města Prahy (Florenc) – celá expozice věnovaná metru a archeologii pod městem
---
Pražské metro není jen technický zázrak, ale také brána do hlubin města, kde se moderní konstrukce střetává s historií v tom nejpřímějším smyslu slova. Z každého nálezu, z každého starého kamene či střepu se skládá příběh města, které se neustále mění – a přesto si nese svou paměť.
Příště, až budete stát na nástupišti a čekat na vlak, zkuste si představit, co všechno pod vámi ještě spí. A kdo ví – třeba jednou další tunel znovu otevře další zapomenutou kapitolu Prahy.
Zdroj:
1. Archeologický ústav AV ČR, Praha
Výzkumy při výstavbě metra: www.arup.cas.cz
2. Muzeum hlavního města Prahy – Archeologie metra
Dokumentace nálezů z výstavby metra v 70.–90. letech: www.muzeumprahy.cz
3. Pražská integrovaná doprava (PID.cz)
Informační panely k historii stanic metra: www.pid.cz
4. DPP – Dopravní podnik hl. m. Prahy
Historie a výstavba metra, včetně doprovodných archeologických výzkumů: www.dpp.cz