Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Březen ve znamení jednoho zajímavého železničního rekordu: Nejtěžší vlak

Foto: Dezidor, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Parní lokomotivy dodnes přitahují pozornost malých i velkých

Železniční doprava v sobě ukrývá velkou dávku romantiky. Svědčí o tom tisíce fanoušků a nadšenců do vlaků, kteří mimo jiné opatrovávají také vzpomínku na jedinečné železniční rekordy.

Článek

Březen 1959 a náš nejtěžší vlak v historii

Padesátá léta byla ve znamení glorifikace těžkého průmyslu a samozřejmě také budování socialismu prostřednictvím překonávání všech možných rekordů a plnění plánů, pokud možno na 200 procent. Zajímavým způsobem se to odrazilo i na železnici. Rekord v březnu 1959 měl však ještě jeden, tentokrát čistě železničářský důvod.

Ve dnech 25. až 27. března 1959 se v Praze konal sjezd Odborového svazu zaměstnanců dopravy a spojů. V souvislosti s ním byla ve stejném týdnu realizovány akce nazvaná „Těžkotonážní týden“. Jeho cíl byl jasný, po sovětském vzoru sestavovat ty nejtěžší možné vlaky a ukázat tak veřejnosti, jak jsou překonávány plány. Jednalo se samozřejmě o akci nejen víceméně nesmyslnou z hlediska ekonomiky jako takové, ale současně také nebezpečnou.

Vlaky překračovaly nastavené normy a zvyšovalo se riziko havárií, nemluvě o poškozování železniční infrastruktury. Extrémně těžkým vlakům navíc musel být dávána přednost za všech okolností, což vedlo k častým zpožděním dalších spojů. Vrcholu dosáhla tato akce 25. března 1959.

Sestaven byl 2300 metrů dlouhý vlak s rekordní zátěží 6486 tun. Tažen byl jedinou lokomotivou typu TL 659.001 tzv. turbínového typu. Ta vlak táhla ze stanice Kařízek v okrese Rokycany do Prahy. Tato trať nebyla zvolena náhodou, neboť je v tomto směru celá po spádu. Lokomotiva byla poměrně nová a její první prototyp byl vyroben jen o rok dříve. Na začátku jí však provázeli velké problémy a hrozilo, že tento projekt bude zcela zrušen.

Tento rekord měl lokomotivu propagovat a zrušení projektu zvrátit. Tohoto cíle však ani tato spektakulární (a nesmírně riskantní) akce nedosáhla. Rekord lokomotivě ale už nikdo upřít nemůže. Zajímavostí je i to, že lokomotiva měla sloužit jako jeden z hlavních československých exponátů na světové výstavě EXPO58 v Bruselu. Ani tam se kvůli technickým problémům neukázala.

Foto: Wouter Hagens, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Lokomotiva, která měla být hvězdou našeho pavilonu, na EXPO58 vůbec nedorazila

Rychlostní rekordy

V souvislosti s železničními rychlostními rekordy je na místě zmínit výkon parní lokomotivy KkStB 108 vyrobenou První českomoravskou (pozdější ČKD), která již v roce 1901 dosáhla rychlosti 143 km/h na trati z Vídně do St. Poltenu. Status vůbec nejrychlejší parní lokomotivy drží typ 498.106 s přezdívkou Albatros poté, co dosáhla rychlosti 162 km/h dne 27. srpna 1964 na zkušebním okruhu u Velimi.

Mezi dieselovými lokomotivami je rekordmanem lokomotiva 499.0002 „Kyklop“. Ta dosáhla na rychlost 175 km/h dne 21. července 1975. A aby byl seznam kompletní, uvedeme ještě rekord absolutní, který dosáhlo elektrické Pendolino dne 18. listopadu 2004 při zkušební jízdě na trati mezi Brnem a Břeclaví. Jeho rychlost byla 237 km/h.

Traťové rekordy

Železnice nejsou jen vlaky, ale také koleje. I tratě mají své rekordy. Začneme třeba u těch nejvýše a nejníže položených. Vůbec nejvýše položenou stanicí je Kubova Huť na Šumavě v Jižních Čechách s nadmořskou výškou 995 m n. m. Naopak nejníže položenou stanicí je Dolní Žleb v Děčíně s nadmořskou výškou 127 m n. m.

Foto: Martin Vrut, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Nejvýše položená železniční stanice u nás, Kubova Huť na Šumavě

A nejstrmější trať u nás? Nejvyšší sklon má trať Tanvald – Harrachov, činí 58 % a jedná se o trať ozubnicovou. A nejdelší tunel? Ten najdete v Ejpovicích na trase z Prahy do Plzně. Měří 4150 m.

Železnice v nové éře

Železnice je prostě krásná a zajímavá. Jedná se navíc o typ dopravy, který nejen, že nikam nemizí, ale naopak má zářivou budoucnost. Lze očekávat, že po napojení České republiky na evropskou síť vysokorychlostních železnic budou u nás padat další rychlostní rekordy. Další typy vlaků (např. rozmach nočních vlaků spojujících ekologickým způsobem evropské metropole) budou zase přinášet rekordy dalšího typu. Bude fascinující je sledovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz