Hlavní obsah

Jak se u nás cestovalo před příchodem železnice? A jak dlouho trvala cesta z Prahy do Vídně?

Foto: Vygenerováno AI, nástroj Google Gemini

Cestování v 18. století nebyla ve skutečnosti žádná romantická idylka.

Cestování patřilo k člověku od pradávna, ne sice v takové míře jako dnes, cestovalo se ale již v pravěku. Můžeme to dokonce vnímat jako pojítko s minulostí. Podoba cestování byla ale značně odlišná.

Článek

Cestování po Českých zemích

Jak již bylo naznačeno, cestovalo se odpradávna. Hlavní motivací byl samozřejmě obchod. K nejdůležitějším komoditám, které mířily do Českých zemí již v pravěku, patřila sůl. Jen těžko si dnes ale umíme představit, co taková obchodní cesta se solí vlastně znamenala. Karavana soumarů musela překonávat pohraniční hvozdy a hory. Šlo o značně namáhavou a nebezpečnou činnost.

Postupem času se přeshraniční i vnitrostátní obchod zintenzivňoval a také politická správa byla stále komplexnější, což vyžadovalo mnohem častější kontakt mocenských center s dalšími oblastmi. Na cestu tak kromě obchodníků vyrážela řada poslů, kteří se přidávali k obchodníkům, studentům, vojákům a dalším a ruch na cestách narůstal. Nás bude nejvíce zajímat období 18. století, tedy doba, kdy železnice ještě neproměnila cestování, současně se již ale cestovalo opravdu hodně.

Cesty špatné a ještě horší

Pokud při cestování po Českých zemích často bědujete nad stavem silnic, pak vás možná uklidní, že v 18. století na tom nebyli cestovatelé o mnoho lépe. Formani si stěžovali, že mají při cestě v podstatě na výběr mezi potlučením při jízdě na voze nebo vymknutým kotníkem v případě, že šli vedle vozu.

V roce 1727 schválil císař Karel VI. plán na modernizaci silniční sítě. Na našem území bylo několik hlavních tahů, posléze se z nich vyselektovaly následující, nejvýznamnější:

· Vídeňská silnice vedoucí z Prahy přes Čáslav a Chrudim do Vysokého Mýta a následně přes Moravu do Vídně

  • Slezská silnice vedla z Prahy přes Jičín a Trutnov
  • Lipská silnice z Prahy přes Lovosice a Ústí nad Labem do Saska
  • Žitavská silnice vedla po trase Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa a dále na Lužici
  • Tzv. Říšská silnice byla položena v ose Praha – Beroun – Plzeň a dále do Bavorska
  • Linecká silnice Praha – Tábor – České Budějovice a dále do Rakous

Jejich přestavba do moderní podoby ale nabírala neustálé zpoždění. Nejprve to bylo císařovo úmrtí, poté zase válka o rakouské dědictví. Přesto se cesty pomalu ale jistě začaly proměňovat na silnice tzv. francouzského typu.Nešlo ovšem o nic jiného než o staré dobré silnice z doby římské. Budovaly se tak, že na štěrkový základ byly položeny ploché kameny a mezery vysypány pískem.

Je třeba také říct, že nejčastější způsob cestování pro chudší vrstvy – rolníky, tovaryše, poutníky nebo vojáky. Denní trasa mohla být kolem 20–30 km, pokud nebyl terén příliš náročný. Lidé si nesli vše s sebou nebo používali ruční vozíky. To platilo možná až do poloviny 19. století.

Kočárem cestovaly vyšší vrstvy, i těm ale trvala v této době, tedy někdy v druhé polovině 18. století cesta z Prahy do Vídně 4-5 dní. To ovšem platilo za dobrého počasí a také v případě, že kočár nikdo nepřepadl. Především na vedlejších cestách totiž nebylo zrovna bezpečno. Na druhou stranu ale byly hlavní tahy velmi frekventované a počet povozů, poutníků či kočárů na nich by nás možná překvapil.

Hlavní silniční tahy lemovaly hostince, i jejich kvalita ale byla dosti pochybná a zahraniční cestovatelé, kteří Českými zeměmi projížděli, si téměř unisono stěžovali.

Suma sumárum, cestování v 18. století nebylo nic příjemného, spíše naopak. Naše dnešní patálie by tehdejší poutníci za ty své měnili asi rádi, to ale neznamená, že bychom se měli spokojit s tím co máme a nechtít zlepšení. Naše silniční síť by si to zasloužila.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz