Hlavní obsah
Hry

Únikových her je plná Praha. Víte ale, jak vznikly?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Únikové hry se těší velké oblibě

Únikové hry si v současné době užívají velké popularity. Není divu, představují skvělou zábavu pro rodiny s dětmi, skupiny přátel nebo pracovní kolektivy na teambuildingu. Kde se ale vzaly?

Článek

Co je to úniková hra?

Jako únikovou hru označujeme takovou hru, při které je hlavním úkolem hráčů získávat při plnění dílčích úkolů indicie či klíče, které následně napomáhají dosažení hlavního cíle. Tím je většinou opuštění určitého prostoru. Během několika posledních let vznikly v České republice stovky takovýchto únikových her, z nichž minimálně polovinu najdete v Praze. Únikové hry nicméně nejsou českým vynálezem. Kde se tedy vzaly?

Předchůdci únikových her a zdroje inspirace

Hry, ve kterých bychom mohli najít určité znaky únikových her, hráli lidé asi od nepaměti. Skutečné zdroje přímé inspirace pro dnešní únikové hry jsou nicméně dva. Tím prvním jsou televizní soutěže typu Klíče od pevnosti Boyard. V nich jde sice spíš o to někam se dostat spíš, než odněkud utéct, to základní, tedy postupné sbírání indicií a plnění dílčích úkolů, je ale zde jasně patrné. Francouzská televizní soutěž Klíče od pevnosti Boyard se na obrazovkách objevila v roce 1990 a od té doby si vybudovala ohromnou popularitu a fanouškovskou základnu. Vznikla také celá řada národních verzí, včetně české, v níž se na francouzské pevnosti mezi ostrovy Aix a Oléron představili například Jan Rosák, nebo Libor Bouček.

Pevnost Boyard byla první podobnou televizní soutěží v Evropě. V celosvětovém měřítku jí však předcházela japonská soutěž Takešiho hrad z roku 1986. Následovaly i soutěže další, u nás byl populární například pořad Po stopách Xapatanu.

Druhým zdrojem inspirace pro únikové hry byly videohry, které se počátkem 90. let začaly jednak šířit mezi širokou veřejnost a jednak již mohly být složitější. Skupina her označovaných jako „point and click adventure“. Příkladem jsou třeba hry Myst, nebo The 7th Quest. Ve všech případech se hráči ocitali v nejrůznějších fiktivních světech, ve kterých plnili úkoly s vidinou dosažení hlavního cíle. Takovou pravou únikovou hrou ve virtuálním prostoru byla hra Crimson Room. V ní šlo právě o únik ze zamčené místnosti.

Únikové hry v realitě

Právě počítačová hra Crimsom Room se stala přímou inspirací pro první únikovou hru v realitě. Ta se jmenovala Real Escape Game. Otevřel v roce 2007 japonský fanoušek manga komiksů Takao Kato. Hra se nacházela v Kjótu. Úkolem hráčů bylo řešit hádanky a na základě získaných informací opustit v časovém limitu zamčenou místnost. Hra se stala nesmírně populární a po celém Japonsku začaly vznikat kopie této hry.

Z Japonska se tento koncept rozšířil do severní Ameriky i do Evropy. První evropskou únikovou hrou se mohlo pochlubit Maďarsko. Tam je od roku 2009 začala provozovat společnost Parapark. Únikové hry na západě pak kladly na rozdíl od těch japonských větší důraz na příběh a rekvizity, které pomáhaly a pomáhají budovat atmosféru. Únikové hry dnes zasazují své příběhy do prakticky všech myslitelných historických epoch a témat. Zahrát si můžete únikové hry ze středověku, z hororu, z minulosti nedávné, i budoucnosti vzdálené. Tak na nic nečekejte a na něj únikovku vyrazte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz