Hlavní obsah

V roce 1848 explodovala u Hulína lokomotiva. Přesnou příčinu výbuchu dodnes neznáme

Foto: Cornell University Library, No restrictions, via Wikimedia Commons

Lokomotiva po explozi parního kotle. Ilustrační foto.

Nehody k železničnímu provozu patřily a patří. Většinou si je ale představujeme jako vykolejení nebo dokonce srážku dvou souprav. Na samém úsvitu železničního věku se u nás stala nehoda jiného typu.

Článek

Počátky železnice u nás

Historie železnice v českých zemích je poměrně dobře známou kapitolou. V roce 1828 byl zahájen provoz koněspřežky Linec – České Budějovice. První parní vlak potom po Severní dráze císaře Ferdinanda dorazil v roce 1839 do Břeclavi a v roce 1845 se dočkali i Pražané. Nedlouho poté však došlo u nás k události, která do historie vstoupila z mnohem méně radostných důvodů. V roce 1848 totiž došlo k nehodě, která byla ve své době historicky vůbec nejhorší na našem území.

Nehoda lokomotivy Jason

Severní dráha císaře Ferdinanda propojovala Dolní Rakousko s Moravou a zahrnovala i spojení Břeclavi s Bohumínem. To je mimochodem dodnes jednou z nejvytíženějších tratí u nás. A právě po této trati vyjel 27. července pravidelný nákladní vlak č. XI ve směru Bohumín – Břeclav a dále do Vídně. V čele soupravy jela lokomotiva typu Adonis pojmenovaná Jason a táhla celkem čtyřicet vagonů.

Ve vlaku cestoval strojvůdce, dva topiči, dva nakladači jeden člověk vykonávající tzv. tendrovou stráž. Jízda probíhala běžně až do chvíle, kdy se vlak nacházel mezi stanicemi Hulín a Napajedla. V tu chvíli totiž došlo k explozi parního kotle. Ta kotel zcela roztrhala a jeho kusy odlétly až 600 metrů daleko.

Exploze na místě zabila strojvedoucího Nischlaga, topiče Černého a Franka. Později zemřel i jistý Prischka, zmíněná tendrová stráž. Dva nakladači odnesli nehodu se zraněním. Poškozeno bylo sedmnáct vagonů ze čtyřiceti.

Foto: Public domain, via Wikimedia Commons

Vídeňské nádraží v 19. století. Vlak č. XI. z 27. července 1848 jedoucí z Bohumína na něj ale nikdy nedorazil.

Nehoda je zajímavá i tím, že vyšetřování výbuchu nedokázalo určit příčinu exploze. To, že může parní kotel vybouchnout není samozřejmě žádné tajemství, vždy to má ale nějakou příčinu. Ta, která způsobila explozi v 1848, nám už ale asi zůstane navždy skryta.

Tehdejší vyšetřovatelé pracovali se dvěma verzemi. Podle té první selhala čerpadla. Podle té druhé udělal chybu strojvedoucí, když špatně nastavil hladinu vody, což vedlo k jejímu vyvaření. Když potom opět vodu opět napustil, došlo k rychlému vygenerování velkého množství páry. V kotli se zvýšil tlak a došlo k jeho roztržení. Na druhou stranu ale nedošlo k roztavení speciální pojistky, která měla zajistit zatopení a uhašení topeniště. To by se v uvedeném případě stalo.

Případ tak zůstal oficiálně nevyřešen a je více než pravděpodobné, že u toho již zůstane. Výbuch kotel lokomotivy Jason je nicméně nedílnou součástí historie naší železnice.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz